Page 35 - revista ZIUA CARGO
P. 35

  Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu: „Le atrag din nou atenția antreprenorilor că trebuie să respecte termenele contractuale. În caz contrar, vor suporta consecințele. Nu vânăm rezilieri, dar nici nu putem aștepta la nesfârșit ca unii constructori să își ia atribuțiile în serios. În cursul acestei luni, conform Legii modificate de Ministerul Transporturilor, vor începe să fie emise certificatele de bună purtare – pozitive sau negative. Dacă vor fi negative, se va intra pe un făgaș pe care nu mi l-aș dori. Îi anunț că voi aplica legea întru totul. La un progres de 1% pe lună, prefer să tai nodul gordian (...); cea mai proastă decizie este să nu iei nicio decizie”.    iar proiectul, în valoare totală de peste 4,8 miliarde de lei, are asigurate circa 4 miliarde de lei de către Comisia Eu- ropeană, din Fondul de Coeziune, prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 (prelungit pâ- nă la finele lui 2022). Diferența se va achita de Guvernul României. Prețuri ajustate la investițiile din fonduri europene Guvernul a aprobat, prin OUG 64, ajustarea prețurilor și a valorii devize- lor generale în cadrul proiectelor finan- țate din fonduri externe nerambursabi- le. Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a anunțat că peste 5.000 de contracte de infrastruc- tură, aflate, deja, în derulare vor bene- ficia de noile prevederi. În această cate- gorie intră proiectele de infrastructură de transport, de rețele de apă și cana- lizare, de deșeuri și cele cu finanțare din Programul Operațional Regional. „Am evaluat un impact financiar de pes- te 1 miliard de euro. După cum bine se cunoaște, prețul la materialele de construcții a crescut aproape necon- trolabil. Câteva exemple sunt relevante în acest sens: la bitum – de peste 255 de ori, la oțel-beton – de peste 150 de ori. De asemenea, prețul la utilitățile publice a influențat în mod hotărâtor tot ceea ce înseamnă costurile pentru proiectele de infrastructură, iar acest lucru se reflectă și în indicele de cost total în construcții, publicat de Institutul Național de Statistică, a cărui valoare ultimă a fost de 160%”, a spus ministrul Boloș. Modificări și la contractele finanțate de la buget Anterior, Guvernul a aprobat Ordo- nanța de Urgență 47 privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție pu- blică/contractelor sectoriale/contrac- telor de concesiune/acordurilor-cadru, urmând a aloca, la rectificarea buge- tului, 1,77 miliarde de lei pentru aceas- tă măsură de sprijin, potrivit ministrului Dezvoltării, Cseke Attila, cu argumen- tul că „exista riscul blocării anumitor contracte, investiții, dar și intrarea în faliment a anumitor antreprenori”. Sectorul de construcții contribuie cu 6,6% din PIB și „este foarte clar că numărul contractelor publice a cunos- cut creșteri semnificative, nu numai pe partea materialelor de construcții, ci și pe cea de transport, utilaje, mano- peră, echipamente”. Noua OUG se aplică și contractelor care se aflau în procedură de achiziție în momentul adoptării OG 15/2021. În ceea ce privește elementele con- tractelor de lucrări publice, profitul antre- prenorului și proiectarea nu se ajustea- ză, cu excepția elementului de proiectare pe infrastructura de transport de interes național. „Ajustarea are loc ori de câte ori o factură este depusă de către antreprenor la autoritatea contractantă. Este un mecanism care funcționat foarte bine și cu Ordonanța 15 și pe care-l vom continua și pe această procedură nouă. Vom folosi indicele global în con- strucții, care este diseminat de INS și, lunar, ne dă un anumit procent cu care putem să înmulțim partea de ajustat din factura respectivă, care se depune de către antreprenor”, a mai declarat Cseke Attila. 9 miniștri din UE cer bani în plus pentru infrastructura rutieră Sorin Grindeanu a semnat, într-un demers comun cu miniștrii Transpor- turilor din Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia și Slovacia, o Declarație privind acorda- rea de fonduri suplimentare la infra- structura rutieră, „pentru a evita neîn- deplinirea obiectivelor asumate în contractele semnate și rezilierea lor, din cauza creșterii prețurilor la materia- lele de construcții”. „Mai exact, ne do- rim sprijinul Comisiei Europene, prin extinderea perioadei de eligibilitate pentru fondurile de coeziune până în 2024, pe modelul fondurilor gestionate de către DG MOVE. Extinderea solici- tată vizează obiectivul global de finali- zare a rețelei TEN-T în termen și men- ținerea finanțării europene pentru proiectele contractate în curs de imple- mentare sau planificate. Astfel, evităm un blocaj al proiectelor de infrastruc- tură mare din Uniunea Europeană, din cauza creșterii prețurilor la materialele de construcție sau a lipsei/întârzierii furnizării acestora, pe fondul conflic- tului militar din regiunea Mării Negre”, a precizat Sorin Grindeanu. El a arătat că „prețurile la materialele de construc- ții – mixturi asfaltice, bitum, oțel sau fier-beton – au escaladat. Această si- tuație s-a suprapus pe criza anterioa- ră, provocată de pandemia de COVID, care a dus la o majorare a indicelui de cost total în construcții, cu aproxi- mativ 18% (din care 60% generate de creșterea costului la materiale în con- strucții și 40% de cea a costului cu manopera)”. Magda SEVERIN magda.severin@ziuacargo.ro   În România vor mai fi construite drumuri expres, astfel: București- Târgoviște, București-Alexandria, Craiova-Târgu Jiu, Constanța- Tulcea-Brăila, Buzău-Brăila, Focșani-Brăila, Brăila (Jijila)-Tulcea (Cataloi), Pașcani-Suceava-Siret. iunie 2022 .................................................................................................................................................... 35  ACTUALITATE 


































































































   33   34   35   36   37