Page 20 - revista ZIUA CARGO
P. 20

   Recomandările ACEA, pe scurt
• Reevaluarea impactului Euro 7.
• Revizuirea stricteții valorilor-limită.
• Termen de cel puțin trei ani din momentul în care este cunoscut pachetul
final.
• Reintroducerea termenului de un an între data obligatorie pentru „vehicule
noi” și cea pentru „toate înmatriculările”.
• Păstrarea și pentru Euro 7 a metodelor de testare valabile pentru Euro VI.
• Menținerea actelor de implementare și delegare la nivel minim.
• Abordarea emisiilor de particule de la nivelul uzurii frânelor atunci când
procedura de testare este finală.
• Abordarea măsurilor de reducere a particulelor emise prin uzura anvelopelor
direct la nivelul industriei producătoare de anvelope.
Poziția ACEA privind
propunerile Euro 7
În urma propunerii Comisiei Europene pentru un standard Euro 7, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA)
a publicat, recent, două documente de poziție – pentru vehiculele ușoare și pentru cele grele – care conțin recomandări-cheie
pe care ar trebui să le ia în considerare factorii de decizie, pentru a face această propunere de standard mai echilibrată și mai eficientă din punctul de vedere al costurilor.
Cel mai recent standard pentru autoturisme și van- uri – Euro 6 – a fost in-
 „trodus în 2014, actualizat în mod fun- damental în 2017 și avansat la Euro 6d în 2020”, se arată în comunicatul ACEA. „Cel mai recent standard pen- tru vehiculele grele – Euro VI – a fost introdus în 2013 și a trecut printr-o serie de actualizări, în ultimii ani, Euro VI-E fiind introdus în 2020. La nivelul Euro 6d și Euro VI-E, emisiile de NOx și particule de eșapament măsurate pe șosele au atins niște niveluri abia sesizabile. În noiembrie 2022, Comi- sia Europeană a venit cu o propunere pentru un nou standard combinat: Euro 7, care merge mult mai departe de Euro 6/VI și vizează, acum, și emi- siile de particule care nu provin de la sistemul de eșapament (de la anve- lope și frâne).”
În acest context, ACEA subliniază o dată mai mult că producătorii de vehicule sunt complet angajați să ofe- re vehiculele potrivite pentru tranziția sectorului european de mobilitate și de transport către neutralitatea com- pletă din punctul de vedere al emisiilor generatoare de schimbări climatice. „Într-adevăr, ACEA a făcut o propune- re ambițioasă pentru Euro 7, la jumă- tatea anului 2021, și rămâne pregă- tită să colaboreze cu forurile de reglementare, pentru conturarea unui standard Euro 7 echilibrat și potrivit scopurilor propuse. Dar propunerea Euro 7 care se află, în prezent, pe ma- sa de discuții nu îndeplinește aceste criterii-cheie”, precizează ACEA.
Un standard...
care nu prea ajută?
Prin intermediul acestor documen- te de poziție – unul acoperind standar- dul Euro 7 pentru vehiculele ușoare (autoturisme și van-uri), iar celălalt de- dicat vehiculelor grele (camioane, au- tobuze, autocare și autoutilitare mai grele) – ACEA face câteva comentarii și conturează câteva recomandări-che- ie, pentru a face propunerile CE mai echilibrate, menținându-le eficiența.
Studiile recente au arătat că reîn- noirea flotelor cu cele mai noi vehicule Euro VI – alături de electrificarea noilor vehicule – ar putea genera o reducere cu 80% a emisiilor de NOx din trans- porturile rutiere, până în 2035 (compa- rativ cu 2020). În același interval de timp, cele mai severe scenarii Euro 7 (cum ar fi, de exemplu, reducerea la zero a emisiilor de NOx și particule de eșapament) ar diminua emisiile provenind din transporturile rutiere cu mai puțin de 4 procente suplimentare pentru autoturisme, comparativ cu Euro 6d, și cu aproximativ 2% în plus pentru camioane. Ceea ce nu repre- zintă o reducere spectaculoasă.
Mai mult decât atât, impactul Euro 7 va avea nevoie de timp pentru a se produce, în timp ce vânzările de vehi- cule noi cu motoare pe combustie vor scădea, pe măsură ce vor crește cele ale vehiculelor electrice, ceea ce va di- minua și mai mult impactul pozitiv al a- cestora. La asta se adaugă și creșterea prețului (și probabil și a costurilor o- peraționale), care va împinge clienții să precomande Euro VI la schimbarea flo-
telor, sau să tragă cât mai mult de ve- hiculele pe care le au. Astfel, Euro 7 nu mai apare ca o revoluție față de rezul- tatele Euro VI, ci doar față de severi- tatea limitelor de emisii și a testărilor. Iar complexitatea acestor reglementări pro- puse fac ca data de implementare, la 1 iulie 2027, să fie imposibil de respectat.
Nu în ultimul rând, această propu- nere Euro 7 va încetini procesul de de- carbonizare. Producătorii europeni de vehicule comerciale oferă deja, o gamă largă de vehicule electrice pe baterii sau propulsate cu hidrogen; tranziția va dura ceva timp, dar a început și este ireversibilă. Propunerile Euro 7 nu vor face altceva decât să perturbe planurile de investiții ale producătorilor. Astfel, ACEA consideră că este esențială o coordonare atentă a reglementărilor vi- zând emisiile de CO2 și a standardelor Euro 7, în ceea ce privește conținutul acestora, programul de finalizare și ca- lendarele de implementare.
sursa: ACEA Raluca MIHĂILESCU raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
  20 .................................................................................................................................................. martie 2023
CAMIOANE ȘI SERVICII




































































   18   19   20   21   22