Page 12 - revista ZIUA CARGO
P. 12

 Augustin Hagiu, consultant în transporturi:
 „Protestele din 18 iunie au avut două componente – pe de o parte, unitatea acelorași luptători pentru apărarea intereselor breslei, și pe de altă parte, lipsa de unitate.
S au întâmplat două lucruri previzibile – cei care s-au organizat de fiecare dată exemplar au făcut-o și de această dată, iar cei care fac comentarii de pe margine au rămas la aceeași atitudine. În mod normal, un protest de amploare se desfășoară în fața guvernului sau a ministerului vizat, însă acest protest a apărut în urma eșuării discuțiilor din cadrul grupului de lucru înființat la Ministerul Finanțelor. Observăm că grupul de lucru încearcă să își reia activitatea, după răspunsul primit de transportatori, chiar pe data de 18 iunie. În timp ce Bucovina, Oradea, Arad, Cluj, Sibiu manifestau, a venit răspunsul de la ANAF care, din punctul meu de vedere, rezolvă problemele în proporție de 90%. Nu mai există dubiu că avem dreptate și rămâne doar o încurcătură păstrată, probabil, expres, răspunsul fiind conceput astfel încât să încurce puțin, pe tema detașării. Cert este că acest document poate fi folosit de către operatori în raport cu ANAF. Pentru amnistie, situația este delicată și este necesară o decizie politică, iar pentru asta este nevoie de unitate și de o breaslă care să se manifeste consistent, nu segmentat și nu pe bază de orgolii. Piața trebuie să decidă cursul viitor al lucrurilor. Grupul de lucru va continua să existe și să încerce să producă efecte, însă, acolo unde opoziția sistemului este prezentă și ia forma unor abuzuri, este nevoie de o manifestare mult mai consistentă din partea pieței. Acest subiect va continua să existe și poate reveni în forță, sub forma abuzurilor. Piața nu conștientizează încă pericolul legat de reîncadrarea diurnelor. Astăzi, mișcarea patronală în transportul românesc înseamnă câțiva oameni inimoși care își dăruiesc timpul și resurse (inclusiv financiare) pentru deziderate comune, fără a avea suportul real al celor interesați. Vine peste noi o creștere a tarifelor RCA, intră în vigoare alte prevederi ale Pachetului Mobilitate, de la
1 februarie, crește prețul carburanților... Practic, costurile operaționale vor crește semnificativ și acest aspect este catastrofal, în actualul context. Patronatele au nevoie de cât mai multă susținere reală.
Legat de RCA, tariful deja a crescut mult, cu peste 40% față de anul trecut și suntem într-un moment asemănător cu ceea ce se întâmpla în urmă cu patru ani de zile. Este nevoie de unitate și dialog, însă dialogul șchioapătă rău, la nivel instituțional. Trecem printr-o conjunctură politică în care este foarte greu să obții rezultate, mai ales când ești privit ca un paria, iar transportul rutier este privit astfel de către o parte dintre autorități.”
   Dumitru Blaga, președinte Apulum Alba Iulia:
 „Ca la orice protest, avem trei părți principale – cei care protestează, cei care solidarizează cu protestatarii și opozanții. Acest protest nu a avut magnitudinea celui legat de RCA, dar a fost, totuși, unul consistent, implicând câteva zeci de mașini. Suficient pentru a trage un semnal de alarmă. Nu am insistat, la acest moment, pe numărul de mașini prezente la protest, având în vedere infrastructura în zona Alba, unde se ajunge foarte ușor la blocaje în trafic și nu acesta a fost scopul. Am insistat pe prezența unui număr cât mai mare de companii, inclusiv firmele mari din zonă, pentru a arăta că problema este serioasă. Am continuat protestele și în săptămâna următoare,
țintind în special o informare a populației, prin postarea de afișe. Răspunsul autorităților nu clarifică problemele semnalate. În primul rând, ar trebui să rezolvăm chestiunea legată de trecut – firmele controlate deja și cu RIF-uri încheiate. Pentru viitor, trebuie să găsim soluții pentru a rămâne competitivi, la nivel european. Aceasta a fost rațiunea înființării grupului de lucru. Este o problemă creată de ANAF care nu se poate rezolva decât prin amnistie. Pentru viitor trebuie să stabilim modul de implementare a prevederilor Pachetului de
Mobilitate 1, precum și alte modificări legislative. Statul român se gândește din nou la licențierea vehiculelor de 2,4-3,5 t, inclusiv cele angajate în transport național, deși Pachetul Mobilitate 1 se referă doar la licențierea vehiculelor angajate în trafic internațional și are o tentă vădită de a scoate transportatorii est-europeni de pe piață.
În loc să caute soluții pentru a rămâne în piață și a păstra sectorul competitiv, statul român se gândește cum să ne îngreuneze activitatea.”
ACTUALITATE
  12 ...................................................................................................................................................... iulie 2021























































































   10   11   12   13   14