Page 61 - ZIUA CARGO
P. 61

STUDIU DELOITTE
Pandemia grăbește
deciziile în favoarea
bicicliștilor
Blocajul produs de pandemia de COVID-19 pare să fi accelerat schimbările care erau, deja, analizate anterior de autoritățile locale, cum ar fi transformarea centrelor orașelor în zone mai prietenoase cu pietonii și bicicliștii, potrivit studiului Deloitte 2020 City Mobility Index.
 D eloitte arată, într-un comunicat de presă remis redacției, că orașele care au recuperat din spațiul alocat mașinilor, pentru a per- mite distanțarea fizică pentru plimbări și ciclism, intenționează să mențină aceste schimbări și după pandemie. Aceasta este concluzia studiului, care măsoară performanța mobilității din 21 de orașe din întreaga lume, printre care șapte orașe europene – Amsterdam, Barcelona, Dublin, Lisabona, Londra,
Manchester, Roma și Stockholm.
Restricții pentru automobilele private
Potrivit studiului, automobilele pri- vate, considerate, în trecut, un simbol al mediului urban, sunt supuse tot mai multor restricții, având în vedere că dezavantajele unui oraș centrat pe transportul privat devin din ce în ce mai acute – congestie, calitate slabă a aerului, accidente de circulație. Barcelona, care, în urmă cu câțiva ani, a interzis traficul în anumite zone, Stockholm, Londra și New York, care au impus taxe consistente pentru ac- cesul în centrul orașului cu mașina personală, dar și Berlinul, care a inter- zis intrarea mașinilor diesel în anumite zone ale orașului, sunt doar câteva exemple în acest sens.
„Marile orașe din România se con- fruntă, de asemenea, cu un trafic rutier tot mai aglomerat și, implicit, tot mai poluant. Cu toate acestea, infrastruc- tura pentru deplasarea activă, de ge- nul pistelor de biciclete sau al arterelor pietonale, este încă precară. Spre exemplu, în Capitală, autoritățile au anunțat derularea unui proiect care cu- prinde patru trasee de piste de bi- ciclete, în total 48 de kilometri, care să lege pista deja existentă pe Calea Victoriei de cele mai importante patru puncte din București. Implementarea decurge, însă, lent, iar, în multe cazuri,
pistele trasate sunt greu de utilizat de către bicicliști”, susține Ciprian Gavriliu, partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Clasamentul orașelor
Din cele 21 de orașe analizate în studiu, șase sunt considerate perfor- mante în privința inițiativelor privind pro- tecția mediului (printre care se numă- ră infrastructura de biciclete și măsurile de limitare a emisiilor poluante), iar cinci dintre acestea sunt din Europa, res- pectiv Amsterdam, Barcelona, Dublin, Lisabona și Stockholm. La polul opus, cu cele mai puține măsuri luate în acest
sens, se află Melbourne, Sydney și Riyadh.
Tot un oraș european conduce cla- samentul în ceea ce privește inovația în domeniul mobilității, prin măsuri pre- cum asigurarea accesului la tehnolo- gie 5G, utilizarea plăților digitale, sus- ținere pentru autovehiculele autonome. La acest capitol, Londra este consi- derată lider global. Dintre celelalte ora- șe europene analizate de studiu, Amsterdam și Stockholm sunt privite ca performante în domeniu, în timp ce Roma este cel mai slab clasată la capitolul inovație.
Igiena, parte a siguranței
Pe de altă parte, pandemia a impus o nouă definiție a siguranței, care acum include și igiena, mai arată studiul. În trecut, siguranța în trafic presupunea doar evitarea accidentelor și prevenirea infracțiunilor în mijloacele de transport în comun. Însă, pe măsură ce numărul călătorilor va crește, după pandemie, o călătorie va fi considerată sigură dacă vor fi respectate și condițiile sanitare. Pentru operatorii de transport, acest as- pect va presupune implementarea anu- mitor măsuri, de la sisteme de verificare a temperaturii și o reconfigurare a vehi- culelor, la înmulțirea curselor pentru a reduce aglomerația. Riscul revenirii la normalitate fără adoptarea unor astfel de măsuri este clar, având în vedere că populația rămâne reticentă față de uti- lizarea transportului în comun, din ca- uza pericolului de îmbolnăvire.
Studiul Deloitte City Mobility Index, efectuat anual, începând din 2018, își propune să măsoare performanța mo- bilității urbane pe baza a trei indicatori, respectiv performanță, viziune și acce- sibilitate.
adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
 noiembrie 2020 ............................................................................................................................................ 61
 PIAȚĂ ȘI COMPANII













































































   59   60   61   62   63