Page 72 - Revista ZIUA Cargo octombrie 2019
P. 72

Mercedes-Benz Cobra,
fiabilitatea însăși
Este cel mai întâlnit atribut pe care îl auzi atunci când aduci în discuție modelul W123 de la Mercedes-Benz, Cobra – așa cum este cunoscut publicului.
  P entru constructorul german, acest model de vehicul repre- zintă cea mai de succes mași- nă comercializată, pe poarta fabricii ieșind aproximativ 2,7 milioane de
unități.
O legendă adevărată
Despre puține mașini lumea are o părere atât de bună. „Nu se stricau niciodată. Cele mai bune mașini.” Okay, poate în ziua de astăzi mulți spun „cea mai” așa, în van, fără să cunoască acest element de referință în materie de calitate și fiabilitate, modelul W123, Cobra.
Producția în serie a debutat la finalul lui 1975 și a continuat până în ianuarie 1986, vehiculul făcând parte din clasa medie-superioară, urmând ca, peste ani, urmașul său să fie ac- tuala Clasă E. Modelul Cobra de ase- menea are Pedigree, fiind succesorul modelului W115, numit popular „Bot de cal”, și el, de asemenea, un model de succes. La finalul generației, a con- tinuat sa fie vândută în paralel cu noul model (W124) încă aproximativ un an,
pentru că a fost foarte populară (mai ales ca taxi), pentru că a făcut cifre bune de vânzări dar și pentru că a fost primită foarte bine de cumpără- tori, ceea ce a condus, de la începutul producției, la întârzieri în livrare mai mari de un an. Prețul de achiziție al W123 la lansare varia între 18.870 mărci (modelul 200) și 26.895 mărci (modelul 280 E).
Mercedes-Benz W123 poate fi con- siderat marele succes al producătorului german, grație faptului că este singura mașină care a depășit VW Golf într-un an calendaristic (1980) în statisticile de înmatriculare ale Germaniei Federale (RFG). Din punct de vedere al design- ului, acesta a fost inspirat de la modelul W115, strămoșul S-ului de astăzi. Siguranța a fost un element primordial, habitaclul având o structură cu rigiditate sporită, iar, în partea din față și cea din spate, au fost create zone de absorbție a impacturilor. Totodată, ușile beneficiau de un schelet rigid, sporind protecția în caz de impact lateral.
Modelul W123 a fost produs în patru variante de caroserie: sedan, li- muzină lungă (7 locuri), coupé (cu un
ampatament ușor scurtat) și combi (numit T-model).
Pe lângă aceste carosări clasice, au existat autovehicule ce au repre- zentat „baza” pentru mașini speciale, cum ar fi ambulanțe sau dricuri.
Note artistice între diesel și benzină
În prima parte de viață a modelului, farurile montate erau diferite, în funcție de motorizare. Mașinile cu motoare mai slabe au fost echipate cu faruri rotunde, numite „ochi de taur”. Farurile mai elegante, dreptunghiulare, marcau versiunile de top 300 TD Turbo Diesel, 280/280E și coupé-urile. Pentru dife- rențiere, la aceste modele au fost cro- mate chederele de cauciuc aflate sub stopuri și grila de aerisire din fața par- brizului. Ca parte a facelift-ului din septembrie 1982, toate modelele au primit faruri dreptunghiulare, grila ne- gru mat și o ramă din lemn Zebrano pentru planșa de bord.
Între modelele (sedan) pe benzină și cele pe motorină sunt diferențe, prin poziționarea antenei radio, în cazul în
INEDIT
 72 ............................................................................................................................................ octombrie 2019

















































































   70   71   72   73   74