Page 22 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2011
P. 22

   Rețeaua de căi ferate din România are o lungime de 10.628 km, fiind a șaptea ca mărime din Uniunea Europeană, din care 4.031 km sunt electrificați.
INFRASTRUCTURĂ
615 milioane de euro
pentru 29 km de
cale ferată
Asocierea RailWorks va moderniza 29 de kilometri de cale ferată, între Apața și Cața, pe sectorul Brașov-Sighișoara,
cu 615,7 milioane de euro, fără TVA (2,86 miliarde de lei). Fondurile sunt de la Comisia Europeană, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (81,74%), și de la Bugetul de Stat.
Investiția, ce va fi realizată după lungi peripeții (compania turcă Alsim Alarko a fost desemnată, în două rânduri, câștigătoarea licitației lansate de CFR în 2017, dar a pierdut în instanță), presupune construirea unui traseu nou, cu trei tuneluri (dintre care două cu o lungime considerabilă), pentru linia de cale ferată din Ardeal.
Practic, va fi eliminată o buclă pe care vechiul traseu o face în zona Apața-Ormeniș-Augustin-Racoș. Ast- fel, după stația Apața, calea ferată va „cârmi” spre vest, printr-un tunel de 6,9 km, Ormeniș, ocolind bucla care trecea pe lângă localitatea Augustin. Noul traseu, imediat după stația Racoș, nu va mai face un „ocol” pe la Rupea, ci va merge drept, prin tunelul Homorod, de 5 km. Un al treilea tunel, Mureni, va avea 700 de metri.
Modernizarea cuprinde, pe lângă infrastructură, suprastructura căii fera- te și lucrări de artă (poduri/podețe/via- ducte/tuneluri), lucrări de electrificare și energoalimentare, telecomunicații feroviare (inclusiv GSM-R), semnali- zare feroviară (centralizare electronică și ETCS nivel 2) și lucrări de construcții civile în stații. La final, viteza de circu- lație va crește la 160 km/h pentru tre- nurile de călători și la 120 km/h pentru cele de marfă.
Subsecțiunea Apața-Cața este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordi- că) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta -Curtici-Simeria-Brașov-București - Constanța.
Terminalele de mărfuri, la CFR Infrastructură
Consiliul Concurenței recomandă preluarea, de către CFR Infrastructură, a terminalelor de mărfuri care aparțin CFR Marfă, pentru îmbunătățirea ser- viciilor oferite operatorilor feroviari.
Totodată, această măsură va ajuta compania națională de marfă să își reducă datoriile față de administratorul infrastructurii. Acesta avea de încasat, la sfârșitul anului trecut, 1,37 miliarde de lei de la operatorii de transport fero- viar, din care cea mai mare sumă de la CFR Marfă. „Starea actuală a infra- structurii de cale ferată reprezintă prin- cipalul element limitativ al performan- țelor circulației trenurilor: viteza medie redusă, atât pentru marfă (15,99 km/h, în 2018), cât și pentru călători (43,86 km/h). Finanțarea insuficientă a lucră- rilor de întreținere, reparare și reînno- ire a infrastructurii feroviare a condus la degradarea progresivă a acesteia și la creșterea gradului general de uzură a componentelor. Scadențele la reînnoire ale elementelor au crescut semnificativ, depășind 60% pentru majoritatea subsistemelor feroviare”, se arată într-un studiu realizat de Auto- ritatea de Concurență.
Domeniul feroviar este cel mai puțin reformat din economia noastră de după ’89 și nu este sprijinit nici din administrație, a spus Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, la Zilele Feroviare 2019.
„Din acest motiv, marile companii, precum Dacia-Renault, se plâng că nu pot folosi calea ferată și au nevoie de ea pentru a duce produsele la ex- port. Nu este nevoie numai de bani, ci și de reguli care să crească trans- parența și să permită competiția în sistem. Pe partea de reguli ar fi con- tribuția noastră. Pe scurt, cartoful cel mai fierbinte pe care trebuie să-l ges- tionăm este situația CFR Marfă. La sfârșitul acestui an, vom avea decizia Comisiei Europene, care va mai adău- ga câteva sute de milioane de euro la datoriile CFR Marfă. Avem câteva luni să găsim soluții – în primul rând CFR Marfă și Ministerul Transporturi- lor, care este acționarul. Propunerea noastră a fost ca măcar o parte din active să fie preluate de CFR Infra- structură, să se reducă nivelul dato- riilor”, a explicat Chirițoiu.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
  22 .............................................................................................................................................. noiembrie 2019
ACTUALITATE















































































   20   21   22   23   24