Page 10 - Revista ZIUA Cargo mai 2019
P. 10

  Uzual, Regulamentele se aplică obligatoriu în 2 ani de la publicare.
 3 scenarii pentru
Există trei variante pentru cele trei dosare nefinalizate, din totalul de opt, ale Pachetului Mobilitate 1, la votul decisiv din Parlamentul European (PE).
PUachetul Mobilitate 1
niunea Națională a Transpor- tatorilor Rutieri din România (UNTRR) a realizat o analiză
 cu privire la scenariile care se prefigu- rează, după aprobarea în PE, în data de 4 aprilie, a celor 3 dosare controver- sate ale Pachetului:
• propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării 71/1996 la transporturile rutiere;
• revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști;
• modificarea Regulamentului 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.
În acest moment, pentru aprobarea Pachetului Mobilitate 1 ar putea demara negocierile în trialog dintre Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliu. Însă Președinția Română nu a inițiat încă procedura de trialog și nici nu o va iniția, deoarece este perioada ale- gerilor europarlamentare. În această si- tuație, trialogurile vor debuta cel mai probabil în toamnă, lansate de către următoarea Președinție rotativă a Consiliului UE, care va fi deținută de Finlanda.
UE. În acest scenariu, Comisia Euro- peană ar trebui să o ia de la capăt, cu o nouă propunere, în cazul în care dorește să continue activitatea în această zonă/domeniu.
României și viitorii eurodeputați români să se implice activ în apărarea intere- selor transportatorilor rutieri români la nivelul PE și al Consiliului de Transport UE, sub Președinția Finlandei.
În cadrul trialogurilor, rapoartele adoptate în 4 aprilie vor servi în con- tinuare drept bază pentru poziția de negociere a PE în următoarea legis- latură, sunt de părere reprezentanții UNTRR. „Etapa de trialog nu va fi ușoară. În mod real, există șanse de întârziere până spre finalul lui 2020, sau chiar de respingere – probabilitate scăzută, dar ea există, totuși”, sunt de părere reprezentanții Uniunii.
Scenariul 2: adoptarea în semestrul 2 din 2019
O a treia variantă ar fi amânarea pentru anul următor a adoptării Pache- tului Mobilitate 1, în măsura în care Finlanda avansează cu trialogul, dar nu se adoptă o versiune a celor 3 do- sare în 2019. Întârzierea ar putea dura peste Președinția Croației (Semestrul 1-2020), până în Semestrul 2-2020, când Germania va avea președinția rotativă a Consiliului UE și ar putea finaliza cele 3 dosare fierbinți ale Pa- chetului Mobilitate 1, cu menținerea unor prevederi extrem de nefavorabile pentru transportatorii rutieri români și estici.
Scenariul 1: respingerea Pachetului Mobilitate 1
Președinția Finlandeză ar putea fi- naliza cu modificări cele 3 dosare. În această situație, ar fi benefic pentru transportatorii români să fie eliminate prevederile care îi scot din piața vest- europeană – precum obligația întoar- cerii acasă a vehiculului la 4 săptămâni, prevedere adoptată de Parlamentul European la prima lectură, dar care nu se regăsește în abordarea generală a Consiliului de Transport UE.
Probabilitatea este mare ca Germania să finalizeze Pachetul Mo- bilitate 1 în semestrul 2 din 2020, cu adoptarea propunerilor restrictive ale Alianței Rutiere de modificare a regu- lamentelor europene în domeniul transporturilor rutiere.
Ideală pentru România ar fi respin- gerea celor 3 rapoarte, după alegerile europene care vor duce la o schim- bare în structura politică a instituțiilor
Probabilitatea acestui scenariu este, însă, scăzută, având în vedere presiunile Alianței Rutiere în favoarea adoptării celor 3 dosare propuse de statele vestice.
Scenariul 3: amânarea pentru 2020
Cel mai sumbru scenariu pentru România, care ar avea un impact ex- trem de nefavorabil asupra transpor- tatorilor români, ar fi ca Președinția Finlandeză să finalizeze în 2019 cele 3 dosare, cu menținerea prevederilor actuale.
 Probabilitatea acestui scenariu este medie, fiind important ca Guvernul
Magda SEVERIN
10 ........................................................................................................................................................ mai 2019
magda.severin@ziuacargo.ro
ACTUALITATE








































































   8   9   10   11   12