Page 10 - revista ZIUA CARGO
P. 10

   Alin Crețu, președinte ATMB:
 „Transportatorii au ieșit în stradă pentru a atrage atenția asupra abuzurilor ANAF. În cadrul grupului de lucru de la nivelul Ministerului Finanțelor, s-a recunoscut, de către reprezentanții Ministerului Muncii, faptul că diurna reprezintă o obligație pentru angajatori și un drept al șoferilor. Însă ANAF are o altă viziune și continuă controalele, chiar dacă există procese în instanță câștigate de firmele de transport. Este evidentă reaua voință a ANAF și disperarea transportatorilor. Protestele din 18 iunie au fost doar un semnal de alarmă și transportatorii promit că nu se vor opri, ci se vor aduna din ce în ce mai mulți, pentru a le fi respectate drepturile.
La Suceava, a fost un protest reușit, la care au participat peste 200 de camioane și vehicule de 3,5 t. A fost un protest pașnic și decent, fără incidente. În același timp, însă, putem observa că există printre noi și «dezbinatori», care urmăresc rezolvarea unor probleme personale și nu ale grupului. Orice dezbinare strică și eu am îndemnat întotdeauna la unitate, însă sunt persoane care încearcă să manipuleze și, în același timp, dezbină. Pe de altă parte, colaborarea cu celelalte patronate mi se pare extraordinară, chiar dacă unele dintre acestea au avut membri care au ieșit, și altele nu. Nu îmi amintesc un moment, în trecut, în care să fi atins acest nivel de unitate între patronate, atât în declarații, cât și în colaborare. Până la urmă, avem cu toții un numitor comun.
Transportatorul român așteaptă, în general, să se alăture unui protest și sperăm ca acele câteva zeci de proteste din țară să reprezinte o încurajare pentru viitor, dacă vom mai avea nevoie să ieșim în stradă. Nu avem nevoie de schimbări legislative, suntem în cadrul legii și trebuie stabilite niște reguli de interpretare corectă, astfel încât să
fie oprite abuzurile ANAF. Sigur, pentru cei deja sancționați, este nevoie de amnistie. Subliniem faptul că noi reprezentăm transportatorii corecți și cazurile izolate de infractori trebuie descoperite de autorități și legea trebuie să îi judece.”
Amenințarea „diurnelor”
nu intră în vacanță
Protestele legate de reîncadrarea diurnelor ca venituri salariale de către ANAF nu au avut, încă, efectele scontate.
P ractic, controalele ANAF pe te- ma diurnelor continuă și dialo- gul a intrat într-o pauză îngrijo- rătoare. Amintim faptul că ultima întâlnire a grupului de lucru a scos la iveală intențiile ANAF de a crește con- tribuțiile firmelor de transport interna- țional, prin găsirea unei forme de dimi- nuare/plafonare a cuantumului diurnelor acordate șoferilor. Iar schimbarea mi- nistrului finanțelor riscă să întărească
și mai mult intențiile ANAF.
Victorie,
sau „praf în ochi”?
Pe data de 18 iunie, au fost orga- nizate proteste în mai multe regiuni din țară. În general, zonele unde există organizații puternice ale transportato- rilor au reușit să se mobilizeze bine, arătând (dacă mai era nevoie) că subiectul diurnelor a dus la un nivel ridicat de îngrijorare. Reușita acestor proteste este cu atât mai notabilă, cu cât organizarea lor s-a realizat într-un
termen scurt. Sigur, nu putem să nu remarcăm că mobilizarea transporta- torilor nu a fost una simetrică, în multe regiuni protestele lipsind în totalitate. Și poate cel mai mult a fost resimțită lipsa unei forme de protest consistente la nivelul Capitalei. În orice caz, repre- zentanții patronatelor vorbesc despre „o încălzire” în vederea unor proteste viitoare, mult mai substanțiale. În ace- lași timp, trebuie să avem în vedere complexitatea temei pe care o repre- zintă diurnele și modul inegal în care această problemă afectează piața. Dacă, în urmă cu ani, explozia tarifelor RCA era resimțită în conturile tuturor firmelor de transport, nu același lucru se poate spune despre reîncadrarea diurnelor. Totodată, comunicatul trans- mis de ANAF către transportatori chiar în ziua protestului are rolul să bulver- seze și mai mult lucrurile, fără a schim- ba, practic, nimic. Astfel, este greu să îți dai seama dacă respectivul comuni- cat înseamnă o victorie parțială pentru transportatori, o strategie de a menține
protestele la un nivel cât mai puțin in- flamat, sau, pur și simplu, „praf în ochi”, în condițiile în care legislația este clară pe tema diurnelor și, de alt- fel, reprezentanții transportatorilor chiar au arătat că nu se impune, la a- cest moment, o modificare legislativă.
Practic, o victorie ar însemna sto- parea controalelor pe tema diurnelor, însă, aparent, ANAF nu are această intenție.
Merită să precizăm și faptul că, ulterior protestelor, a apărut intenția de reîncepere a discuțiilor în cadrul grupului de lucru, însă aceasta nu s-a materializat, posibil și din cauza schim- bării ministrului.
Viitorul este cu atât mai îngrijorător, cu cât tarifele RCA par să intre din nou într-o zonă necontrolată și să nu uităm nici de prevederile Pachetului Mobilitate 1, care intră în vigoare anul viitor.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 10 ...................................................................................................................................................... iulie 2021
ACTUALITATE













































































   8   9   10   11   12