Page 12 - Revista ZIUA CARGO
P. 12

 ce de transport decât camionul (dis- ponibilitate/alte activități)?
Referitor la înregistrarea timpului de deplasare/întoarcere acasă a șofe- rului cu un alt mijloc decât camionul, CE ne-a răspuns ca se aplică nota de orientare 2 – disponibilitate sau alte activități, conform legislației statului membru.
Șoferii profesioniști trebuie să își retragă cardul din tahograf la sfârșitul zilei de muncă, în condițiile în care șoferii preferă, în general, să îl lase în tahograf, însă unele au- torități de control au început să avertizeze că acesta ar trebui sa fie scos.
Comisia Europeană a răspuns UNTRR ca nu crede că trebuie scos cardul, dar subiectul se va discuta in comitetul specializat în implementare. Răspunsul complet al CE poate fi consultat pe www.untrr.ro
Alin Crețu, președinte
ATM Bucovina „Șoferii refuză,
în general, să vină acasă”
„Din cunoștințele mele, nimeni nu respectă prevederile Pachetului de Mobilitate, pentru că, în general, șoferii nu doresc să se întoarcă acasă la un anumit număr de săptămâni. Firmele oferă șoferilor transportul către casă, dar, în general, ei refuză. Cei care schimbau șoferii și înainte, la 3-4 săp- tămâni, o fac și acum. Dar am cunoș- tință de firme care le-au impus să se întoarcă acasă la 4 săptămâni și șoferii le-au plecat în bloc.
Cel mai important argument:
diminuarea veniturilor
Odată ce lucrează doar 3 săptă- mâni, face 2-3 zile pe drum și stă încă o săptămână acasă, venitul anual al
unui șofer scade semnificativ. Fiecare angajat își face un calcul de venit, pentru o perioadă de timp în care se sacrifică, să strângă un ban pentru fa- milie și pentru interesul lui viitor, după care își pune în cap să înceapă o altă activitate lângă casă.
În momentul în care
șoferul își bugetează să lucreze 9 luni pe an și ajunge să lucreze doar 5 sau 6, veniturile scad chiar
și cu până la 50%.
Sacrificiul pe care îl face s-ar în- tinde pe mai mulți ani decât își propu- sese inițial. Majoritatea pentru asta merge pe comunitar. Sunt prea puțini cei care își propun să facă o carieră din șoferie și să iasă la pensie din me- seria asta.
Refuz în scris
În cazul companiei noastre, șoferii iau la cunoștință și dau în scris că re- fuză să se întoarcă acasă și că vor să facă pauza lungă în afara țării. Dar, din ce știu, sunt puține firme, deocam- dată, care fac acest lucru, probabil până când vor începe controalele din partea instituțiilor abilitate.
Deocamdată, am auzit de firme care au fost amendate pe baza Regu- lamentului 1054, dar nu am văzut niciun proces verbal în scris. Conform Regulamentului, organul de control nu are dreptul de a amenda șoferul la camion, ci trimite notificare la auto- ritatea din țara de origine, care con- trolează firma și decide dacă a încălcat regulamentul sau nu. Totuși, am auzit că au fost firme amendate la camion.
Întoarcerea camioanelor acasă nu va fi anulată
la timp
Când vom trebui să ne întoarcem cu camioanele acasă la un interval de câteva săptămâni, va fi greu. Majorita- tea colegilor mei transportatori au im- presia că, dacă studiul de impact asu- pra mediului ne este favorabil sau sunt procese pe rol la Curtea Europeană de Justiție împotriva Pachetului Mobili- tate 1, nu vor mai fi puse în aplicare prevederile care trebuie să intre în vigoare în luna februarie. Dar preve- derile vor fi puse în aplicare la termen, pentru că procesele vor dura mai mult timp. În perioada dintre februarie 2022 și momentul în care este posibil să se schimbe ceva, prin acele procese, va trebui să respectăm reglementările.
Sunt transportatori care s-au pregătit și au deschis deja firme în Centrul Europei,
va exista un alt procent care își va deschide la momentul respectiv și un al treilea care va renunța la acest domeniu.
Speranța moare ultima și o să mergem până la capăt. La momentul când va fi totul clar, vom lua o decizie, ca firme, până atunci, lucrăm în con- dițiile existente.”
Adriana Mureșan, șofer profesionist de 17 ani, în Spania „Părerile sunt împărțite, în rândul șoferilor”
„Teoretic, firmele oferă șoferilor va- riante de lucru asupra cărora se cade de acord și se respectă. Dar sunt și cazuri, sporadice, în care aparențele înșală, adică s-au înțeles pentru o anu- mită perioadă, iar în momentul în care șoferul trebuie să se întoarcă acasă, apar «urgențe» care îl obligă să stea mai mult. Dar transportatorii serioși respectă înțelegerile și contractele.
Aș sfătui colegii să pună totul pe hârtie, pentru că vorbele nu se pun la dosar.
Noi, cei care am emigrat și suntem integrați în țările în care trăim, suntem total de acord și foarte încântați de in- troducerea acestui Pachet de Mobili- tate, pentru că, în țările din Vestul Europei, nu există practica de șofer pe comunitate. Nimeni nu pleacă de aca- să să stea cu lunile pe cabină, uitat prin parcări. Astfel, nouă ne vine ca mănușă acest pachet și aceste obli- gații ale firmei de a organiza munca în așa fel încât, în timpul stabilit de lege, să ne întoarcem acasă și să ne asigure weekendul prelungit cu recu- perarea la domiciliu. Deci este foarte
   ACTUALITATE
12 ........................................................................................................................................................ mai 2021




































































   10   11   12   13   14