Page 12 - Revista ZIUA Cargo mai 2019
P. 12

Legea lui
PMACaROaNă
  Mai țineți minte?
Era o vreme când nu numai în România, dar și în multe alte țări „socialiste”, meseria de a fi șofer pe camion în transport internațional era un mare privilegiu...
uteai ieși din țară, aveai o (foarte modestă) diurnă în va- lută, cu care, dacă plecai cu
 destule conserve de acasă, puteai cumpăra cate un chilipir din vest, pe care-l puteai transforma în bani fru- moși acasă. Desigur, se puneau și condiții: o origine „sănătoasă”, lipsa unor rude în străinătate, o familie aca- să ca garanție de întoarcere și, uneori, o activitate suplimentară, pe drum, de atent observator pentru securitate. Ah, și mai era ceva: cunoștințele tehnice și abilitatea de a face undeva, în cursă, într-o parcare, reparație capitală la motorul sau la cutia de viteze a sărmanului ROMAN Diesel.
PĂREREA MEA
Adevărata meserie...
Chiar dacă trăiam de cealaltă parte a cortinei de fier, iar pașaportul meu avea o culoare diferită, am cunoscut și trăit acele vremuri. Cu câteva sute de mii de kilometri la volanul camionului spre destinații îndepărtate, precum Iran, Irak, Emirate și chiar Pakistan, mi-am finanțat facultatea la Karlsruhe, în Germania, iar, mai târziu, mi-am mai astupat, din timp în timp, câte o găurică financiară pe drumul chibzuirii mai juste a veniturilor. Îi cunosc pe toți, pe ei și pe camioanelor lor de atunci, când as- faltul se termina încă înainte de Ankara și cel puțin o dată pe zi mai puneai un petec pe camera uneia dintre anvelope. Nu facultatea, ci acești oameni, mulți dintre ei români, m-au învățat adevă- rata meserie a viitorului inginer.
săptămână, ca la orice alt om care muncește și, in final, îi dau posibilitatea să vină și o dată pe lună acasă. Până aici, mă fac avocatul unei anume părți din legea celui ce a introdus în Parla- mentul European noile directive. Dar...
nime de regie proprie. Și, peste tot, se vorbește despre șoferii din est, prost plătiți, chinuiți și ținuți ca niște sclavi.
Comparația între șoferul de atunci și cel de azi ar fi precum diferența din- tre un vraci medieval și un medic înzestrat cu cea mai modernă apara- tură, dacă nu ar exista câteva numi- toare comune, până în zilele noastre: despărțirea de familie, casă și țară pe perioade (prea) lungi, răspunderea pentru marfa cea scumpă din camion și pericolul expunerii mai mari decât în orice altă meserie la accidente grave, chiar și fără o vină proprie. În acest context, au fost binevenite acele legi care au limitat perioada de conducere la un timp rezonabil, au obligat patronii să respecte și un interval de odihnă de 48 de ore pe
Există și un dar...
Până acum 4 luni, în drumurile mele foarte dese prin Bulgaria, citeam, pe autostrada dintre Sofia și Plovdiv, un anunț imens cu textul: „angajăm șoferi pentru transportul internațional, salariu 1.900 de euro net!” Iată, deci, contravaloarea propusă, la prima stri- gare, „sclavagismului”. Și, fără să ne- glijez cât de puțin munca grea și sin- guratică de șofer departe de patrie, îndrăznesc, totuși, să o compar cu cea descrisă la început: șosele și auto- străzi moderne, un camion cu aer con- diționat, cutie automată de viteze, sus- pensie pe aer la mașină și scaun, lipsa aproape totală a penelor de cauciuc și motoare care au un parcurs între 2 schimburi de ulei identic cu cel între 2 reparații capitale de pe vremuri.
Faptul că tot o dată pe lună și ca- mionul respectiv trebuie să ajungă în țara în care este înmatriculat este expresia unui fel de lașitate, și anume de a se supune regulilor de piață și concurență, așa cum și-a scris ea, Uniunea Europeană, de la bun înce- put, pe steagul ei. Să câștige cel mai bun, cel mai eficient și cel mai conve- nabil. Se încearcă fățiș a se cerne prin sita politicii de piață pe acei care încurcă puțin socotelile (de regulă, ro- mâni, bulgari, polonezi sau lituanieni) și care, chipurile, distrug piețele bine așezate din vest cu cheltuielile lor mi-
Ca în oricare meserie, și șofatul unui camion îl faci pentru că îți place
12 ........................................................................................................................................................ mai 2019


















































































   10   11   12   13   14