Page 51 - revista ZIUA CARGO
P. 51

  Nu este un fenomen nou acela de a recruta persoane sau companii în poziții economice vulnerabile. Corupția reprezintă o problemă reală, cu care se luptă sectorul transporturilor. Com- petiția acerbă și flexibilitatea crescută a pieței forței de muncă duc la adop- tarea unei mari varietăți de strategii de supraviețuire, care, uneori, oferă opor- tunități unor activități criminale. În plus, digitalizarea și soluțiile hi-tech, precum și accesul facil la piață al nou-veniților, cresc presiunea în domeniul transpor- turilor.
În același timp, subcontractorii și curierii par a nu beneficia de creșterea veniturilor la nivelul companiilor de li- vrare, fapt care conduce la un deze- chilibru accentuat. Toți acești factori cresc vulnerabilitatea economică. Este o spirală descendentă, iar sectorul
pare a fi incapabil sau pare a nu dori să îi pună capăt prin eforturi proprii.
Această concluzie nu insinuează faptul că întregul sector este rău inten- ționat sau că toți șoferii sunt coruptibili. Din contră, în ciuda vulnerabilității eco- nomice, majoritatea companiilor, șo- ferilor și curierilor nu are intenția să se implice în activități infracționale.
Măsurile de contraatac sunt mai mult decât necesare
Este nevoie de un progres rapid, pentru a pune capăt acestei spirale descendente și pentru a aborda a- ceastă situație, care pare blocată, pen- tru moment: interese, rate mici ale profitului etc.
În cadrul recomandărilor, se face o distincție între:
• provocarea unei schimbări rapide • împiedicarea infracțiunilor
• promovarea colaborării public-
private.
Sfaturile privind împiedicarea in-
fracțiunilor merg dincolo de strategiile judiciare; chiar dacă și acestea sunt necesare, trebuie găsit un bun echi- libru între aplicarea legii, pe de o parte, și înlăturarea condițiilor favorabile unor comportamente ilegale, pe de altă parte. În prezent, modelele de reacție încă indică erori de sistem. Politicile, intervențiile și colaborarea public-pri- vată se concentrează în special pe soluții pe termen scurt: conștientizare și bariere. Este acordată mai puțină atenție contracarării vulnerabilității e- conomice.
O schimbare majoră ar trebui să înceapă cu un simț al responsabilității și al conștientizării faptului că această schimbare este mai mult decât esen- țială. Ar fi de ajutor ca recomandările și opțiunile să fie alocate anumitor fac- tori implicați. Altfel, mulți vor lua la cu- noștință dar nimeni nu își va asuma responsabilitatea de a acționa. Este demn de subliniat faptul că autoritățile nu pot aborda subiectul securității de unele singure, fiind necesară atât co- laborarea inter-departamentală la nivel guvernamental, cât și cea dintre do- meniul public și cel privat.
Recomandări pentru schimbare
• Este necesară o colaborare pu- blic-privată și inter-departamentală, deoarece provocările depășesc gra- nițele sectorului de securitate.
• Inițierea unei mișcări ascendente, cu noi convenții între factorii de de- cizie.
• Impuls pentru a calma competiția acerbă și pentru a ameliora condițiile de muncă, la nivel european.
• Licențierea tuturor operatorilor de transport rutier, indiferent de masă. • Muncă de teren de genul „șefi sub acoperire”, pentru contracararea rupturii
dintre conducere și „lumea reală”.
• Introducerea unor soluții hi-tech pentru îmbunătățirea rezultatelor orga-
nelor de aplicare a legii.
• Implementarea responsabilității la
nivel de supply chain, în loc de con- centrarea pe simpla răspundere.
• Fond de reziliență public-privat.
• Monitorizarea transporturilor pen- tru „securitate și reziliență”.
sursa: Vigilant, iunie traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
iulie 2021 .................................................................................................................................................... 51
 LOGISTICĂ







































































   49   50   51   52   53