Page 52 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 52

   O soluție tot mai
complexă
Fleetboard a făcut, în ultimii ani, pasul de la un produs de nișă, opțional, către o soluție utilizată pe scară largă.
IT&C
C omputerul Fleetboard a deve- nit un fel de black-box pentru întregul camion și sunt trei module principale oferite prin soluția
dezvoltată de constructorul german.
1. Managementul vehiculelor
Fleetboard înregistrează toți para- metrii ce provin de la camion: pozițio- nare, pauze și curse, foaia de activi- tate zilnică, consum...
O dată cu acești parametri, Mercedes-Benz a dezvoltat partea de analiză a performanței. Astfel, soluția Fleetboard oferă note pentru mașini, note pentru șoferi și note pentru con- dițiile de drum.
Iar combinația dintre analiza perfor- manțelor și departamentul Mercedes- Benz de driver-training are potențialul de a aduce cel mai mare beneficiu în materie de eficiență a transportului.
Managerii au o imagine clară le- gată de zonele în care se poate opti- miza performanța fiecărui șofer.
De asemenea, Fleetboard oferă date de service, mentenanță și despre uzura mașinii.
2. Managementul transportului (logistică)
Fleetboard oferă navigație pentru șofer, comunicare bidirecțională cu acesta și posibilitatea de a-i transmite adrese de încărcare geo codate, care se deschid în sistemul de navigație, fără a trebui să mai scrie încă o dată adresa (se elimină riscul greșelilor).
Opțional, există un modul și mai complex de logistică, prin care se pot transmite formulare cu succesiunea completă de încărcări/descărcări dintr-o tură – întregul flux logistic.
Iar lucrurile nu se opresc aici. Mercedes-Benz a achiziționat aplicația logistică habbl și, astfel, face un pas înainte pentru oferirea de servicii de management al transportului la un alt nivel. Soluția habbl reprezintă un soft- ware care oferă informațiile relevante
tuturor părților implicate în operațiunea de transport – dispecer, firmă de trans- port, sub-contractor, șofer, client.
Astfel, Daimler are acum în porto- foliu una dintre cele mai apreciate so- luții logistice din Europa.
3. Managementul tahografului
Tot cu ajutorul Fleetboard, trans- portatorii pot gestiona aspectele legate de tahograf – timpii de conducere, descărcare la 28 de zile (card șofer) și la 90 de zile (tahograf). Descărcările se realizează de la distanță și automat.
Recomandarea pe care o fac spe- cialiștii Mercedes-Benz este folosirea unui server, la sediul firmei, care să fie legat cu cardul de companie. Astfel, se realizează autentificarea la tahogra- ful digital și are loc descărcarea.
Și în România
În țara noastră, soluția Fleetboard devine tot mai populară, fiind utilizată într-un mod tot mai complex. De exemplu, la ora actuală, aproape toate firmele compară alimentările reale cu datele din Fleetboard. Este o cheie simplă de control, care previne apariția lipsurilor nejustificate.
Analiza performanței este, de ase- menea, tot mai populară – sunt anali- zate datele mașinilor și șoferilor, se realizează clasamente și, eventual, concursuri. Clienții comunică, de ase- menea, cu driver-trainer-ii Mercedes- Benz, pentru creșterea performanțelor. Ținta principală este îmbunătățirea sti- lului de conducere pentru șoferii aflați în zona medie și ridicarea nivelului celor aflați sub medie.
Sistemul furnizează și date de ser- vice. Astfel, soluția oferă informații le- gate de mentenanță – când va trebui programată și câți kilometri mai poți rula până la acel moment. La flote mari de mașini identice, se pot vedea, după câteva luni de exploatare, dife- rențe semnificative, care țin de stilul de conducere al șoferilor.
De asemenea, există informații legate de uzura unor componente și de funcționalitate. De exemplu, uzură plăcuțe, becuri defecte, presiune în anvelope...
Sunt date importante, care, dacă sunt verificate, pot preveni situații ne- plăcute, ce se traduc inclusiv în costuri importante.
Se insistă tot mai mult și asupra rea- lizării unui control înainte de plecarea în cursă – check-list. Iar Fleetboard poate introduce această etapă, a inspecției, înainte de plecarea în cursă.
Descărcarea automată a datelor din tahograf reprezintă serviciul care înregistrează cele mai mari creșteri în rândul transportatorilor români.
O atenție specială, în ultima vre- me, este acordată timpilor de condu- cere ai șoferilor – tot mai multe com- panii își doresc să aibă o imagine clară legată de cât au condus și cât mai pot conduce aceștia. Având acest serviciu, alături de poziționarea flotei, dispecerii pot alege cu precizie camionul potrivit pentru o anumită cursă.
Bineînțeles, informațiile legate de timpii de conducere ajută și la dimi- nuarea riscului de a primi amenzi – sunt depistate greșelile și recalibrate cursele care solicită în mod regulat depășiri ale timpilor de conducere.
Cu acordul firmei de
transport, driver-trainer-ii
Mercedes-Benz
analizează datele pentru
fiecare șofer în parte și pot
oferi recomandări
personalizate, punând accent
exact pe aspectele ce necesită
îmbunătățiri. radu.borcescu@ziuacargo.ro
52 ................................................................................................................................................ ianuarie 2020
Toate datele din Fleetboard se pot sincroniza cu soluții terțe, de exemplu ERP.
De asemenea, Fleetboard poate fi instalat și pe alte branduri de camioane.
Radu BORCESCU























































   50   51   52   53   54