Page 42 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 42

   Ioana Arsenie – Trusted Advisor Strategy & Finance – este expert în strategii de business, cu experiență în consultanță financiară, fiscală și de management. Din anul 2000, are experiență în management strategic și financiar și a ocupat, într-o companie de top din agribusiness, poziții de la CFO, la financial business partner la nivel național, dar și la nivel de grup, în țări precum Turcia, Grecia, Ucraina, Republica Moldova. Ioana este ambasador Elite Business Women și fondator EduPerformance.
Ghid pentru realizarea
bugetului afacerii tale
Ca antreprenor, focusul tău este creșterea afacerii. Clarificarea viziunii și dezvoltarea acesteia într-o strategie coerentă, aplicabilă și aplicată de echipă, presupun un efort permanent.
 Este necesar, pe de altă parte, să te asiguri că afa- cerea se dezvoltă în securitate, respectiv să ții cont de riscuri, să ai grijă de portofoliul de clienți, de relația cu partenerii tăi, să urmărești trendurile la nivel macro din economie și industria în care activezi sau din industriile cu care ești în corelație (de exemplu, FMCG și transporturi).
Nu în ultimul rând, ai grijă de bani: să ai un capital de lucru suficient când creșterile estimate nu se realizează sau când estimările sunt depășite.
În acest context, îți propun să identificăm împreună cum te ajută implementarea și monitorizarea bugetului. Bugetul are două componente: P&L (Venituri și Cheltuieli) și Cash-Flow, care trebuie construite în paralel, în mod corelat.
Bugetul este sfânt pentru orice manager
Prin implementarea bugetelor la nivel de departamente, vei avea beneficii precum:
• asumarea bugetului de către manageri și responsa- bilizarea acestora
• posibilitatea de a corela bugetele cu rezultatele aștep- tate, prin definirea și monitorizarea unor indicatori de per- formanță (KPIs) la nivel de departament
• deținerea unui instrument de control care îți permite ție, ca antreprenor sau CEO, să delegi mai mult și să te axezi pe zona strategică.
Cum construim bugetul
1. Care este cea mai bună abordare: autoritară sau democratică? Adică top-down sau bottom-up?
De multe ori, ca antreprenor sau CEO, stabilești target-ul pentru anul viitor și îl comunici echipei de management. În paralel, poți face un exercițiu cu echipa ta de vânzări,
care va genera încredere și implicare, respectiv să îi provoci să creioneze target-ul de vânzări, detaliat pe categorii de produse, industrii, regiuni, clienți actuali/noi. Prin consoli- darea cifrelor, vei observa că există diferențe de abordare (optimism sau pesimism, de la caz la caz) și va trebui să uniformizați ipotezele de lucru și să vă asumați în echipă o țintă comună. Mai mult, se fac deja pași importanți pentru a defini planul de acțiune operațional, fapt care dă încredere echipei.
Pentru coeziune, este bine ca performanța globală a fir- mei sau a echipei să aibă o pondere în evaluarea performan- ței la nivel individual și, în final, în bonusarea angajaților.
2. Bugetele departamentale
Pornind de la ținta comună, managerii de departament pornesc la construcția bugetară răspunzând la aceste întrebări:
• Care este contribuția departamentului meu la obiectivul global? Cum măsor, care sunt indicatorii relevanți? Care sunt indicatorii de performanță secundari ai departamen- tului?
• Care sunt resursele necesare pentru a ne atinge obiectivele?
 42 ............................................................................................................................................ decembrie 2019
CONSULTANȚĂ












































































   40   41   42   43   44