Page 13 - Revista ZIUA CARGO
P. 13

 bine primit de toți cei care locuiesc în străinătate și de cei care sunt cetățenii statelor din vest și lucrează ca șoferi.
Între colegii care fac transport comunitar, părerile sunt împărțite. Unii vor să se sacrifice și să fie plecați de acasă
2-3 luni, ca să poată strânge bani din diurnă. Dar, spre surpriza mea, sunt mulți cei care consideră că este o măsură bună și cărora le-ar face plăcere să se întoarcă acasă după maximum o lună de zile.
Chiar am luat pulsul, pe grupurile noastre mari de șoferi și peste 70% au răspuns că Pachetul de Mobilitate este binevenit pentru ei. Cei care vor să stea cu lunile pe camion sacrifică totul pentru bani și își stabilesc anual câte un obiectiv... trezindu-se că merg tot așa, din 7 în 7 luni, până nu mai pot. Ceea ce fac ei reprezintă un sacri- ficiu enorm și se vede din statistici că acest lucru duce la îmbolnăviri și la sinucideri.
De doi ani încoace, de când urmăresc acest fenomen,
am observat că a crescut îngrijorător rata accidentelor (infarct la șoferi relativ tineri, de 30-40 de ani)
și a sinuciderilor.
Nu sunt specialist, dar probabil că dacă s-ar face niște studii s-ar observa legătura dintre stresul și oboseala ge- nerată de statul cu lunile în cabină, singurătate și problemele grave de sănătate fizică și mintală.
Cum sunt plătiți șoferii, în Spania?
În general, se plătește salariul mi- nim marcat de contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii, la care se adaugă sporuri, plusuri de calitate și diurna aferentă. Este un sistem similar celui din România, cu mențiunea că salariul minim la noi este de aproxi- mativ cinci ori mai mare decât cel din România.
După părerea mea,
în România există două precedente, ale unor hotărâri de guvern pe construcții și pe IT. Acest model se poate aplica și în transporturi.
Cred că ar fi chiar indicat, să se poată ridica salariul minim undeva la 1.000 de euro, fără impozitare excesi- vă. Angajații și potențialii angajați ar deveni mai interesați de o carieră în domeniu, în acest context.
În primul rând șoferul, care ar be- neficia de mai multe drepturi, la șomaj, la pensie etc, în al doilea rând statul, care ar lua impozit, și apoi angajatorul, care nu ar mai trebui să treacă o parte din bani pe diurnă, care nu se reflectă în anii de cotizație ai șoferului.
Pauza de 45 de ore în afara camionului
Vesticii s-au repliat, de mai bine de un an de zile, și își organizează în așa fel transportul încât niciun șofer să fie nevoit să facă o pauză de 45 de ore în străinătate. În ceea ce privește șoferii de pe comunitate, că vor, că nu vor, tot trebuie să facă o astfel de pauză afară.
Hotelul nu reprezintă o soluție tocmai agreată de șoferi.
Iată motivele. În primul rând, sunt căutate hotelurile din zonele industria- le, unde să se poată parca vehiculul. În general sunt hoteluri destul de sără- căcioase, care nu au nici măcar restau- rant. Deci ne întoarcem tot la lada ca- mionului să mâncăm. Singura bucurie pe care o au colegii de pe comunitate
este de a se aduna mai mulți într-o parcare, astfel încât să aibă cu cine vorbi câteva ore, iar măsura aceasta îi privează și de comunitatea cu care s-au obișnuit. În plus, fiecare se simte bine în casa lui, iar casa lui este cabina ca- mionului. Deși, dacă abordăm situația din perspectivă psihologică, a singurătă- ții în camion, eu cred că măcar o noapte pe lună e binevenit să stai între patru pereți, într-o casă, cu ușă, cu fereastră...
Mă îngrijorează Germania, pentru că acolo avem foarte mulți șoferi români pe comunitate, șoferi români angajați cu contract german, la mari firme germane, care stau în cabină, în curtea companiei.
Nu vorbesc despre șoferi români stabiliți în Germania, ci de cei racolați din România și ținuți pe cabină. Cu ce sunt germanii mai presus? Cum respectă ei PM? Îl folosesc numai în protejarea propriilor interese, dar ex- ploatând munca șoferilor străini.”
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
 mai 2021 ...................................................................................................................................................... 13
 ACTUALITATE
PUBLICITATE









































































   11   12   13   14   15