Page 15 - Revista Ziua Cargo
P. 15

   patrulăm prin județul Argeș. La 3 dimi- neața, am văzut aceeași mașină, unde marfa fusese din nou încărcată, la intrarea în Câmpulung. L-am condus până la locul de descărcare, pentru a ne asigura că nu generează acciden- te.” Din nefericire, nu poți tăia, în ace- eași zi, două sancțiuni pentru aceeași abatere, aceluiași camion.
„Există o prevedere în Codul silvic privind confiscarea mărfii, dar ține numai de proveniența materialului lemnos, atunci când este transportat fără documente. ISCTR nu poate, însă, decât cântări, amenda în conse- cință și solicita punerea în legalitate prin transbordarea mărfii”, a mai ex- plicat inspectorul ISCTR, menționând că, pe tema transportului de lemn, au fost făcute inclusiv controale comune cu poliția și garda forestieră.
Avize de însoțire mascate electronic
Revenind la supraîncărcare, esti- mări pot fi făcute și în funcție de avize- le de însoțire a mărfii. Dar și aici apar probleme. De cele mai multe ori, marfa este trecută pe 2-3 avize, unul exis- tând doar electronic și fiind transmis prin WhatsApp.
Iar, în aceste condiții, nivelul evaziu- nii fiscale în domeniu poate fi doar ghicit. În plus, lemnul este trecut sub for- mă de metri cubi și nu există un stan- dard care să îți permită o transformare
corectă în kilograme, în funcție de tipul de lemn sau de cât de ud este. În acest context, inspectorii ISCTR trebuie să facă transformarea la o densitate minimă a lemnului, care presupune 700 kg/mc. (Deși situația seamănă cu cea întâlnită în cazul cerealelor, unde un camion plin cu floarea soarelui nu va depăși greutatea legală, în timp ce un vehicul încărcat cu grâu sau po- rumb poate ajunge la 60 de tone.)
Ce este de făcut în acest context?
Creșterea exponențială a nivelului amenzilor pentru refuzul cântăririi pare o primă soluție logică (și foarte sim- plă). Realizarea unui standard care să permită o transformare exactă a metrilor cubi în kilograme, în funcție de tipul de lemn, este o altă măsură necesară. Și, nu în ultimul rând, ar putea ajuta și creșterea numărului de inspectori și de echipaje ISCTR, care să poată gestiona mai bine problema transportului de lemn, alături de cele- lalte tipuri de controale.
7 septembrie 2020. Un camion de Argeș încărcat cu bușteni (care nu a știut să refuze cântarul) era identificat cu o greutate de 72 de tone....
Anterior, un alt camion vechi, într-o altă zonă din țară, era implicat într-un accident grav, unde, între cauzele prin- cipale, erau trecute șleaurile. Chiar dacă nu este singurul, supraîncăr- carea este unul dintre motivele care deformează drumul...
Și fiecare dintre șoferii aflați la vo- lanul unui camion supraîncărcat se poa- te afla, mâine, între protagoniștii unei știri triste de televiziune... poate chiar alături de noi, ceilalți participanți la trafic.
Ne intersectăm, zilnic, cu vehicule (de multe ori vechi) ale căror sisteme de siguranță nu mai au cum să funcțio- neze, atunci când transportă mult peste cât au fost proiectate să o facă.
Întrebarea este una simplă, dar cu atâtea implicații... Cine se va afla în fața camionului care nu va mai putea să frâneze la timp?
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
 septembrie 2020 .......................................................................................................................................... 15
 ACTUALITATE


















































































   13   14   15   16   17