Page 12 - Revista ZIUA Cargo octombrie 2019
P. 12

   Variantele așezate pe masa negocierii în trialog, conform UNTRR
REVIZUIREA REGULAMENTULUI 1071/2009 PRIVIND ACCESUL LA PROFESIE COMISIA EUROPEANĂ
• acces la profesie vehicule sub 3,5 t: sediu și capacitate financiară
• active & personal la sediul firmei proporțional cu activitatea unității. CONSILIUL EUROPEAN
• acces la profesie vehicule 2,5-3,5 t: sediu, bună reputație, capacitate financiară, competență profesională
• angajații și vehiculele firmei să fie proporționale cu volumul operațiuni. PARLAMENTUL EUROPEAN
• acces la profesie vehicule 2,4-3,5 t: sediu, bună capacitate financiară, competență profesională
• întoarcerea vehiculului în țara de stabilire (1 încărcare/descărcare)
la 4 săptămâni.
REVIZUIREA REGULAMENTULUI 1072/2009 PRIVIND ACCESUL LA PIAȚA DE TRANSPORT MARFĂ
COMISIA EUROPEANĂ
• 5 zile cabotaj și fără limită de operațiuni.
CONSILIUL EUROPEAN
• 7 zile/3 operațiuni cabotaj + cooling off de 5 zile. PARLAMENTUL EUROPEAN
• 3 zile cabotaj fără limită de operațiuni + cooling off de 60 de ore.
REVIZUIREA REGULAMENTULUI 561/2006 PRIVIND TIMPII DE CONDUCERE ȘI DE ODIHNĂ
COMISIA EUROPEANĂ
• întoarcere acasă șoferi la 3 săptămâni
• interzicerea repausului săptămânal normal în cabină. CONSILIUL EUROPEAN
• întoarcerea acasă (sediu/rezidență) a șoferilor la 4 săptămâni • interzicerea repausului săptămânal normal în cabină. PARLAMENTUL EUROPEAN
• întoarcerea acasă (sau locație aleasă de șofer) la 4 săptămâni • interzicerea repausului săptămânal normal în cabină.
LEGE SPECIALĂ PENTRU APLICAREA DIRECTIVEI DETAȘĂRII 71/96 LA TRANSPORTURILE RUTIERE
COMISIA EUROPEANĂ
• Aplicare: cabotaj, transport internațional peste un prag de 3 zile
• Exclus: tranzit.
CONSILIUL EUROPEAN
• Aplicare: cabotaj, cross-trade
• Exclus: transport bilateral +1(2) operațiuni cross-trade. PARLAMENTUL EUROPEAN
• Aplicare: cabotaj + cross trade + transport combinat
• Exclus: transport bilateral + 1(2) operațiuni cross-trade.
 activitate al sectorului polonez, în zona de transport bilateral.
În top 3 la cross-trade și...
În zona de transport cross-trade (intracomunitar), România intră în top 3. Astfel, pe primele 3 locuri la acest capitol se situează Polonia, urmată de Lituania și România, cu 61.700, 20.926 și respectiv 19.669 de milioane tkm. De altfel, primele 8 steaguri care do- mină Europa pe acest segment sunt est-europene.
Putem observa, în acest context, că transportul intracomunitar este mai important, în prezent, pentru industria autohtonă de profil decât transportul internațional bilateral.
... pe locul 2 la cabotaj
Și în ceea ce privește cabotajul ne aflăm în top. În 2017, cărăușii polo- nezi sunt campioni pe acest segment cu 17.897 de milioane tkm, urmați de firmele din România și cele din Spania, cu 3.921 și respectiv 2.781 de milioane tkm.
Potrivit CNR, cabotajul reprezintă mai puțin de 4% din activitatea internă a piețelor europene de transport. Cu toate acestea, este de departe activi- tatea care a evoluat cel mai mult în ultimii ani. Rata sa de creștere a atins 16,9% în 2017, datorită în special per- formanței spectaculoase a primelor 4 țări din clasament.
De menționat că 71% din cabotajul european este asigurat de noile state membre UE, în condițiile în care acest tip de activitate a crescut cu 25,1% an de an în cazul lor, comparativ cu doar 1,21% în cazul UE15. CNR subliniază că 47% din cabotajul european total are loc pe teritoriul Germaniei și 27% pe teritoriul francez.
Franța a înregistrat de 40 de ori mai mult cabotaj efectuat pe teritoriul său, decât a realizat pe teritoriul altor state.
Cifra, potrivit CNR, reprezintă un record al tuturor timpurilor, în UE. În ceea ce privește Germania, raportul privind cabotajul este de 12 la 1. Pe de altă parte, însă, cărăușii olandezi (pe locul 6 în Europa în această zonă) au efectuat de două ori mai mult ca- botaj decât a fost realizat pe teritoriul statului de origine.
CNR apreciază, în acest context, că evoluția este inegală, la nivel eu- ropean. Transportatorii din țările din Europa de Est au obținut rezultate record, datorită extinderii activității lor internaționale, în timp ce economiile
dezvoltate din Europa de Vest sunt tot mai concentrate asupra pieței in- terne, care este amenințată, potrivit analiștilor francezi, de creșterea con- stantă a cabotajului. Studiile CNR realizate la nivelul Franței arată că dinamica pieței forței de muncă din Europa de Vest nu mai permite călă- torii lungi și internaționale. De aseme- nea, un impact negativ există inclusiv asupra călătoriilor interne pe distanțe lungi, un element pe care șoferii din Europa de Est îl utilizează rapid pentru salarii mult mai mari decât media lor națională.
Acestea sunt cifre privind piața în 2017...
... iar, între timp, tendințele s-au adâncit. Concluziile le puteți trage dumneavoastră, dar lucrurile trebuie privite în ansamblu. Multe companii
din vestul Europei, au investit în state din est, iar grupuri care își au sediul central în UE15 utilizează parcuri sub diferite pavilioane, ca pe o flotă unică, beneficiind din plin de avantajele pieței comune. Cele mai importante nume din logistica internațională au repre- zentanțe în est și transmit, în toată piața unde activează, know-how și un anumit ritm de dezvoltare. Iar acestora li se adaugă marii investitori din indus- trie, pentru care piața unică a repre- zentat un atu, devenind mai eficienți prin deschiderea de facilități de pro- ducție în statele nou intrate în UE.
Românii, alături de reprezentanții celorlalți transportatori din estul Europei, încearcă să își joace bine cartea, iar următoarea perioadă pare să fie decisivă pentru varianta finală a Pachetului Mobi- litate 1. Dar unde va duce negocierea?
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
 12.............................................................................................................................................. octombrie 2019
ACTUALITATE

















































   10   11   12   13   14