Page 98 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 98

2020. PERSPECTIVA FISCALĂ
Cum ne pregătim de o
eventuală inspecție?
Anul 2020 a debutat fără modificări fiscale majore față de alți ani, cele mai relevante fiind cele prevăzute de Directiva Consiliului UE 1910/2018 în ceea ce privește aplicarea scutirii de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri.
   A ceste modificări vor avea im- pact și asupra societăților de transport, în contextul în care societățile care efectuează livrări intra- comunitare de bunuri vor pune, proba- bil, presiune, pentru ca societățile de transport să asigure suportul în pregă- tirea și transmiterea documentelor de transport într-o formă cât mai corectă. Atenție, deci, atât la forma contractelor și comenzilor, la completarea și semna- rea corespunzătoare a CMR-urilor, cât și la reducerea termenelor de transmi- tere a documentelor de transport către clienți, documente care, conform noilor reguli, sunt necesare în susținerea acor-
dării scutirii de TVA.
În ceea ce privește inspecțiile fis-
cale, cel mai probabil, anul 2020 va fi cel puțin la fel de intens ca și anul 2019, când, în prima parte a anului, au fost anunțate și inițiate ample exerciții de inspecție fiscală, precum așa-numita „operațiune Iceberg”.
Ca regulă generală, orice companie din România trebuie să fie întotdeauna pregătită pentru inspecția fiscală.
Decizia autorităților fiscale privind companiile pentru care vor fi inițiate exerciții de inspecție fiscală este baza- tă pe o analiză de risc derulată de aces- tea, având la bază criterii de risc gene- rale, publice începând cu anul 2019 (cu privire la înregistrarea fiscală, la depu- nerea declarațiilor fiscale, la nivelul de declarare, cu privire la realizarea obli- gațiilor de plată către bugetul general consolidat și către alți creditori), dar și alte criterii, ce nu sunt publice, precum: apartenența la un grup de companii, sold negativ de TVA pentru care nu se solicită rambursare, corecții privind declarațiile fiscale, oscilații semnificative în ceea ce privește rezultatele financiare sau numărul de salariați.
Orice companie de transport este supusă acestei analize bazate pe criteriile de risc fiscal, astfel încât recomandarea este să fiți cu un pas înaintea avizului de inspecție fiscală.
Oana Rada
Atenție sporită la: Deductibilitatea cheltuielilor și
deductibilitatea TVA (scopul activității economice).
Susținerea necesității cheltu- ielilor.
Întocmirea din timp a anumitor documente justificative (foi de parcurs, ordine de deplasare, casare mijloace fixe etc).
Existența documentelor jus- tificative.
Verificarea furnizorilor. Existența documentelor pri-
vind eventuale scutiri de TVA. Existența facturilor în original, urmărirea corelării informațiilor din fac- turi, declarații, jurnale de cumpă-
rări/vânzări, balanțe.
Întocmirea proactivă a dosa-
rului prețurilor de transfer.
Chiar dacă nu ați acordat o atenție
sporită regimului fiscal aplicabil fiecărei operațiuni derulate de societate la momentul respectiv (pentru că, știm cu toții, operaționalul este foarte dina- mic, iar, de multe ori, se iau decizii operaționale fără a investiga în preala- bil un eventual risc fiscal aplicabil res- pectivelor operațiuni), puteți să faceți o analiză a operațiunilor derulate în cursul anilor trecuți, neprescriși fiscal, pentru a determina eventuale riscuri și a le gestiona din timp.
Practic, puteți efectua o „simulare” de inspecție fiscală, astfel încât să știți la ce să vă așteptați în cazul unei in- specții fiscale, să corectați aspectele ce pot fi corectate pe trecut, cât și să aveți în vedere modificări pe viitor. Acest exercițiu poate fi efectuat intern, însă, având în vedere gradul de încărcare ri- dicat al echipei din departamentul finan- ciar, în general, este preferată alterna- tiva efectuării acestei simulări de către o echipă de consultanți fiscali specia- lizați, independenți față de companie, această abordare susținând și carac- terul obiectiv al acestei revizii fiscale.
Oana RADA
       Cazul ideal este acela în care sunteți pregătiți de inspecție fiscală încă din momentul efectuării unor ope- rațiuni, în sensul de a stabili regimul fiscal corect aplicabil respectivei ope- rațiuni, în contextul unei legislații com- plexe și, deseori, neclare. De multe ori, în cazul unei inspecții fiscale, inter- pretarea defavorabilă contribuabilului rezultă chiar din clauzele prost scrise ale contractului, care, practic, dena- turează modalitatea de efectuare a operațiunii. Din păcate, principiul pre- valenței substanței asupra formei nu este aplicat în toate situațiile, astfel încât o atenție deosebită trebuie acor- dată și aspectelor de formă, precum clauzele contractuale.
Nesiguranța în ceea ce privește tratamentul fiscal, concretizată prin eventuale corecții în declarațiile fiscale, chiar și în favoarea bugetului de Stat, atrage atenția autorităților.
În plus, poate crește gradul de risc fiscal la care este încadrat con- tribuabilul.
 LEGISLAȚIE. FISCALITATE
În cursul normal al activității, anu-
mite documente sau acțiuni realizate
în mod corect și complet, ca proceduri
interne, reduc semnificativ efortul de-
pus în timpul inspecției fiscale, precum
și riscul de reinterpretare din partea
autorităților. 0766.534.23
98 ................................................................................................................................................ ianuarie 2020
partener Darian DRS Tax oana.rada@darian.ro




























































   96   97   98   99   100