Page 56 - Revista ZIUA CARGO
P. 56

   Marian Crăc, președinte de onoare FORT:
„Amânarea licitației pentru transportul județean până la momentul în care vom depăși efectele pandemiei reprezintă o decizie de bun simț.”
Licitații pentru
transportul județean?
Criza profundă pe care o traversează transportul de călători are, pe lângă pandemie, și alte cauze, ce s-au acutizat, de-a lungul timpului. Am discutat cu Marian Crăc, președinte de onoare FORT, despre oportunitatea licitațiilor pentru transportul județean, ce ar trebui să fie organizate anul acesta.
 ZIUA CARGO: Cum arată, astăzi, piața de transport persoane?
Marian Crăc: Legal, operatorii
privați pot efectua trei tipuri de trans- port – regulat, ocazional și regulat spe- cial. În acest moment sunt operate aproximativ jumătate din cursele regu- late, iar veniturile sunt, în consecință, diminuate semnificativ. Cursele oca- zionale continuă să fie „moarte”. Cu mult optimism, putem aprecia că se mai realizează 10% din volumul nor- mal al acestora. Cursele regulate speciale funcționează între 70 și 90%, în funcție de contractele pe care le are fiecare.
Este foarte dificil, dacă nu chiar imposibil să reușești, în această situa- ție, să supraviețuiești.
O parte dintre firmele de transport a accesat granturile europene – mă- sura 2, granturi pentru capital de lucru – și a reușit să traverseze această perioadă cu ajutorul fondurilor neram- bursabile. În următoarele două luni, se vor epuiza aceste fonduri și, ulte- rior, este greu de anticipat ce se va întâmpla. Totul depinde de evoluția pandemiei! Dacă școlile și facultățile vor funcționa într-un regim normal, precum și restul economiei, putem spera că se va ameliora fluxul de călă- tori. În caz contrar, transportul privat
de călători riscă să fie „îngropat”, cel puțin pe zona curselor regulate.
Începerea școlilor ar trebui să îmbunătățească situația, însă ce se întâmplă cu abonamentele?
Începerea școlilor ar trebui să ducă la o creștere a numărului de călători pentru transportul regulat județean.
Depinde, însă, cât va sta școala des- chisă și cum va fi rezolvată problema legislativă. Sunt într-adevăr județe unde operatorii de transport au încasat banii pentru abonamente, însă sunt altele unde recuperarea acestor sume este blocată. Operatorii au transpor- tat elevii, însă nu au încasat nici un leu. Practic, pandemia s-a suprapus cu legea nefuncțională, iar autoritățile trebuie să lămurească „anomaliile”. Este cel puțin ciudat să fie condiționată recuperarea banilor de prezența la școală a elevilor și asta în condițiile în care tot legea specifică că abona- mentele vor fi valabile tot anul calen- daristic. Consiliul județean decontează sumele doar după ce școala trimite tabelul cu abonamentele care trebuie decontate. Este harababură și autori- tățile nu par dispuse să înțeleagă si- tuația. Totul a plecat de la o promisiune electorală și nu s-a ținut cont de nimic altceva, iar acum nu știu cum să rezol- ve situația.
Consider că cea mai bună rezol- vare ar fi să ne întoarcem la sistemul anterior – elevul să plătească abona- mentul și să recupereze, ulterior, banii. Astfel, avem siguranța că elevii care își iau abonament sunt cei care merg la școală. A fi obligați să dăm abona-
 56 .............................................................................................................................................. februarie 2021
PIAȚĂ ȘI COMPANII


















































































   54   55   56   57   58