Page 50 - Revista ZIUA CARGO
P. 50

 TENDINȚE ȘI PERSPECTIVE ÎN TRANSPORTURI ȘI LOGISTICĂ, ÎN 2020
 Gebrüder Weiss România a conturat câteva din aspectele definitorii ale anului încheiat și ale celui în curs.
Pe plan local, pentru sectorul de logistică și transporturi, raportul INSSE, transportul de pasageri și mărfuri pe moduri de transport, arată creșteri aproape pe întreaga linie, în primele nouă luni ale lui 2019. Ca volum, transportul rutier de mărfuri a înregistrat un plus de 5,2%, cel maritim, de 7,2%, iar cel feroviar, de 8,3%. Sunt indicatori care arată o cerere sănătoasă în piață și un trend ascendent sustenabil, pe termen mediu-lung. În același timp, se remarcă trei aspecte problematice, care vor continua să existe și în 2020, având un risc pronunțat de a frâna creșterile: infrastructura deficitară, dificultatea de a găsi personal calificat și deficitul de șoferi.
La nivel global, pot fi identificate două mari provocări în plină desfășurare, ale căror efecte vor bulversa numeroase sectoare economice. Brexitul, dar, până la finalul lui 2020, se derulează etapa de tranziție, ceea ce înseamnă că, în practică, nu au apărut schimbări. Este de așteptat să crească timpul de tranzit, din cauza
controalelor mai stricte, și să fie necesare autorizații de transport sau calificări profesionale și vize pentru șoferi. A doua provocare este epidemia de coronavirus, iar industria transporturilor îi resimte, serios, efectele. China este principalul partener importator în relația cuUEșiadouapiațăde export, iar întârzierile de mărfuri, mai ales la transport aerian sau terestru, produc efecte în cascadă și pierderi economice semnificative. Indiferent de perspectivă, anul 2020 stă sub semnul unei readaptări constante, care cere viteze de reacție tot mai rapide. Deși aceasta nu este o noutate pentru industria transporturilor și logisticii, anul în curs pare să aducă o suprapunere a unor provocări complexe, previzibile sau nu. Este, însă, și un an al oportunităților care pot apărea pentru business-urile care vor ști să se pregătească din timp pentru schimbările geo-politice majore și care vor dezvolta mecanisme robuste de repliere.
     2021, ANUL EUROPEAN AL CĂILOR FERATE
Comisia Europeană a propus, în 4 martie, ca anul 2021 să fie Anul European al Căilor Ferate, pentru a sprijini realizarea obiectivelor „Pactului ecologic european în domeniul transporturilor”. În 2021, o serie de evenimente, campanii și inițiative va promova transportul feroviar ca mod de transport
durabil, inovator și sigur. Anul 2021 va fi primul an complet în care normele convenite în cadrul celui de al patrulea pachet feroviar vor fi puse în aplicare, în întreaga UE.
„Fără îndoială că transportul feroviar înseamnă avantaje imense, în majoritatea domeniilor: durabilitate, siguranță, chiar și viteză, o dată ce este organizat și tehnologizat conform principiilor secolului XXI. Însă transportul feroviar este definit de un aspect și mai profund: el contribuie la interconectarea Uniunii Europene, și nu doar din punct de vedere fizic. Crearea unei rețele coerente și funcționale în toată Europa este un exercițiu de coeziune politică. Anul
European al Căilor Ferate nu este un eveniment ales la întâmplare. El survine într-un moment oportun, când UE are nevoie de acest tip de acțiune colectivă”, spune comisarul pentru transporturi Adina Vălean.
TRANSPORTUL RUTIER, MOTORUL EXPORTURILOR DE SERVICII
Transportul rutier rămâne, și în anul 2019, cel mai mare contribuitor la exportul de servicii al României, cu un total de 6,12 miliarde de euro, în creștere cu 10% față de 2018, din care 5,95 miliarde de euro reprezintă transport rutier de mărfuri, restul fiind generat de transportul rutier de pasageri (52 de milioane de euro) și alte tipuri de transport rutier
(112 milioane de euro), conform UNTRR.
Din exportul total de servicii al României, de 26,3 miliarde de euro, transportul rutier a generat cam un sfert. Anul trecut, acest segment a realizat un excedent (exporturi minus importuri) de 4,63 miliarde de euro, reprezentând peste jumătate din soldul total al comerțului internațional cu servicii,
de 8,55 miliarde de euro.
NOU DIRECTOR EXECUTIV PALL-EX, PENTRU EUROPA
Pall-Ex își continuă călătoria într-o nouă eră, cu numirea lui Mark Steel în funcția de director executiv pentru Europa. El va avea un rol esențial în stimularea creșterii rețelei de transport de marfă în zona din Europa continentală. Mark s-a alăturat Pall-Ex în 2016, ca director de vânzări și marketing, anterior activând în logistică și Royal Air Force, unde a jucat un rol-cheie în stabilirea de noi contracte corporative majore pentru operarea Pall-Ex din Marea Britanie.
 50 .................................................................................................................................................. martie 2020
ȘTIRI
















































































   48   49   50   51   52