Page 8 - Revista Ziua CARGO
P. 8

   Marian-Jean Marinescu, eurodeputat:
„Pentru mine, este de neînțeles vehemența cu care este apărat Pachetul Mobilitate 1 și s-a ajuns inclusiv la jigniri.”
Din culisele
Pachetului Mobilitate 1
Pachetul Mobilitate 1 beneficiază de un sprijin politic european greu de înțeles. Sunt în spate calcule ascunse, sau, mai degrabă, este vorba despre convingerea la care mulți politicieni au ajuns, că acest pachet legislativ va repara o situație socială gravă?
Am discutat despre soarta PM1 și șansele de a mai fi stopat cu Marian-Jean Marinescu, eurodeputat, membru al Comisiei pentru Transport și Turism (TRAN), în cadrul Parlamentului European.
 ZIUA CARGO: Care este
situația la zi pentru PM1?
Marian-Jean Marinescu: S-a ajuns la un acord, în decembrie anul trecut, în trialog (a fost votat și în Con- siliul European), și acum a venit în Parlamentul European, ca un text în a doua citire. Am avut o dezbatere în Comisia TRAN și sunt depuse amen- damente. Urmează voturile în Comi- sie, în luna iunie, și în Plen, în iulie.
Se pot depune amendamente, atât în Comisie, cât și în Plen, și, dacă un singur amendament trece la vot în Plen, toate cele trei texte ale PM1 se întorc la Consiliul European, pentru că este considerat pachet legislativ. Va fi, atunci, decizia Consiliului (mi- niștri din toate țările membre) dacă va accepta respectivul amendament.
S-a creat o percepție de inflexibilitate a unei majorități, care dorește ca pachetul legislativ să treacă cât mai repede.
Este o percepție corectă. Există
un număr de eurodeputați care consi- deră că acordul obținut în decembrie trebuie să se pună în aplicare și alții care consideră că acordul are hibe.
Nu există niciun fel de posibilitate de negociere.
Este o legislație care, în mod evident, încalcă tratatele Uniunii Europene cel puțin din două puncte de vedere – libertatea serviciilor și piața internă, dar care beneficiază de o abordare de neimaginat din partea unora dintre statele membre.
Franța, Germania, Italia, Olanda și celelalte au această abordare: „Pa- chetul trebuie să treacă!”
S-a făcut o campanie destul de agresivă, referitor la situația șoferilor, din punct de vedere social, și, printr-o coincidență bizară, sunt difuzate repor-
taje pe această temă, pe canale media importante, la nivel european, în mo- mente cheie pentru soarta PM1.
În Germania, de exemplu, este o situație de neconceput, în condițiile în care asociațiile patronale nu acceptă acest pachet, în schimb guvernul îl susține, alături, bineînțeles, de sindi- catele din domeniul transporturilor.
Cele două mari sindicate europene susțin foarte puternic acest pachet, cu agresivitate și cu unele abordări curioase. Aceste sindicate europene sunt mai rele decât cele din perioada comunistă, din România.
Chiar din stadiul de elaborare, PM1 a parcurs un drum bizar – lege specială, elaborată de Comisia Europeană, foarte repede și fără studiu de impact.
Cum vă explicați această
situație?
Am încercat să găsesc o explica- ție, însă, în urma discuțiilor cu mai mulți oficiali europeni, nu am identificat motivul. Anul acesta, de exemplu, am avut o discuție directă, pe acest su- biect, cu ministrul francez al transpor- turilor și, ulterior, cu cel german. Nu mi-au putut expune niște argumente valabile pentru susținerea PM1, cu excepția aspectului social, care, în opinia mea, este rezolvat prin întoar- cerea acasă a șoferilor la patru săp- tămâni. În rest...
Întoarcerea camionului în țară este evident că reprezintă o intervenție în piață, la fel ca și restricționarea cabotajului.
Discutăm de nerespectarea direc- tivei serviciilor, iar autoritățile europene nu au argumente... Este o situație cu care nu m-am mai confruntat nicioda- tă. În plus, nu dau niciun fel de expli- cație referitoare la modul în care acest pachet ar putea face bine șoferilor din Franța și Germania și companiilor de transport din vest.
Consider că, dacă aceste regula- mente se vor implementa (ceea ce eu
nu cred), vor determina o situație so- cială mai rea decât cea de acum. În Franța și în Germania, companiile de transport se confruntă cu lipsa șoferi- lor, pentru că tinerii din aceste țări nu își doresc să devină șoferi de camioa- ne. Răspunsul este evident – vor lua șoferi din est, iar situația socială a acestora se va înrăutăți, indiferent dacă își vor aduce familiile cu ei. De altfel acesta a fost unul dintre argu- mentele foarte utilizate de „avocații” din Parlamentul European ai PM1, faptul că șoferii stau multă vreme des- părțiți de familie.
Șoferii din țările estice nu vor putea trăi în occident, cu un venit puțin mai mare decât cel din țările lor. Iar, dacă nu își vor aduce familiile, vor rămâne acolo pe perioade mult mai lungi decât dacă ar lucra la o companie româ- nească.
8 ........................................................................................................................................................ mai 2020
ACTUALITATE




































































   6   7   8   9   10