Page 10 - Revista ZIUA Cargo aprilie 2019
P. 10

Vot în Parlamentul European pentru
Plenul Parlamentului European (PE) a adoptat în primă lectură cele trei rapoarte controversate propuse de Comisia Europeană pentru Pachetul Mobilitate 1. Dacă se vor păstra după negocierile în trialog, prevederile ar putea schimba radical transportul intracomunitar, așa cum îl știm astăzi.
  PEachetul Mobilitate 1
ste vorba despre normele pri- vind detașarea lucrătorilor, ac- cesul la profesie și la piața
 transportului rutier de mărfuri, timpii de conducere și odihnă și tahograful inteligent.
UNTRR a realizat o analiză com- parativă între abordarea generală a Consiliului UE și varianta PE.
ACTUALITATE
Lex specialis privind detașarea lucrătorilor
Principalele amendamente:
Transportul bilateral și tranzitul sunt exceptate de la normele privind detașarea lucrătorilor. În timpul unui transport bilateral de la statul membru de reședință, este permisă o operațiu- ne de cross-trade, iar pentru tur-retur, una spre destinație și alta spre țara de origine. După intrarea în vigoare a tahografului 2, vor putea beneficia de derogări numai companiile cu vehicule echipate cu acestea.
realiza prin intermediul Sistemului de informare al pieței interne (IMI).
scopuri, precum respectarea timpilor de conducere și de odihnă, trebuie adăugate și cele privind cabotajul.
Vor fi exceptate și prima și ultima etapă ale unei operațiuni de transport combinat, cu condiția ca acestea să respecte definiția transporturilor bila- terale.
Utilizarea vehiculelor între 2,4 și 3,5 tone pentru transportul internațio- nal este inclusă în sfera de aplicare a regulilor privind accesul la profesie și la piața transportului rutier de măr- furi. Întoarcerea obligatorie a vehicu- lului în țara de stabilire a societății, cel puțin o dată la 4 săptămâni, este inclusă în cadrul regulilor. Numai vehi- culele echipate cu un tahograf inteli- gent vor putea efectua transporturi in- ternaționale.
Operatorii stabiliți în țări terțe nu ar trebui să beneficieze de avantaje față de cei dintr-un stat membru al UE.
Statele membre ar trebui să ia mă- surile necesare pentru a include dispoziții privind aplicarea normelor de detașarea lucrătorilor în acordurile lor bilaterale privind transportul rutier și să furnizeze informații transparente privind condițiile de angajare pe teri- toriul lor, inclusiv remunerația. Ope- ratorii nu pot fi sancționați dacă nu sunt furnizate astfel de informații.
Cabotajul nelimitat va fi permis pentru 3 zile într-un stat membru gaz- dă, iar, ulterior, doar după „o perioadă de așteptare” în țara de origine (60 de ore) și după o operațiune de transport internațional din țara de stabilire a firmei, pentru a se evita practicarea „cabotajului sistematic”. Condițiile se vor aplica și în cazul primei și ultimei porțiuni domestice a unei operațiuni de transport combinat.
Raportul privind timpii de conducere și de odihnă
Statele membre sunt obligate să utilizeze norme și proceduri specifice pentru a pune în aplicare regulile pri- vind detașarea lucrătorilor în trans- portul rutier. Accentul va fi pe punerea în aplicare/controlul la sediul compa- niei; va fi stabilit un formular electronic pentru pre-declarație; schimbul de informații între statele membre se va
Reguli privind responsabilitatea comună se vor aplica atât clienților, cât și intermediarilor, iar cele privind controlul cabotajului ar trebui integrate în politica generală de control a sta- telor membre. La controalele în alte
Posibilitatea de a efectua două repausuri săptămânale reduse în 4 săptămâni, iar compensarea să fie înainte de sfârșitul celei de-a treia săptămâni. Posibilitatea de a efectua două repausuri săptămânale reduse consecutive, iar compensarea să fie atașată perioadei de repaus săptă- mânal normale, după cele două repa- usuri reduse consecutive. Statele membre au dreptul să introducă o
Accesul la profesie și la piață
Pașii următori și apreciere preliminară
Principalele amendamente:
Pot demara negocierile în trialog între CE, PE și Consiliu pentru apro- barea Pachetului Mobilitate 1. O exa- minare preliminară arată că există asemănări între pozițiile Consiliului și PE, dar și unele diferențe semnifica- tive și sensibile. Dacă nu se va ajunge la un acord, rapoartele PE vor servi ca bază pentru reluarea trialogului în următoarea legislatură.
10 .................................................................................................................................................... aprilie 2019
1. Perioada de referință de 4 săp- tămâni sau de 2 săptămâni
a) Abordarea Consiliului:







































































   8   9   10   11   12