Page 53 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 53

Ordonanță pentru
trecerea transportului
județean la ARR
Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică proiectul nei ordonanțe de urgență pentru modificarea și completarea
uS
iar actualele licențe de transport să se prelungească cu patru ani.
Legii 92/2007 și a Legii 328/2018, astfel încât transportul rutier
județean de pasageri să aibă același regim juridic cu cel
interjudețean, sub autoritatea Ministerului Transporturilor,
ub aspectul legislației Uniunii Europene, Ordonanța Guver- nului 27/2011 privind transpor-
 turile rutiere asigură cadrul legal pen- tru aplicarea directă a prevederilor Regulamentului (CE) 1.073/2009. În această situație, „întrucât transportul județean de pasageri nu mai are ca- racter de serviciu public, este evident că, la nivel local, consiliile județene nu mai au responsabilități privind asi- gurarea, monitorizarea și controlul ac- tivității operatorilor de transport. Însă, pentru acordarea licențelor de traseu, Ministerul Transporturilor va colabora cu județele, în sensul obținerii progra- melor de transport, aprobate prin hotă- râre a autorității deliberative”, preci- zează autorii proiectului.
Pornind de la acest principiu, re- prezentanții MT propun ca, în tot cu- prinsul Legii 92/2007, să fie înlocuită expresia „local și județean” cu terme- nul „local”, iar termenul „județe” și expresiile „consiliile județene” și „ale consiliilor județene” se elimină.
Nu în ultimul rând, autorii proiec- tului aduc ca argument pentru modifi- carea Legii 92 „denaturarea substan- țială a concurenței”, în lipsa neadoptării prevederilor privind eliminarea trans- portului județean de persoane din sfera serviciilor publice.
  Este „ilogic” ca șoferul să dețină caietul de sarcini
Locurile de îmbarcare, stabilite de autoritățile locale
nivelul localităților și unităților admi- nistrativ-teritoriale membre ale aso- ciațiilor de dezvoltare intercomunitară, pentru corelarea serviciului public de transport călători cu transportul realizat prin curse regulate speciale. În prac- tică, autoritățile administrației publice locale, în principal din municipii, au realizat investiții semnificative în sis- temele serviciilor publice de transport. Însă, pentru evitarea concurenței ne- loiale între cursele regulate speciale și serviciile publice, este necesar ca autoritățile administrației publice locale să aprobe locurile de îmbarcare”, ex- plică autorii proiectului.
În proiect se mai arată că este „ilo- gic” ca șoferul să dețină și să prezinte organului de control caietul de sarcini (așa cum prevede art. 4, alin. (2) din Legea 92), deoarece îndeplinirea con- dițiilor din caietul de sarcini este în sarcina operatorului de transport, care are încheiat contract de servicii publi- ce, și nu în sarcina șoferului.
De asemenea, prin proiectul de ordonanță de urgență, se propune introducerea, în Legea 328/2018 pen- tru modificarea și completarea Legii serviciilor de transport public local 92/2007, a unei prevederi potrivit că- reia locurile de îmbarcare, precum și condițiile de acces la acestea, sau, după caz, la stațiile publice pentru operatorii de transport prin curse regu- late speciale, sunt stabilite prin hotărâ- re a autorității deliberative a unității administrativ-teritoriale.
 De la 31 decembrie 2018, prin intrarea în vigoare a Legii 328/2018, transportul rutier județean de persoane este considerat serviciu public de transport, în înțelesul Regulamentului (CE) 1.370/2007, în condițiile în care, până la acea dată, a avut caracteristicile unui transport în regim comercial.
  „Această dispoziție este imperios necesară, pentru sistematizarea trans- portului public rutier de persoane la
Magda SEVERIN
Foto: Jean-Mihai PÂLȘU
martie 2019 .................................................................................................................................................. 53
Întrucât transportul rutier județean va avea același regim cu cel interjudețean, se propune prelungirea licențelor de transport județean până la 30 iunie 2023.
magda.severin@ziuacargo.ro
  ACTUALITATE









































































   51   52   53   54   55