Page 54 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 54

Căutarea celui mai
O confruntare puternică are loc în transportul rutier de călători – se dezbate (aproape de la zero) modul în care ar trebui să se desfășoare, pentru a se ajunge, într-o primă fază, la un cadru legislativ corect.
2019
                        bSun model
  unt câteva întrebări care aș- teaptă, în continuare, un răs- puns coerent. De exemplu:
 încurajăm transportul realizat de firme private, sau preferăm companiile de Stat? Susținem reglarea pieței în mod „natural”, prin asigurarea unui cadru ce permite călătorului să aleagă, iar firmelor de transport să se concureze direct? Sau preferăm o piață regle- mentată în amănunt și cu o concu- rență restrânsă? Cât de obligatorie este legislația europeană pentru trans- portul desfășurat în România? Cum încurajăm protecția mediului și a sănătății populației?
du-se în diverse proiecte sociale, cul- turale sau turistice.
dispus, astăzi, să accepte orice, mă întreb de ce nu se prevede și o titula- rizare pentru totdeauna – licențele de traseu să devină proprietatea exclu- sivă a firmelor care le dețin!
Lista întrebărilor poate continua, însă, aparent, se preferă metoda „pom- pieristică” în care fiecare entitate se con- centrează să rezolve punctual fiecare problemă cu care se confruntă, încer- când să obțină avantaje maxime, atunci când conjunctura permite și să blocheze orice schimbare, în caz contrar.
Apariția flotelor nepoluante, sau cu un grad redus al emisiilor (electric și CNG) reprezintă o altă dovadă a perioadei pozitive pe care transportul public local o traversează. Bineînțeles, fondurile europene joacă un rol major, la acest capitol.
Înainte de a dezbate dacă este bine sau corect... nu este acesta același Guvern care, anul trecut, mergea în direcția liberalizării la transportul interju- dețean și a acordării unor atribuții spo- rite consiliilor județene, pentru transpor- tul regulat județean? Pot înțelege că, atunci când se schimbă „bucătarul”, mâncarea are alt gust, însă, acum, parcă s-a schimbat „restaurantul” cu totul și am trecut la un alt specific. Opi- niile exprimate de Consiliul Concuren- ței, legislația europeană și, chiar, deciziile Parlamentului României sunt aspecte dintr-un meniu care, astăzi, nu se mai servește? Doar dacă... Atunci când cineva îți promite prea multe lucruri și prea ușor... Proiectele de OUG ar putea să rămână exact asta – adică niște proiecte ce vor fi respinse, la un moment dat, din diferite motive – de exemplu, cineva le-a contestat.
PIAȚĂ ȘI COMPANII
Astfel, schimbarea are loc relativ haotic și modelul sau modelele câști- gătoare nu vor fi conturate cu claritate, ci, mai degrabă, vor fi caracterizate prin capacitatea de adaptare.
Eforturile principale sunt concen- trate, într-o primă fază, pe moderni- zarea transportului în interiorul orașe- lor, pe viitor, însă... Este de așteptat ca multe dintre companiile de transport local să dezvolte, în anii ce urmează, transportul „metropolitan”. Indiferent că va fi vorba de ADI, sau o nouă for- mă de organizare a transportului jude- țean, sau o viitoare lege privind zonele metropolitane... există un interes în creștere pentru integrarea transpor- tului din orașele importante și în loca- litățile învecinate, iar, acum, apar și mijloacele necesare.
Salturi uriașe pentru transportul local
Întărirea bugetelor locale, șansa fondurilor europene, precum și împle- tirea viziunii de dezvoltare urbană cu un transport public local modern au dus la o dezvoltare spectaculoasă a transportului public local, în multe orașe din România. Iar procesul este abia la început. Ceea ce vedem cu ochiul liber – înnoirea parcului de mijloace de transport – reprezintă doar vârful ice- berg-ului. Se investește semnificativ în sisteme inteligente de management al transportului, de informare a călătorilor și modalități cât mai facile pentru plata călătoriei. Și, poate, cel mai important, se pune tot mai mult accent pe oameni – calitatea managementului, motivarea angajaților și pregătirea profesională.
Transportul național – incertitudinea se prelungește
În orice caz, este cel puțin straniu să mergi înainte cu procesul de atribu- ire, în timp ce fluturi prin fața ochilor transportatorilor un document care prevede o prelungire pe patru ani. Un ordin de ministru a lansat atribuirea. Nu ar putea tot un ordin de ministru să o oprească? De ce este nevoie de OUG, cu șanse de blocare mult mai mari? Cea mai așteptată rezolvare pare să fie o blocare a atribuirii în in- stanță – astfel, nimeni nu ar trebui să își asume responsabilitatea.
Iar aceste companii de transport, în general, deținute de consiliul local, își cresc impactul asupra vieții comuni- tății (dincolo de transport), implicân-
O prelungire pe patru ani a valabi- lității actualelor licențe și trecerea „județenelor” la ARR? Aparent, trans- portatorii titulari, astăzi, pe trasee au scris cu propria mână aceste ordo- nanțe. Dacă Guvernul este atât de
Radu BORCESCU
Transportul regulat, la nivel națio- nal, traversează, poate, cea mai hao- tică perioadă dintotdeauna. În plin pro- ces de atribuire a programului de transport interjudețean și de pregătiri intense pentru atribuirea programelor județene, au apărut două proiecte de OUG care schimbă, radical, regulile.
54 .................................................................................................................................................. martie 2019
radu.borcescu@ziuacargo.ro











































































   52   53   54   55   56