Page 97 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 97

Schimbări aduse de
Pachetul Mobilitate 1
Președinția Finlandeză a Consiliului de Transport UE, Parlamentul European și Comisia Europeană au ajuns, în
11 decembrie, la un acord privind Pachetul Mobilitate 1. La mai puțin de 10 zile, acordul a fost confirmat de Comitetul Reprezentanților Permanenți ai guvernelor statelor membre pe lângă Uniunea Europeană (COREPER 2).
 C omisia de Transport și Turism (TRAN) din Parlamentul Euro- pean validase, la data închi- derii ediției, rezultatele interinstituțio- nale din trialog pentru cele 3 dosare
incluse în pachet.
Potrivit UNTRR, următorii pași sunt
aprobarea formală a Consiliului de Mi- niștri și aprobarea oficială a Parla- mentului European, lucru care se va întâmpla, cel mai probabil, în primul trimestru al anului 2020.
Iată analiza preliminară a princi- palelor măsuri adoptate, furnizată de UNTRR.
Timpii de conducere și de odihnă și tahograful inteligent
Organizarea perioadei de odih- nă săptămânală
Se aplică regulile actuale. Cu toate acestea, ca o derogare, șoferii de transport internațional de marfă pot efectua două perioade de repaus săp- tămânal redus, în condițiile în care:
Pe perioada a 4 săptămâni, șoferul să efectueze 2 perioade de re- paus săptămânal normal.
Cele 2 perioade de repaus săptămânal reduse să fie efectuate în afara statului de stabilire.
Cele 2 perioade de repaus săptămânal reduse să fie compensate înaintea următoarei perioade de re- paus săptămânal normal.
Șoferul are posibilitatea să se întoarcă acasă la fiecare 3 săptămâni. Extinderea regulamentului 561 la vehiculele sub 3,5 tone care efectuea-
ză transport rutier internațional: Echiparea flotelor cu tahografe
inteligente de a 2-a generație. Retroechiparea cu tahograf inteligent din generația a doua a ve-
hiculelor dotate cu tahografe analogice și digitale, în 2024.
Retroechiparea cu tahograf inteligent din generația a doua a ve- hiculelor echipate cu tahograf inteli- gent 1, în 2025.
Accesul la profesie și la piața de transport rutier de marfă
Întoarcerea acasă a camionului, la 8 săptămâni
Vehiculele utilizate pentru trans- portul internațional trebuie să se în- toarcă la unul dintre centrele opera- ționale din statul membru de stabilire cel târziu în opt săptămâni de la pă- răsirea acestuia.
Introducerea unei perioade de re- stricționare (cooling off) a cabotajului: Menținerea actualului sistem
de 3 operațiuni de cabotaj în 7 zile. Introducerea unei perioade de cooling off de 4 zile (conform Abordării
Generale a Consiliului).
Includerea cabotajului în lista
contravențiilor la buna reputație.
Detașarea lucrătorilor
Exceptarea transportului rutier bilateral de la regulile detașării
Acordarea derogării de la regulile detașării pentru activități de transport rutier internațional de marfă suplimen- tare în timpul operațiunilor de transport bilateral (conform propunerii PE):
De la data la care șoferii înregis- trează manual datele de trecere a fron- tierei, conform Regulamentului 165/2014 art. 34 (7), statele membre aplică, de asemenea, derogarea de la regulile detașării pentru activități suplimentare de transport de mărfuri atunci când:
Șoferul care efectuează o ope- rațiune de transport bilateral desfă- șoară, în plus, o activitate de încărcare și/sau o activitate de descărcare în statele membre sau țări terțe pe care șoferul le traversează, cu condiția ca șoferul să nu încarce mărfuri și să le descarce în același stat membru.
În cazul în care o operațiune de transport bilateral care începe dintr-un stat membru și în care nu s-a desfășurat nicio activitate suplimentară este urmată de o operațiune de trans- port bilateral către statul membru de stabilire, excepția de la regulile deta- șării se aplică până la două activități suplimentare de încărcare și/sau des- cărcare, în condițiile prevăzute mai sus.
Conform UNTRR, această dero- gare va fi valabilă numai până la data la care tahograful inteligent de a doua generație se montează pe vehiculele înmatriculate pentru prima dată într-un stat membru. De la această dată, de- rogarea menționată se aplică numai șoferilor care folosesc vehicule echi- pate cu un tahograf inteligent 2.
         Pachetul Mobilitate 1 include 3 dosare vitale pentru viitorul transportatorilor români în UE:
Propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării 71/1996 la transporturile rutiere.
Propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști.
Propunerea de modificare a Regulamentului 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.
           Modificările propuse afectează,
în mod special, transportatorii est- europeni și reflectă protecționismul în creștere al Statelor Membre din vestul UE, reunite în cadrul Alianței Rutiere.
ianuarie 2020 ................................................................................................................................................ 97
 LEGISLAȚIE. FISCALITATE
























































   95   96   97   98   99