Page 20 - ZIUA Cargo iunie 2019
P. 20

Șoferi care țin
 cC u firma...
  Pentru a crea în firma noastră o atitudine așteptată din partea șoferilor, este necesar un întreg proces... și este unul de durată. Primul pas constă în a privi lucrurile și dintr-o altă perspectivă decât cea cu care ați fost obișnuiți până acum.
onducătorul auto nu trebuie prin disponibilitatea de a răspunde. privit, în mod automat, ca fiind Informare cu privire la completarea cel care nu ține cu firma. Tre- corectă a CMR-ului, la comportamen-
Andreea Gheorghe
 buie să abordăm lucrurile în ansam- tul atunci când sunt opriți la control,
blu, observând inclusiv personalul din birouri, dispecerii, managerii... Să ana- lizăm cum poate fiecare să contribuie la buna desfășurare a activității.
la documentele necesare și la pașii care urmează în cazul unui accident sau orice altă situație particulară a firmei. Un șofer care are experiență de 5 ani și nu a făcut un accident, nu are de unde să știe pas cu pas ce urmea- ză în vederea soluționării cazului. Sună panicat la firmă, dacă și dispe- cerul este fără experiență în această situație și îi răspunde „stai să întreb, așteaptă”, toată baza șoferului în dispecer se risipește și mai târziu pot apărea conflictele.
Cu cât lucrurile sunt mai clare pentru șofer, cu atât el simte că firma se implică, iar efectul este că va face lucrurile corect.
Un manager mi-a sugerat părerea lui: „Îi protejăm prea mult pe șoferi. Aceasta este meseria pe care și-au ales-o. Stres este peste tot și ar trebui să învețe să și-l gestioneze singuri”. Nu pot să nu pun, însă, întrebarea: „Și dacă nu pot să gestioneze niște factori stresori în plus?”.
CONSULTANȚĂ
Sigur că toți suntem supuși stresu- lui în proporții diferite; depinde cum îl putem gestiona în funcție de context, de situație, de profesie și de perso- nalitate. Să nu uităm că, în general, după o zi de muncă, ajungem acasă, ne relaxăm, petrecem timp cu familia, prietenii, iar a doua zi „avem bateriile încărcate”.
Prin educare înțelegem, de exem- plu, partea de condus. Participarea lui la școlarizare nu trebuie anunțată: „Du-te să înveți să conduci economic” ci „Ai ocazia să te perfecționezi, să introduci noi elemente în stilul tău de condus pentru siguranța ta – preven- ție, conducere defensivă și condus economic”.
Șoferii, mai ales cei aflați pe comu- nitate, nu pot face acest lucru. Vorbim de stres combinat cu sentimentul de singurătate la sfârșitul programului și fără prea multe opțiuni de relaxare. Efectul nu este unul plăcut nici pentru familia lor, nici pentru firmă.
pentru că ai luat cele mai puține amenzi, pentru că ai un consum bun, etc. Pentru a realiza aceste aspecte, este necesar să facem o evaluare a performanțelor șoferilor. Angajații au nevoie de feedback din când în când. Feedback-ul este de real ajutor pentru firmă, pentru că întărește acele com- portamente pe care angajatul le poate oferi și de care firma are nevoie. În acest fel, șoferul simte că este obser- vat, că pentru firmă contează ceea ce face el, iar implicarea lui crește.
Ce putem face pentru a avea șo- feri care țin cu firma?
Atunci când șoferul vine din cursă, poate a stat 2 luni plecat, reacția per- sonalului din birou nu e de dorit să fie una de seriozitate și să i se spună doar unde să lase actele și când să vină pentru decont. Gândiți-vă la câte accidente poate că a evitat în aceste săptămâni de condus. Nu trebuie să lăsăm prezența lui neobservată de parcă a fost și ieri acolo. Putem să-i spunem: „Bine te-ai întors! Gata, ai ajuns cu bine!” sau orice altceva.
E necesar să fim conștienți de soluțiile adaptate fiecărui caz, în funcție de context. Fiecare firmă are propriile valori de angajare, de selecție de personal, de reacții în anumite situații.
Acestea sunt doar câteva modali- tăți explicate succint pentru a ghida șoferii către implicare în meseria pe care ei și-au ales-o, iar datoria noastră este să le creăm un spațiu cât mai suportabil, prin ceea ce poate ține de personal TESA.
Soluții generale sunt câteva și im- plică ideea de implicare a șoferului și a întregului personal.
Pentru a determina o persoană să se implice, trebuie să-i arăți că îți pasă de ea și o observi.
Putem asocia sintagma „a-ți păsa”, în cadrul firmei, cu implicarea perso- nalului prin informare, prin educare,
Folosiți argumente pentru mărirea veniturilor sau pentru reținerea banilor.
De exemplu: pentru că întreții ma- șina, este curat în cabină, pentru că te descurci bine în anumite situații,
Andreea GHEORGHE
20 ...................................................................................................................................................... iunie 2019
psiholog specializat în psihologia transporturilor gheorghe.andreeaioana@yahoo.com








































































   18   19   20   21   22