Page 73 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2011
P. 73

   Bordul primei generații de „Papuc”.
   Bordul CN, Dacia „Papuc” 2006.
Celelalte versiuni de „Papuc” ce s-au comercializat de-a lungul anilor sunt:
● Dacia 1304/1305 Pick-Up: ca- roserie cu 2 uși, cu obloane rabatabile sau cu părțile laterale fixe, fabricată între anii 1981 și 2006
● Dacia 1304/1305 Drop Side: ca- roserie cu 2 uși, cu obloanele laterale și cel posterior rabatabile, fabricată între 1983 și 2006
● Dacia 1304/1305 King Cab: ca- roserie cu 2 uși, cu banchetă poste- rioară și oblon spate rabatabil, fabri- cată între 1994 și 2003 (modelele 1304 au fost echipate cu tracțiune pe roțile din spate, iar modelul 1305 pe puntea față)
● Dacia 1307 Double Cab: caro- serie cu 4 uși, cu cabină dublă, oblon spate rabatabil, fabricată între 1992 și 2006
● Dacia 1309: caroserie cu 4 uși și o benă mai scurtă, derivat din Dacia 1310 Break. A fost fabricată doar între 1992 și 1998 și este aproape identică cu Dacia 1302, dar diferită de 1304. Fiind derivată direct din Dacia Break și având spatele acesteia, are un oblon la partea spate și o sarcină ma-
ximă de aproximativ 450 kg. Are trac- țiune pe puntea din față și a fost dis- ponibilă atât cu motorul de 1.400 cmc și 64 CP (și varianta detarată, la 58 CP) cât și cu cel de 1.600 cmc, cu 72 CP. A avut cutie de viteze atât cu 4 trepte, cât și cu 5. Multe unități au fost exportate în China, dar și în țări pre- cum Grecia, Ungaria sau Bulgaria.
Evoluția modelului
Dacă Dacia 1302 și 1309 sunt derivate direct din Dacia 1300/1310: Dacia 1304 este un model diferit, aces- ta având suspensie diferită la puntea spate, adică foi de arcuri, suspensie față ranforsată, anvelope de dimensiuni mărite (175SR14C), tracțiune spate cu ax cardanic și sarcină utilă de până la 1.150 kg. Masa maxim admisă a unei posibile remorci este de 1.100 kg pentru varianta cu tracțiune spate sau 1.250 kg pentru varianta cu tracțiune 4x4, lansată ceva mai târziu. Varianta cu tracțiune doar pe puntea față nu era prevăzută cu posibilitatea de tracțiune a unei remorci. Modelul 1304 și mode- lele derivate nu au fost echipate cu motorul de 1.300 cmc, ci doar cu cel de 1.400 cmc și 64 CP, cuplat la o cutie de viteze în 4 trepte. După anul 1997, se renunță la motorul de 1.400 cmc în favoarea celui de 1.600 cmc și 71 CP, acest propulsor fiind lansat în 1994, fiind cuplat la o cutia de viteze cu 5 trepte.
Începând cu 1999, se demarează în producția de serie și variantele 4x4, prezentate în anul 1998 în cadrul Salo- nului Auto București (SAB). În 1997,
apar și variantele cu tracțiune față însă cu sarcină utilă mai mică (850 kg).
Diesel, la final de generație
În 1997, a fost prezentată o ver- siune cu motor diesel Peugeot, de 1.905 cmc și 70 CP, dar nu au fost produse multe unități. În noiembrie 2002, gama de utilitare Dacia a primit un nou propulsor diesel, de 1,9 litri, de proveniență Renault, care s-a ală- turat, în ofertă, alături de motorul pe benzină. După anul 2001, se renunță la jantele cu 3 prezoane și sunt adop- tate cele cu 5 prezoane. Varianta die- sel este ușor de recunoscut, pentru că motorul diesel nu încăpea sub capotă, fapt pentru care aceasta s-a decupat, iar spațiul rezultat a fost acoperit cu un capac bombat din material plastic.
După mai bine de trei decenii, în decembrie 2006, gama Pick-up a fost scoasă din fabricație, împreună cu transmisia manuală tip NG. Acest lucru s-a produs din cauza scăderii vânzărilor față de anul 2005, dar și a apariției noului model de autoutilitară bazat pe modelul Logan, ce urma să se lanseze în februarie 2007.
Din 1975 și până în 2006, gama Pick-up a fost produsă în 318.969 de unități. Foarte multe dintre aceste vehi- cule au luat calea exportului, cu pre- cădere înainte de 1990.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro sursa: wikipedia.com, automobileromanesti.ro foto: lesrenaultdepapier.fr, en.wheelsage.org
noiembrie 2019 ............................................................................................................................................ 73
 INEDIT














































































   71   72   73   74   75