Page 22 - revista ZIUA CARGO
P. 22

   Fabrica Mercedes-Benz Kuppenheim
Suprafață
Dezmembrare mecanică accelerată Capacitate anuală
Baterii
Originea bateriilor
Tehnologie
Rata de recuperare Material recuperat
7.000 mp
decembrie 2023
2.500 t
litiu-ion, de la hibrizi (plug-in)
și vehicule electrice
vehicule de testare,
baterii de pornire, întoarceri de teren proces mecanico-hidrometalurgic
> 96 %
cobalt, nichel, litiu (grafit, în viitor)
        Sistemul fotovoltaic și energia „verde” achiziționată 100% din exterior susțin exploatarea centralei neutre CO2.
 Fabrica Mercedes-Benz
pentru reciclarea
bateriilor
La începutul lunii martie, Mercedes-Benz a inaugurat o fabrică dedicată reciclării bateriilor utilizate de vehicule electrice,
la Kuppenheim, în Germania.
Odată cu această fabrică, pro- ducătorul german își reduce consumul de resurse și insti- tuie reciclarea, în circuit închis, a mate- riilor prime pentru baterii. Prima etapă a fabricii – dezmembrarea mecanică a bateriilor de vehicule electrice – este programată să înceapă la sfârșitul a- cestui an, urmând ca, la câteva luni după, să fie înființată o uzină-pilot de hidrometalurgie. Această abordare inovatoare pentru un concept integrat de reciclare într-o singură fabrică este, în prezent, unică în Europa. Merce- des-Benz investește o sumă cu două cifre în milioane de euro în construcția centralei bilanțului neutru în CO2, care este finanțată de Ministerul Federal German al Economiei și Protecției Cli- mei, ca parte a unui proiect de cerce- tare științifică. Această investiție întă- rește rolul fabricii Kuppenheim în cadrul rețelei globale de producție Mercedes-Benz și marchează un pas decisiv pentru strategia de afaceri sus- tenabilă a Mercedes-Benz, pe măsură ce se îndreaptă către obiectivul „Elec- tric Only”.
Servicii complete
În viitor, fabrica de reciclare a bate- riilor Mercedes-Benz din Kuppenheim va acoperi fiecare pas: de la dezmem- brarea la nivelul modulului, până la mărunțirea, uscarea și prelucrarea materialelor de calitate pentru baterii. Procesul de hidrometalurgie, cu o rată de recuperare de peste 96%, permite o reală economie circulară a materia- lelor bateriilor. Mercedes-Benz coope- rează cu partenerul tehnologic Primo- bius (joint venture între compania germană de inginerie mecanică SMS Group și dezvoltatorul de proiecte aus- tralian Neometals). Ca parte a proiec- tului de cercetare științifică de ansam- blu, se ia în considerare și întregul proces de reciclare a bateriilor: de la
dezvoltarea conceptelor logistice, prin reciclarea durabilă a materiilor prime valoroase, până la reintegrarea mate- rialelor reciclate în producția de baterii noi. Astfel, partenerii aduc o contribuție importantă la extinderea viitoare a in- dustriei de reciclare a bateriilor, din Germania.
Se preconizează că fabrica-pilot va avea o capacitate anuală de 2.500 de tone. Materialele recuperate vor fi re- introduse în circuitul de reciclare, pen- tru a produce peste 50.000 de module de baterie pentru noile modele Merce- des-Benz. Pe baza constatărilor fabri- cii-pilot, volumele de producție ar pu- tea fi mărite, pe termen mediu și lung.
Abordare holistică a creării valorii bateriei
Mercedes-Benz adoptă o abordare holistică a economiei circulare a sis- temelor de baterii, analizând trei as- pecte de bază: design-ul circular, păs- trarea valorii și închiderea buclei. În timpul dezvoltării unui vehicul, compa- nia creează un concept pentru fiecare model de vehicul, în care toate compo- nentele și materialele sunt analizate, pentru adecvarea lor în contextul unei
economii circulare. Reciclarea mate- rialelor și materiilor prime utilizate, cum ar fi litiu, nichel, cobalt, este o parte integrantă a acestei abordări și începe cu proiectarea componentelor. Această abordare acoperă întregul supply chain, de la minerit, până la reciclare. Un nivel ridicat de atenție este acordat și respectării drepturilor omului, în condițiile de muncă ale an- gajaților.
Constructorul german Mercedes- Benz oferă baterii recondiționate ca pie- se de schimb pentru toate vehiculele electrice, pentru a respecta ideea unei bucle economice închise și pentru a conserva resursele. În plus, Mercedes- Benz a stabilit un model de afaceri de succes, cu depozite staționare de ener- gie la scară largă, prin subsidiara sa, Mercedes-Benz Energy. Bateriile care nu mai pot fi utilizate în vehicule pot fi folosite, în continuare, într-un sistem de stocare de energie, primind astfel „a doua viață”. Reciclarea materialelor se află la sfârșitul duratei de viață a ba- teriei și este cheia pentru a închide bucla materialelor reciclabile.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
   22 .................................................................................................................................................. martie 2023
CAMIOANE ȘI SERVICII
































































   20   21   22   23   24