Page 84 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 84

Transportul intermodal,
o opțiune strategică
Uniunea Europeană, responsabilă de 10% din emisiile de gaze cu efect de seră pe plan mondial, este un lider la nivel global în ceea ce privește tranziția la o economie cu zero emisii nete de gaze cu efect de seră. Obiectivul oficial: reducerea emisiilor cu 100% până în 2050.
  Europenii au reușit, în ultimele decenii, să decupleze cu suc- ces creșterea economică de emisiile de gaze cu efect de seră. În consecință, între 1990 și 2016, con- sumul de energie s-a diminuat cu aproape 2%, iar emisiile de gaze cu efect de seră au scăzut cu 22%, în timp ce PIB-ul a crescut cu 54%.
Prin urmare, strategia definește o vi- ziune asupra transformărilor economice și sociale necesare, angajând toate sec- toarele economiei și ale societății, pen- tru realizarea tranziției la zero emisii nete de gaze cu efect de seră, până în 2050.
Mobilitate curată, sigură, conectată
Transporturile sunt responsabile de aproximativ 25% din emisiile de gaze cu efect de seră din Uniunea Europeană. Toate modurile de trans- port trebuie, prin urmare, să contribuie la decarbonizarea mobilității, iar acest lucru necesită o abordare sistemică. În primul rând, se impun vehicule cu emisii reduse sau zero, dotate cu pro- pulsii alternative eficiente, pentru toate modurile de transport.
Pe baza cunoștințelor și tehnologi- ilor actuale, electrificarea, care utili- zează, în principal, surse regenerabile de energie, nu va fi singura soluție mi- raculoasă pentru toate modurile de transport. Calea ferată rămâne soluția de transport de mărfuri pe distanțe medii și lungi cea mai eficientă, din punct de vedere energetic. Prin urmare, transpor- tul feroviar de marfă ar trebui să devină mai competitiv în comparație cu trans-
portul rutier, prin eliminarea barierelor operaționale și tehnice dintre rețelele naționale și prin încurajarea inovării și a eficienței în general.
Tranziția către nivelul de zero emisii nete în 2050 are nevoie, de asemenea, de infrastructura cores- punzătoare, adică de finalizarea rețelei centrale transeuropene de transport (TEN-T) până în 2030 și a rețelei globale până în 2050.
Comisia Uniunii Europene preconizează o creștere cu 60% a transportului de mărfuri, până în anul 2050.
De asemenea, costurile asociate congestiei traficului vor crește cu circa 40%, până în anul 2050. În cadrul acestei politici, Comisia Europeană va aloca fonduri importante pentru dezvoltarea transportului intermodal.
România, în context european
Ca și în cazul infrastructurii de trans- port, în general, România trebuie să a- bordeze sistemic și componenta de transport intermodal, care presupune o structură complexă: terminale, vagoa- ne specializate, echipamente de mani- pulare, sistem integrat de management al exploatării liniilor intermodale.
Din păcate, în prezent, transportul intermodal în România se dezvoltă punc- tual și conjunctural, în funcție de inte- resele unor operatori, fără a exista o si- nergie a acestora, pentru atingerea obiectivelor enunțate mai sus. În anul
2019, prin preocuparea societăților ROCOMBI și Airborne Global Services, a fost redeschis terminalul în Cluj și linia de containere Constanța-Cluj.
Strategie învechită
În 2011, Ministerul Transporturilor a elaborat o strategie a dezvoltării transportului intermodal, care trebuie, însă, actualizată. Pe termen scurt, se impune promovarea și consolidarea terminalelor existente, precum și a liniilor, pentru o folosire mai eficientă a acestora, mai ales în condițiile în care investițiile în acest domeniu se ridică la sume importante.
USER, în calitate de organizație a unor societăți care acoperă toate modurile de transport, se va implica mai mult în problematica transportului intermodal, inclusiv prin intermediul site-ului asociației. În plus, va fi con- stituită o comisie, care se va ocupa de aceste aspecte, încercând o siner- gie între toți factorii care concură la transportul intermodal.
De menționat că, în cadrul unei me- se rotunde pe care USER a organizat-o pe tema transportului intermodal, la Cluj, la sediul societății Routier European Transport, s-au analizat și posibilitățile privind deschiderea unor linii intermo- dale Cluj-București și Curtici-București. Trebuie să ținem cont de faptul că po- tențialul de trafic intermodal este foarte mare din Portul Constanța, dar și inter- național european.
Cum „speranța moare ultima”, ră- mânem optimiști în dezvoltarea aces- tei alternative de transport la standar- dele europene.
Marius CAE
președinte USER caem@caem.ro
 DEPOZITE. ECHIPAMENTE
 










































































   82   83   84   85   86