Page 52 - revista ZIUA CARGO
P. 52

 Comunicarea, în vremuri de criză Inițial, îmi propusesem să abordez subiecte legate de război, de COVID, dar mi-am schimbat opțiunea, gândindu-mă că, de fapt, ne confruntăm cu crize, mai mici sau mai mari, în fiecare zi, atât în plan personal, cât și profesional. Așa că haideți să vorbim despre viață, despre comunicare și despre cum să facem să ne păstrăm calmul, în momentele de criză.    A tunci când vorbim despre cri- ze, vorbim despre sensuri. Noi, oamenii, suntem niște mitra- liere de sens, iar o criză este o situație în care nu mai găsim sensul, iar lucru- rile nu se mai așază. De aceea, în cri- ză, trebuie să îi asiguri pe oameni că există un sens. Trebuie să comunici în așa fel încât ei să vadă sensul. Acest lucru înseamnă că, în criză, nu trebuie să ții totul ascuns, crezând că așa nu îi sperii pe cei din jurul tău. Dimpotrivă, abia atunci îi sperii foarte tare. Cum reacționăm la criză? Înainte de orice, ar trebui să înțele- gem ce sunt aceste sensuri. Sensurile sunt ca o prăjitură Doboș, cu mai mul- te straturi: cel cosmic (cine a creat lu- mea, de ce...), unul mare (cine suntem și ce suntem noi) și unul situațional, unde se poate naște criza. În fiecare situație în parte, înainte de orice, simțim ceva și abia apoi min- tea creează o explicație, care gene- rează criza. Deci, atunci când ne con- fruntăm cu așa ceva, înainte de a comunica, trebuie să ne gândim dacă nu cumva vorbesc temerile pe care le avem, nu rațiunea. Dacă vorbesc fricile noastre, ceea ce spunem îi va panica pe toți. Într-o criză, niciodată nu poți să vorbești prea puțin, ci întotdeauna tre- buie să vorbești mult. O comunicare bună este cea în care acceptăm ceea ce simțim și gândim și asta le spunem și celorlalți. Un grad înalt de transparență Pentru că am pomenit la început despre război și pandemie, probabil că tot acest context, la care se adaugă o serie de probleme specifice secto- rului, a avut un impact enorm și asupra companiilor de transport, nu puține trecând prin situații dificile. Dacă aces- ta este cazul, este mai bine să le spu- Marius Dumitrenco-Keller de oameni, trebuie să le oferim modele și repere. Magicii schimbă realitatea prin eforturi proprii. Aceștia vor crea strategie. Acestea sunt, însă, trei tipologii di- dactice, în general întâlnindu-se trăsă- turi ale celor trei tipologii în fiecare dintre noi, deși este posibil ca una să fie dominantă. Acest lucru înseamnă că, atunci când ne creăm planul de co- municare, va trebui să facem un mix între cele trei tipologii și să ne struc- turăm mesajul astfel încât să ne adresăm tuturor celor trei laturi. Rezistență la schimbare Așa cum am spus, criza apare când nu mai există sensuri, ceea ce înseamnă că ordinea, așa cum am cu- noscut-o până acum, s-a schimbat. În cazul unei schimbări, rezistența apa- re pentru că oamenii se tem să iasă din ceea ce știu deja. Orice schimbare reprezintă, astfel, o criză. De aceea, în project management, important e să creăm rutine noi, iar oamenii trebuie să știe ce fac. Societatea e obsesiv- compulsivă și așa suntem cu toții. Ritualurile sociale, în general, sunt cele care țin mai mulți oameni la un loc. În criză, trebuie să recreăm rutina, să îi asigurăm pe oameni că știu ce o să se întâmple, în etapa următoare. În concluzie, în criză, important este să restructurezi rutinele, comu- nicând deschis, admițând că nu știm anumite lucruri. Nimic nu este mai ele- gant decât să știi ce nu știi, iar acest lucru trebuie să îl comunicăm în criză, în mod fundamental. Trebuie să comu- nicăm mult, să îi ascultăm pe ceilalți și să le luăm temerile în serios. Nu trebuie să le minimizăm, ci să ascul- tăm și să reconstruim. Marius DUMITRENCO-KELLER trainer și psihoterapeut CONSULTANȚĂ nem angajaților deschis, dar că există și soluții la care ne gândim și la care lucrăm. Să le spunem că suntem la fel de interesați să ieșim la lumină ca și ei. Pentru că românilor, la modul general, le e frică de viitor, trebuie să îi asigurăm pe angajații noștri, într-o situație de criză, că acest viitor încă există. De asemenea, în criză trebuie să ascultăm mai mult. Oamenii din ziua de astăzi nu sunt nevorbiți, ci neas- cultați. Trei tipologii de gândire Pentru a comunica eficient, trebuie să avem în vedere faptul că există trei tipologii de gândire: religioasă, spiri- tuală și magică. Persoanele cu gândi- re religioasă cred într-o forță exterioa- ră, divină sau ideologică. În criză, acestora trebuie să le preiau proble- mele asupra mea. Cei cu gândire spiri- tuală lasă lucrurile să treacă și cred că, dacă fac ce trebuie, o să fie bine. Atunci când comunicăm cu acest gen 52 .................................................................................................................................................... iunie 2022 


































































































   50   51   52   53   54