Page 41 - revista ZIUA CARGO
P. 41

Ce ne lipsește în transport, pe partea de resurse umane? Foarte mulți dintre cei care vor citi acest articol vor spune că ne lipsesc șoferi și forță de muncă. Ei bine, au dreptate, însă, cu siguranță, ne lipsesc și alte lucruri, aspecte pe care le putem îmbunătăți sau la care putem găsi soluții.   Făcând un calcul simplu, con- form numărului de camioane înmatriculate în România și conform numărului de șoferi atestați, vom descoperi că există un număr de 1,5 șoferi pe un camion. Ce ne spun aceste date este faptul că toate com- paniile de transport „pescuiesc din aceeași piscină” și că, de fapt, nu mai facem recrutare, ci facem un fel de „vânătoare de talente”. Apoi, mai avem câteva date des- pre cât timp durează să angajezi un șofer sau un dispecer. Dacă, în 2018- 2019, timpul de ocupare a unei poziții în interiorul unei companii era de mi- nimum câteva zile, în 2022 poate dura și până la 80-90 de zile și, în unele cazuri, chiar mai mult. Un alt aspect important în ceea ce ne lipsește este modul cum privim lu- crurile, atunci când recrutam, și cum raportăm asta la costuri. Aici, aș cita un client, care mi-a spus „eu recrutez foarte bine, nu am probleme cu asta”, iar, în momentul în care l-am întrebat „și câți pleacă?”, răspunsul a fost „70- 80%”. Ce vreau să subliniez, aici, este faptul că ar trebui să începem să cal- culăm cât ne costă recrutarea, înlocu- irea vs. retenția. Dacă problema ta e că nu știi cum să reții oamenii în com- panie, degeaba recrutezi. Bun, și totuși, ce putem face? În primul rând, să începem să cal- culăm exact cât ne costă angajarea unui om, până la momentul când el începe să producă pentru companie, cât ne costă înlocuirea unui angajat, iar, aici, fiecare companie în parte este imperios necesar să adune fiecare bă- nuț pe care îl investește în angajarea unui om, respectiv – anunțuri pentru angajare, firma de recrutare sau recru- terul intern, deplasările către locurile de unde recrutezi, analizele medicale, salariul din primele zile în care anga- jatului nou i se prelucrează protecția muncii și alte instruiri necesare și, în tot acest timp, este foarte posibil ca Monica Derecichei unul dintre camioanele companiei, pentru care se plătește leasing, să nu producă nimic. Apoi, trebuie să calculăm cât costă retenția. Teoretic, ar trebui să fie mai ușor și mai ieftin să convingi niște oa- meni care te-au ales să rămână, decât să îi convingi pe alții să vină în com- panie. Și dacă, totuși, recrutezi oameni faini, eficienți și cu experiență, care crezi că îți sunt șansele ca ei să ră- mână într-o companie de unde foarte mulți încearcă să scape? Și, totuși, ce ne lipsește? • Colectarea datelor, să știm exact cât ne costă; am constatat că foarte puține companii știu exact cât costă recrutarea. • Implementarea unei strategii de retenție. • Investiția în oameni și în dezvol- tarea lor. • Empatia – care nu înseamnă să fii de acord, ci să înțelegi. • Un soft integrat, care să acopere toate nevoile unei companii de trans- port. Și cum fac companiile mici și mijlocii... ... să abordeze această situație? Sigur, este foarte dificil, majoritatea companiilor mici neavând buget pentru un departament dedicat de Resurse Umane. În majoritatea cazurilor, par- tea de resurse umane este susținută de contabilul companiei. Una dintre soluții ar fi colaborarea cu un consultant, care poate face un audit și care poate veni cu soluții, iar, odată la câteva luni, să urmărească implementarea soluțiilor și instrumen- telor. Și nu, consultanță nu înseamnă bani aruncați în vânt, atâta timp cât apelezi la persoane cu experiență în domeniu, ești dispus să aplici soluțiile date de ele și să ai răbdare, pentru că rezultatele nu apar peste noapte. Într-un audit, în general, facem un plan, adresăm întrebări și verificăm cum se desfășoară activitatea com- paniei. De exemplu, verificăm: cum se desfășoară procesul de recrutare? Cum se desfășoară procesul de ofer- tare? Există definit clar programul de lucru? Există o procedură de planifi- care a concediilor și care este fluxul de aprobare? Există, la fiecare poziție, o fișă a postului bine definită? Există un proces de onboarding? Cum se desfășoară? Există o strategie de re- tenție în companie? Monica DERECICHEI HR Consultant monica.derecichei28@gmail.com  iunie 2022 .................................................................................................................................................... 41  CONSULTANȚĂ 


































































































   39   40   41   42   43