Page 52 - Revista ZIUA CARGO
P. 52

DISTRIBUȚIE SIGURĂ PENTRU VACCIN? Cei care scriu
istorie...
În ceea ce privește securitatea în supply chain,
distribuția mondială a vaccinurilor anti-coronavirus este denumită „cea mai mare provocare a generației”.
  Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, subliniază faptul că, indiferent la ce statistici te uiți, presiunea de a te asigura că fie- care doză a vaccinului ajunge la pa- cient într-un mod sigur și cu eficiența intactă este clară pentru toată lumea.
Comparativ cu riscurile asupra vieții umane, oportunitatea financiară pentru industria farmaceutică oferită de necesitatea unui vaccin poate pă- rea insignifiantă, dar, în mod evident, nu este nici de ignorat. Unele rapoarte sugerează că va valora 10 miliarde de dolari anual în țările dezvoltate, altele prevăd această valoare numai în SUA. Dacă vaccinul va necesita administrare anuală, aceste estimări cresc la 25 de miliarde de dolari.
Conform unui comunicat al OMS din luna noiembrie, în prezent sunt 48 de vaccinuri candidate în evaluare cli- nică și încă 164 în evaluare pre-clinică. Acest lucru, la care se adaugă știrile privind eficacitatea proiectată a vacci- nurilor produse de companii de marcă, creează speranțe că sfârșitul acestei crize fără precedent este aproape.
Iar acest lucru nu este important doar pentru viață și sănătate. Un stu- diu al Universității din Sydney conturea- ză costul coronavirusului în economia globală în jurul valorii de 3,8 trilioane de dolari. De asemenea, estimează că virusul a trimis în șomaj 147 de milioane de oameni. Așa că, pentru afacerile care se zbat să supraviețuiască, vac- cinul și promisiunea de a ne întoarce la o viață relativ normală sunt absolut esențiale.
Supply chainurile din domeniul pharma sunt, deja, printre cele mai reglementate, sigure și securizate din industrie, dar nu sunt imune la furtul de marfă.
O piață „la negru” în care prețurile escaladează pe baza raportului simplu între cerere și ofertă înseamnă că
multe grupări de crimă organizată ar putea avea în vedere transporturile de vaccinuri, ca fiind o oportunitate prea bună pentru a fi ratată. Sau poate că nu? Una este să cumperi la negru electronice, cosmetice sau încălțămin- te, dar chiar ai cumpăra un vaccin dintr-o sursă necunoscută? Probabil că nu, iar acest lucru va fi înțeles și de către mințile criminale.
Dar dacă vor apărea, totuși, pier- deri – sau chiar dacă încărcăturile vor fi manipulate incorect sau contaminate în procesul de livrare – efectele asupra dezvoltatorilor de vaccinuri, a furnizo- rilor lor logistici și a pacienților vor fi extrem de disruptive. Efectul de domi- no al furtului de produse farmaceutice este costisitor, se întinde pe zone mari și necesită un timp lung de recuperare. Acum mai mult decât oricând, este nevoie de livrări fără cusur și fără în- treruperi.
„Realizarea stocării, transportului și livrării în siguranță a fiecărei expediții farmaceutice are o importanță vitală, în sistemul sanitar, pentru a garanta siguranța pacientului. Acesta este motivul pentru care supply chainurile farmaceutice se numără printre cele
mai reziliente din orice sector. În ter- menii securității mărfurilor, adevăratul cost al pierderii unui transport este estimat la de 5-7 ori valoarea produ- selor, din cauza efectelor pe care le creează, inclusiv retrageri la scară largă de produse, ca să nu mai vorbim despre daunele asupra reputației com- paniilor. Pierderile de produse sunt, în mod clar, cea mai mare amenințare, dar contaminarea încărcăturilor phar- ma în timpul unui atac – chiar dacă nu sunt efectiv furate – poate crea ace- leași daune. În termenii sănătății mon- diale, vaccinul COVID-19 reprezintă cea mai mare provocare de securitate a supply chainului a generației noastre. Nu este o coincidență faptul că, în ziua în care a fost anunțat succesul testelor vaccinurilor, bursele europene au crescut cu 7%,” a comentat Thorsten Neumann, președinte și CEO al TAPA EMEA.
Totul, ca la carte
Odată cu startul distribuției vacci- nurilor, obiectivul tuturor celor implicați în securitatea supply chainului este evitarea oricărei perturbări în procesul
 LOGISTICĂ
52 ............................................................................................................................................ decembrie 2020

















































































   50   51   52   53   54