Page 38 - revista ZIUA CARGO
P. 38

 CONDUCEREA DEFENSIVĂ. CUNOAȘTE-TE PE TINE ÎNSUȚI! Impardonabila greșeală „Băusem. Acum îmi pare rău, dar, ce să fac?!” – iată o declarație care se repetă destul de des, atunci când, după un consum exagerat de alcool, unii dintre semenii noștri fac fapte pe care, apoi, măcar formal, le regretă. Deși, statistic, nu reprezintă cauza principală a producerii de accidente, majoritatea șoferilor consideră consumul de alcool la volan cea mai periculoasă greșeală. Una impardonabilă!   „Beția este o nebunie voluntară.” Seneca A ceastă atitudine este urma- rea, pe de o parte, a conse- cințelor legislative (consumul de alcool peste anumite limite fiind singura infracțiune care se poate pe- depsi penal, chiar dacă nu se produce un accident și nu există victime), iar, pe de altă parte, impactul social pentru cel în cauză este de tip negativ. Socie- tatea acceptă cu greu pe cei care sunt depistați cu alcool; dacă, pentru un șofer care a greșit din alte motive, de multe ori, există tendința de a-l apăra de rigorile legii („ei, a greșit și el ce vreți acum să-i luați capul?”) pentru cei „cu alcool” opinia unanimă este defa- vorabilă: „după ce că a greșit, mai era și băut!”. Se spune că romanul bea și la bucurie, și la necaz; din păcate, unii români beau și la volan! Alcoolul reprezintă una dintre cele mai importante probleme social-eco- nomice și de sănătate publică, la nivel global, regional și național. Consumul exagerat de alcool se numără printre primii cinci factori de risc responsabili pentru dezvoltarea bolilor netransmi- sibile, dizabilitate și mortalitate prema- tură. Efectele consumului de alcool implică mai multe riscuri asupra sănă- tății, cu consecințe grave, medicale și sociale, printre care se numără și pro- ducerea accidentelor rutiere soldate cu răniri și decese. Motivația Încercând să analizăm motivația care îi face pe unii șoferi să conducă sub influența băuturilor alcoolice, tre- buie să spunem de la început că, de fapt, consumul de alcool se face înain- te ca aceștia să se urce la volan. Con- sumul de alcool este o opțiune perso- nală conștientă, opțiune care încercă să fie mascată de tot felul de motivații: nu am putut să refuz, am băut la ma- să, am băut numai un pahar, am băut aseară etc. Din punct de vedere psiho- logic, toate încălcările voite (sau nu) ale legislației rutiere au motivații perso- nale ale șoferului, raportate la spațiul rutier, sau la o anumită situație de tra- fic. Conducerea sub influența alcoolu- lui nu are legătură cu activitatea de conducere auto; este doar o consecin- ță a consumului de alcool care s-a pro- dus anterior. Deși, în cele mai multe cazuri, alcoolul este cel care dă „curaj” șoferului să se urce la volan, important este nu să găsim argumente care să scuze consumul de alcool la volan, ci argumente care să-i facă pe șoferi să refuze chiar și banalul pahar de bere. Efecte Consumul de alcool afectează ca- pacitățile unui șofer în diferite moda- lități: • probleme de vedere (alcoolul redu- ce acuitatea vizuală cu până la 32%) • timp de reacție redus (încetinește timpul de reacție cu 15-25%) • concentrare și vigilență redusă • mai multă relaxare și moleșeală, ce mărește probabilitatea ca șoferul să adoarmă la volan • dificultatea înțelegerii informației senzoriale • dificultatea de a îndeplini mai multe sarcini în același timp (cum ar fi mersul pe banda de circulație în direcția corectă, în același timp con- centrându-se la trafic) • imposibilitatea de a urma regulile de circulație • scăderea capacității de gândire limpede și subestimarea pericolelor. Condusul în stare de ebrietate este asociat și cu alte comportamente ris- cante, precum viteza excesivă sau lipsa centurii de siguranță. Totodată, trebuie menționat că și mahmureala de a doua zi poate afecta abilitățile de conducere auto și ar putea cauza nerespectarea regulilor de circulație rutieră, cu producerea de accidente. Cu cât e mai mare consumul de alcool, cu atât rata accidentelor rutiere este mai înaltă. Persoanele cu o concentrație de alcool în sânge între 0,02 și 0,05 g/dl prezintă un risc de cel puțin 3 ori mai mare de a muri într-un accident rutier, față de persoanele care nu au consumat alcool (potrivit Global Road Safety Report). Iar riscul crește de 6 ori pentru o concentrație de 0,05-0,08 g/dl. De fapt, pentru șoferi, nu există o concentrație sigură de alcool în sânge. Orice cantitate, oricât de mică, afec- tează capacitatea de a conduce. Po- trivit unui studiu al unei universități din California, șoferii cu o concentrație de alcool în sânge de 0,01% erau cu 46% mai expuși riscului de a ca- uza un accident decât un șofer care nu a consumat băuturi alcoolice. CONSULTANȚĂ  38 .................................................................................................................................................... iunie 2022 


































































































   36   37   38   39   40