Page 14 - Revista Ziua Cargo
P. 14

CAMIOANE SUPRAÎNCĂRCATE CU BUȘTENI
„Refuz cântarul!”
7 septembrie 2020. Autostrada A1 București-Pitești. Un control ISCTR de rutină privind greutatea... și un camion de Argeș cu o vechime considerabilă (foarte) încărcat cu lemn de fag. O valoare mare afișată de cântar era de așteptat. Și totuși... Oare te mai poți baza în vreun fel pe un camion, proiectat pentru un maxim de 40 t, a cărui masă a depășit 72 t?
  C amioanele supraîncărcate cu 10-20 tone în plus nu mai re- prezintă nicio surpriză, în zo- na de transport a lemnului, iar județul Argeș ocupă un loc special din acest
punct de vedere.
„Cred că în zona Câmpulung Mus-
cel am văzut, în ultimul timp, cele mai multe camioane încărcate cu lemn, chiar dacă probleme sunt și în alte locuri (precum Suceava). Un motiv îl constituie, fără îndoială, pădurile de foioase foarte frumoase, cu un lemn de o calitate superioară (stejar sau fag)”, ne-a explicat Gelu Nedelcu, inspector în cadrul ISCTR, adăugând că, recent, s-a aflat timp de o săptă- mână în această zonă, după ce locui- torii din Berevoiești au transmis o re- clamație privind supraîncărcarea camioanelor care le afectează struc- tura caselor, în momentul în care trec pe drum. „Timp de 5 zile consecutive, am realizat un control tematic, împre- ună cu un coleg din Constanța și apoi, cu șeful Serviciului de Monitorizare și Control, din dispoziția inspectorului de stat șef Nistor Duval. Este pentru prima dată când primim dispoziție din partea actualului Inspector de Stat Șef să procedăm la controale privind transportatorii de material lemnos și bunuri divizibile. Am plecat de la Bu- curești fără să anunțăm pe nimeni.”
Grupuri de WhatsApp și echipe de urmărire
Cei care sunt înrolați de mult în transportul de lemn (pentru că mă voi opri, în acest articol, asupra acestui tip de marfă) au construit, deja, siste- me care îi ajută să ocolească sancțiu- nile (semnificative) pe care le presu- pune supraîncărcarea.
În primul rând, există grupuri (de WhatsApp, de exemplu) unde sunt anunțate controalele identificate în tra- fic. Mai mult, proprietarii de firme ape- lează inclusiv la variante de urmărire utilizând turisme, astfel încât camioa- nele să rămână la adăpost sau să oco- lească zonele critice. Este motivul pen-
tru care, în multe cazuri, după prime- le controale, nu mai apar vehicule grele. „În multe situații, după ce cân- tărim 2-3 vehicule, timp de o zi întrea- gă, nu mai avem ce face. Bineînțeles, nu putem sta într-un singur loc. Ime- diat după ce plecăm, activitatea se reia.”
În plus, în zona Câmpulung Muscel, pentru a duce camionul la platforma care permite amplasarea cântarului (loc. Stâlpeni) trebuie străbătută o dis- tanță de aproximativ 50 de kilometri. Este un motiv de care se prevalează mulți dintre cei opriți, pentru a refuza cântărirea și a merge pe o amendă de 1.500 de lei, plătibilă în 15 zile, pentru neprezentarea actelor. Atitudinea este una de înțeles, în condițiile în care sancțiunea aplicată pentru depășirea masei maxime autorizate ajunge până la 20.000 de lei.
„Este adevărat că, pe lângă acea amendă, în valoare de 1.500 de lei, se pot ridica plăcuțele camionului, dar, în multe dintre cazuri, infrastructura nu permite imobilizarea lui în condiții de siguranță pentru trafic”, a mai precizat Gelu Nedelcu.
În aceste condiții, să refuzi cântă- rirea reprezintă, deja, o practică în județul Argeș (și nu numai). „La înce- putul săptămânii trecute (n.r. la înce- putul lunii septembrie), când m-am aflat, timp de o zi, în zona Câmpulung Muscel, împreună cu colegul meu din Constanța (cu o mașină cu numere
de Constanța), am cântărit două ma- șini cu lemne, o betonieră și o mașină cu piatră, la Stâlpeni, după care am patrulat efectiv în tot județul. În cazul tuturor mașinilor pe care le-am oprit ulterior, șoferii au refuzat cântarul. În aceeași săptămână, am făcut echipaj cu un alt coleg, de la Suceava, și cu șeful Serviciului de monitorizare și control din ISCTR. Am stat inclusiv noaptea, pentru că, de obicei, camioa- nele se încarcă în a doua parte a zilei.”
Uneori lucrurile capătă, însă, o tur- nură chiar mai urâtă.
Doar un exemplu
În timpul activității de control, echi- pajul ISCTR a identificat, în zona cabanei Voina (undeva mai sus de Câmpulung), un camion extrem de încărcat cu bușteni, care ar fi trebuit să ajungă în Dâmbovița, unde era amplasat clientul. Șoferul și, ulterior, patronii nu au refuzat, inițial, cântări- rea, dar, în perioada necesară pentru a ajunge la platforma amplasată la Stâlpeni, și-au regândit poziția (pro- babil în urma sfaturilor primite telefo- nic). Au decis să refuze cântarul și au promis că se așază în legalitate privind greutatea vehiculului, iar, în acest context, au mai adus un camion, unde au transbordat o parte din bușteni. „I-am amendat pentru refuz și pentru nerespectarea timpilor de condus și odihnă, după care am continuat să
ACTUALITATE
 14............................................................................................................................................ septembrie 2020















































































   12   13   14   15   16