Page 34 - Revista ZIUA Cargo mai 2019
P. 34

SFATUL AVOCATULUI
Inteligența artificială
  și transporturile
Inteligența artificială își face din ce în ce mai mult simțită prezența n viața noastră. Ce este Inteligența Artificială (IA)? De-a lungul
îE
tocmai ca activitățile umane să fie mutate către „mașinării”.
timpului au fost formulate mai multe definiții, în esență fiind vorba
cam de același lucru: „gândirea” umană – rațională, logică,
emoțională etc. – realizată de o mașinărie. Evoluția umană a însemnat
voluția tehnică din ultimii 200 ani este elocventă, în acest sens. De ce munca intelectua-
iluminare frontal adaptiv) și lista ar putea continua. Ce să mai vorbim de TSA/TSR (sistemul de recunoaștere a indicatoarelor rutiere – un sistem in- teligent care detectează limitările de viteză, avertizări de zăpadă, ploaie, curbe, curbe periculoase, restricții de trafic etc.) și de LDW/LKS (sisteme de menținere a benzii de circulație, care te avertizează sonor atunci când depășești linia de marcaj de pe ca- rosabil fără a semnaliza acest lucru).
George Iacob-Anca
 lă să nu o facem cu ajutorul unui com- puter, dacă am reușit ca munca fizică să o punem în cârca mașinăriilor?
Astăzi, când comanzi o pizza, o faci de obicei dând un telefon. Urmarea firească fiind un cioc-cioc în ușă/țârâit de sonerie și pizza este livrată. Într-un viitor nu prea îndepărtat, acest mod de livrare va deveni o raritate, livrarea la ușă fiind doar o opțiune secundară. Vom auzi tot un cioc-cioc însă nu la ușă, ci la geam (indiferent de etajul la care te afli), unde se va afla o dronă controlată cu ajutorul inteligenței artificiale.
Viitorul...
CONSULTANȚĂ
Prezentul... din ce în ce mai asistat...
Viitorul sună bine, camioane fără șofer (vor dispărea o serie de costuri: drepturi salariale – salariu, diurnă, mo- torina lipsă etc.), autostrăzi electrice pentru camioane electrice (se reduce poluarea) și implicarea inteligenței artificiale din ce în ce mai mult în viața cotidiană (vom fi mai odihniți, pentru că vom acționa și gândi mai puțin).
portul aerian, unde există și acum piloți pe avioane, chiar dacă tehnica exis- tentă în aeronave este net superioară celei de acum 50 de ani. În trecut, o aterizare „perfectă” era rezultatul mun- cii pilotului și mai puțin al tehnicii, acum pilotul împarte laudele cu tehnica din dotarea aeronavei, dar el tot acolo există. Este adevărat că tehnica mai dă și rateuri (sau oamenii din spatele ei?) – vezi cazul aeronavelor Boeing 737 Max – însă nimic nu este perfect. Consider că vor exista și în viitor con- ducători auto/dispeceri etc., pentru că tehnica folosită nu va putea să înlo- cuiască spiritul de supraviețuire uman.
Această inteligență umană mutată către echipamente o simțim din ce în ce mai prezentă în viața noastră. Mai circulă cineva cu un autoturism fără ABS? Poate doar cei cu mașini de epocă. Inteligența umană – atenția conducătorului auto la condițiile de drum (apă, polei, gheață etc.) a fost împărțită cu mașina care preia, astfel, din activitatea anterioară a conducă- torului auto. În același palier de activi- tăți mutate către mașinării este și ple- carea din rampă, care acum este asistată. Mai avem senzor pentru un- ghiul mort, de ce să ne mai obosim să fim atenți când o face altcineva pentru noi? Avem astăzi, uzual: ABS (sistem ce previne blocarea roților la frânare), EBD (sistemul de distribuire electronica a puterii de frânare), AFU/EBA (asistență la frânarea de ur- gență – sistemul contribuie la realiza- rea unei bune frânări în timpul unei situații de urgență, prin creșterea pre- siunii asupra frânelor în cazul în care acesta detectează faptul că șoferul nu a apăsat suficient de tare pe frână), TPMS (sistem de monitorizare a pre- siunii din pneuri), Tempomat sau Cruise Control (sistem de limitare a vi- tezei), HSA (sistemul de asistență la pornirea în rampă), AFL (sistem de
Deși am evoluat simțitor de repede în ultimii 200 de ani, totuși nu am ple- cat de pe Pământ, tot aici am rămas, aici ne naștem, aici trăim (diferit față de generațiile anterioare) și tot aici ne reîntoarcem de unde am plecat. Am „evadat” puțin și am fost pe Lună, în urmă cu ceva ani. Cred că ultima dată un „pământean” de-al nostru a pus pi- ciorul pe lună în 1972, deci acum mai bine de 40 de ani. Oare de ce acum nu mai merge nimeni pe acolo, deși tehnologia de acum este net supe- rioară celei din perioada în care pă- mântenii zburau spre Lună?
În final, să ne imaginam puțin cum va fi când inteligența artificială va fi uti- lizată și în actul de justiție, când litigi- ile vor fi judecate de niște calculatoa- re-judecători, care analizează cauza având în vedere o bază de informații foarte bogată, cu cazuri similare sau nu. Până atunci, recomand soluționarea litigiilor în mod amiabil, prin negociere directă, eventual cu ajutorul specialiș- tilor în domeniu (cum sunt avocații spe- cializați în transporturi, arbitrii specia- lizați din cadrul Tribunalului Arbitral în Transporturi etc.), iar doar când acest fapt nu este posibil, să se apeleze la instanțele de judecată statale.
Inteligența artificială va ajuta la gestionarea mai bună a resurselor umane (șoferi, dispeceri etc.) și materiale (mijloace de transport etc.). Să o primim cu brațele deschise. Chiar să o primim cu brațele deschise?
Pentru a putea da un răspuns cu privire la influenta Inteligenței Artificiale în transportul rutier, să ne uităm puțin în „curtea vecinului”, respectiv în trans-
Avocat George IACOB-ANCA
34 ........................................................................................................................................................ mai 2019
SCA IACOB-ANCA & ASOCIAȚII george@iacob-anca.ro








































































   32   33   34   35   36