Page 10 - Revista ZIUA Cargo octombrie 2019
P. 10

A ÎNCEPUT TRIALOGUL Cum va schimba
Pachetul Mobilitate 1
piața?
Pachetul Mobilitate 1 a intrat în zona trialogului. Iar lucrurile par să se miște repede. Comisia TRAN din cadrul Parlamentului European
a decis, la finalul lunii septembrie, inițierea procedurii, iar prima întâlnire a avut loc pe 3 octombrie, în condițiile în care actuala echipă din Comisia Europeană își încheie mandatul la finalul acestei luni, după cum atrăgea atenția UNTRR. Se pune întrebarea: vor accepta, în tot acest proces, statele din vest anumite compromisuri?
  ACTUALITATE
Graba în care pare să fie abor- dat trialogul nu mai lasă niciun semn de întrebare privind adoptarea sau nu a unor reguli noi la nivelul UE, care vor afecta, în special, statele din estul Europei. Unde poate duce, însă, negocierea? Cărțile trebuie jucate bine, iar lucrurile privite în ansamblu.
Vă propun ca, în acest număr al revistei, să ne oprim asupra unor cifre publicate relativ recent de Eurostat, cu privire la transportul rutier de marfă la nivel european. Pentru că este vor- ba despre o statistică, informațiile se opresc la nivelul anului 2017, dar, fără îndoială, ne indică de ce nu ar trebui să ne așteptăm decât la încrâncenare din partea statelor vestice.
Polonia a detronat Germania în topul activității de transport rutier
2017 marchează trecerea Poloniei în fruntea clasamentului privind volu- mul total de activitate de transport rutier, cu 335.200 de milioane tkm, care a detronat Germania (liderul pe termen lung al Europei), plasată acum pe locul 2, cu 313.149 de milioane tkm. Pe locul 3 se află Spania, la o distanță semnificativă, înregistrând un volum
de 231.109 milioane tkm, și abia pe locul 4 Franța (chiar dacă în creștere, în 2017), cu 167.691 milioane tkm, a- proximativ jumătate din cifra consem- nată de Polonia.
„În mod izbitor, Polonia a înregistrat o creștere de peste 15% într-un an, propulsând sectorul de transport al ță- rii pe locul 1 în Europa și detronând, ast- fel, liderul de lungă durată, Germania. 2017 a fost și un an bun pentru pavi- lioanele importante din sud, precum Spania, Italia și Franța, care au încheiat anul respectiv cu creșteri de 6,5%, 7,6% și respectiv 6,26% datorită, în special, pieței interne. Germania a scăzut cu 0,83%, din cauza reducerii semnificative a activității sale internaționale (-5,9%)”, arată o analiză realizată de Comitetul Național Rutier francez (CNR).
România este așezată pe locul 8, între Olanda și Cehia, cu o activitate totală de transport,
în 2017, de 54.704 milioane tkm.
Industria autohtonă de transport a fost mai activă, în 2017, decât cele din țări precum Suedia, Lituania, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Austria sau Grecia.
Chiar dacă statele vestice au in- vestit, în ultimul timp, în transportul feroviar, cifrele publicate de Eurostat indică o stare de fapt privind evoluția
industriei de transport rutier. Iar ten- dințele devin chiar mai evidente, atunci când analizăm piața pe segmente.
Vest-europenii se concentrează pe piața internă
Atunci când vorbim despre transport intern, forța economiilor din Vest devine evidentă, primele 3 locuri fiind împărțite de Germania, Franța și Spania, cu 271.666, 155.876 și respectiv 154.666 de milioane tkm, în 2017. Polonia se plasează pe locul 5 cu 120.036 de mili- oane tkm, iar România pe poziția 15, cu 13.548 de milioane tkm.
CNR observă că ponderea trans- portului intern în total a scăzut în state precum Polonia (36%), România (25%) și Lituania (8%).
Românii, umăr la umăr cu nemții,
în zona de transport internațional
Zona de transport internațional este condusă de departe de Polonia, cu 215.184 de milioane tkm, urmată de Spania, cu 76.442 de milioane tkm, și Germania cu 41.483 de milioane tkm. Plasată pe locul 4, România s-a aflat, în 2017, foarte aproape de Germania pe acest segment, cu o activitate totală de transport internațional de 41.156 de milioane tkm.
Activitatea internațională tradițio- nală (bilaterală) a crescut mai lent decât alte sub-activități internaționale, arată CNR. Polonia, lider pe toate segmentele, și-a consolidat poziția grație unei rate de creștere de 14,8%. Spania a crescut cu 6%, dar nu a putut atinge decât 50% din volumul de
 10.............................................................................................................................................. octombrie 2019










































































   8   9   10   11   12