Page 63 - Revista ZIUA CARGO
P. 63

   care către Halkidiki, Riviera Olimpului, Zakynthos, Thassos, Corfu, Lefkada... Operăm atât cu autocare, cât și cu avioane.
Autocar, sau avion?
În condițiile în care transportul cu avionul a devenit mult mai accesibil, ne așteptăm la o reducere a transpor- tului cu autocarul. Avioanele se do- vedesc o investiție de mare succes.
Prevăd faptul că, pe viitor, trans- portul turistic va migra tot mai mult dinspre autocar către avion. Grupul Memento a simțit acest lucru și a investit în propria companie de trans- port aerian, Animawings. Anul trecut, am achiziționat primul avion și, înce- pând cu aprilie, s-au mai adăugat două. Evident, aceste trei avioane nu sunt suficiente, în perioada celor șase luni de sezon.
Având propriile avioane câștigăm mult în libertate
și putem accesa cu ușurință inclusiv destinații mai depărtate.
În perioada Sărbătorilor de Paște, am avut plecări către destinații precum Seychelles și Tenerife.
Pe lângă măsurile
de reducere a costurilor, anul trecut ați realizat și investiții în noi sectoare. Încercăm să dezvoltăm activități
astfel încât să nu depindem doar de turism. Astfel, curieratul și livrările ra- pide sunt noi direcții de dezvoltare.
Memex este o nouă companie în cadrul grupului care realizează cu- rierat.
Memento Green se ocupă cu livră- rile rapide și avem, deja, contracte semnate cu companii foarte mari din zona retail. Am început să operăm în mai multe orașe – Cluj, Oradea, Timișoara, Iași, Constanța, Ploiești, Sibiu, București și Ilfov. Memento Green va asigura livrarea produselor în maxim două ore. Avem, în acest moment, aproximativ 150 de mașini, iar jumătate din flotă este formată din mașini electrice.
Sunt și alte proiecte ambițioase lansate în această perioadă nebună. Am deschis un magazin, Yuga – o idee mai veche pentru care, însă, nu găseam niciodată timp înainte de pandemie. Este primul magazin și urmează alte patru. Iar la acestea se
adaugă un magazin online.
Aceste investiții au reprezentat măsuri complementare la cele legate de reducerea costurilor și ținta a fost inclusiv aceea de a salva cât mai mult din personal.
Practic, discutăm de angajați relo- cați către noile activități, în măsura în care acest lucru a fost posibil. La ora actuală, deja, am început să angajăm oameni, toate activitățile fiind, în acest moment, pe creștere.
Cum va arăta turismul,
în 2021?
Există optimism și toți jucătorii din piață se așteaptă ca anul acesta lucrurile să se relanseze, chiar dacă nu vom atinge rezultatele din 2019. Oricum, vom fi peste 2020.
Avem, în continuare, un număr mare de turiști care vor utiliza vouche- rele aferente sumelor plătite anul trecut și acesta este un aspect care îngreunează lucrurile, dar toate pier- derile trebuie luate în calcul și toate obligațiile vor fi onorate. Christian Tour este cea mai mare agenție de turism din România, ținem mult la clienții noștri și nu sunt puțini cei care pleacă de 3-4 ori pe an folosind serviciile noastre. Și fac acest lucru de 10 sau chiar 15 ani.
O companie mare câștigă respect, notorietate și tradiție, prin corectitu- dine.
Ce se întâmplă cu flota de
autocare?
Din punct de vedere al autocarelor, au plecat deja primele curse spre Turcia. Nu sunt toate pline, pentru că există problema carantinei la întoar- cere, pentru persoanele nevaccinate.
Practic, în perioada următoare ne vom concentra pe chartere spre Grecia, Bulgaria și Turcia. Anii trecuți, o parte importantă din flotă era utilizată pe Vestul Europei, atât pentru clienții români (pachetele Christian Tour și TUI), cât și pentru transportul turiștilor veniți din Asia.
Îți trebuie autocare bune și capacitatea de a oferi o calitate ridicată a serviciilor. Multe firme din România au mizat pe acest tip de transport, iar aceste autocare noi au rămas neutilizate, anul trecut.
Noi avem programate circuite în Europa, pentru acest an, în Italia și Spania, însă pe perioada verii și doar pentru turiști români. Sunt convins că va merge mai bine ca anul trecut și cel puțin 80% din flotă vom reuși să o operăm în condiții eficiente, în 2021.
În cadrul firmei, dezvoltăm și un pro- iect legat de incoming și încercăm să accesăm, totodată, piața de corporate.
Întoarcerea la normalitate va fi treptată și este direct influențată de gradul de vaccinare al populației. Pro- babil în luna septembrie vom discuta despre alte vremuri. O să fie mai bine!
Aveți în vedere și alte proiecte, pentru a optimiza modul în care este operată flota de autocare?
Încercăm să relocăm o parte dintre
autocare către piața de închirieri și convenții. Am avut o experiență anul trecut, în acest sens, la Dacia, unde am alocat o flotă de zece autocare. A fost o gură de oxigen și ne-a dat o doză de optimism atunci când aveam mai multă nevoie. Ne dorim ca jumă- tate de flotă să o operăm pe acest gen de activitate.
Convențiile funcționează tot timpul anului, în timp ce turismul este sezo- nier și, pentru o mai bună stabilitate, este preferabil să nu ai toată flota specializată pe un singur segment.
Din păcate, sunt, în continuare, mulți transportatori care nu își fac calculele corect și auzim vehiculân- du-se pe piață tarife imposibil de sus- ținut. Este de așteptat ca lucrurile să se schimbe pe măsură ce tot mai mul- te orașe impun interdicții pentru auto- vehiculele cu norme de poluare de- pășite. Astfel, piața va fi forțată să caute calitatea.
Nu poți concura cu un autocar Euro 6 alături de unul Euro 2, dacă singurul criteriu luat în calcul este tariful.
Marile companii care au nevoie de transportul angajaților ar trebui să se gândească inclusiv la siguranța aces- tora. Este deranjant să vezi mari com- panii care își asumă public valori pre- cum protecția mediului și protejarea angajaților, iar apoi aleg să semneze contracte cu transportatori care ope- rează parcuri extrem de vechi.
Anul acesta, nu avem în vedere achiziții de autocare, însă, la anul, totul este posibil, în funcție de evoluția pieței.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 mai 2021 ...................................................................................................................................................... 63
„Foarte mulți conducători auto de la noi au plecat la STB, însă, în ciuda salariilor mari de acolo, mulți ne sună și acum, pentru a se interesa când pot să se întoarcă. Șoferul de autocar care a făcut turism nu poate să îndrăgească altă activitate.”
– Mircea Fartais
 „Piața nu va reveni repede la nivelul din 2019. Ne așteptăm ca acest lucru să se întâmple cel mai devreme în 2023.” – Mircea Fartais
 PIAȚĂ ȘI COMPANII























































   61   62   63   64   65