Page 21 - Revista ZIUA CARGO
P. 21

   siv un suport ergonomic pentru mâna cu care este acționat dispozitivul „SmartSelect”.
Display-ul din dreapta este dispo- nibil în două variante, cea mai mare funcționând permanent în format „split screen”. Astfel, două funcții vor fi dis- ponibile concomitent.
Un alt aspect original, proiectat de MAN, îl reprezintă „scurtăturile”. Ați
observat, bineînțeles, cele șase butoa- ne marcate cu numere, amplasate deasupra comenzilor pentru climati- zare. „Posturile de radio” – ați putea crede, la prima vedere. Însă, de fapt, reprezintă mult mai mult. Pe fiecare buton poate fi stocată orice funcție legată de camion. De exemplu, o anu- mită adresă. Astfel, prin apăsarea res- pectivului buton, este lansată navigația direct către adresa setată anterior. Sau poate fi vorba despre transmite- rea unui mesaj... sau orice altă funcție. Memorarea se realizează cu ușurință, prin apăsarea prelungită a butonului. Iar dacă șoferul uită pe ce număr a memorat o anumită funcție... și aceste butoane sunt sensibile și, doar prin simpla atingere, în partea de sus a display-ului din dreapta apare descri- erea funcției stocate.
Bineînțeles, noul MAN dispune de Android Auto și Apple Carplay.
Parteneriatul șofer-camion
Am apreciat plasarea comenzilor legate de cutia de viteze pe maneta din partea dreaptă a volanului (la fel ca și la alți producători). Funcțiile sunt ușor de accesat, șoferul putând opta între cele trei moduri de rulare: Efficiency, Performance, Manoeuver. De asemenea, frâna de parcare acțio- nată electric se activează automat la oprirea motorului și se dezactivează la plecarea de pe loc, de asemenea, automat.
Pentru situațiile de trafic intens și ambuteiaje, șoferii vor aprecia foarte mult funcția de pilot adaptiv, comple- tată cu asistența activă la păstrarea benzii. Astfel, camionul va accelera, frâna și opri în funcție de mașina din față, iar volanul va ajusta automat di- recția pentru a păstra camionul în centrul benzii. Această funcție este activă între 0 și 60 km/h. La viteze su- perioare, funcția ACC rămâne dispo- nibilă, însă asistența la păstrarea
benzii se activează doar atunci când apare riscul părăsirii accidentale a acesteia. De altfel, acesta este unul dintre aspectele care este de anticipat că vor pune anumite probleme de adaptare. Practic, volanul este acționat cu o ușurință remarcabilă, iar, atunci când sistemul intervine (destul de incisiv), prima impresie este că este ceva care vrea să îți blocheze mișca- rea. Pe parcursul sesiunii de drive-test, am fost „luat prin surprindere” de câte- va ori de intervenția acestui sistem și, inițial, senzația a fost că sistemul „luptă” cu mine (sau eu cu el). După perioada de ajustare, am început să înțeleg sistemul și chiar să anticipez momentele când se activează, iar „lup- ta” s-a transformat într-o bună colabo- rare. Anticipez faptul că unii șoferi vor avea tendința să dezactiveze siste- mul... Cred, însă, că nu este un lucru recomandabil. Acest sistem ajută la evitarea ieșirilor accidentale din bandă și, totodată, poate preveni acroșarea vehiculelor oprite pe partea dreaptă a drumului.
La capitolul siguranță, trebuie să menționăm sistemul de asistență la schimbarea benzii, care alertează șoferii în cazul în care schimbarea benzii nu este sigură (mașini aflate în „unghiul mort”). Sistemul este activ pentru ambele părți ale camionului. Frânarea automată în cazul unui im- pact iminent completează sistemele de siguranță activă ale camionului, un autovehicul care oferă un puternic sentiment de siguranță, încă de la primul drum.
Complexitatea pusă la dispoziția șoferilor de noile camioane reprezintă doar o parte din ceea ce reprezintă noua generație MAN. Aspectele legate de service și conectivitatea asigurată de RIO vor completa eficiența în creș- tere, promisă de constructorul german.
Radu BORCESCU
Bilbao, SPANIA radu.borcescu@ziuacargo.ro
 martie 2020 .................................................................................................................................................. 21
 DRIVE-TEST




















































































   19   20   21   22   23