130 km de autostrada gata in 2011

In acest an, vor fi dati in circulatie 130 km de autostrada – tronsoanele Timisoara-Arad, Medgidia-Constanta si Bucuresti-Ploiesti -, potrivit ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, care insa a inclus in aceasta cifra si centurile oraselor Arad si Constanta, construite in regim de autostrada. In paralel, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) va finaliza modernizarea a 515 km de drumuri nationale, dupa ce bugetul institutiei a fost majorat cu 506,4 milioane lei de la bugetul de stat si cu 280,5 milioane lei din fonduri din privatizare.

„Astazi, avem in executie 276 km de autostrada si preconizam ca la sfarsitul anului sa depasim 100-130 km, daca se misca si cei dinspre Ploiesti“, a precizat Boagiu. „Cei dinspre Ploiesti“ sunt firmele Spedition UMB, PA&CO International si Euroconstruct Trading 98, care au promis ca pana in decembrie vor finaliza tronsonul de autostrada Moara Vlasiei – Ploiesti. Pana acum, pe tronsonul executat de Euroconstruct au fost realizati doar 54% din cei 42,5 km, insa nici presedintele Traian Basescu nu mai crede in promisiunile constructorilor. „Doar 10 km au fost asfaltati complet, desi pana la termenul limita promis – luna decembrie – mai sunt doar patru luni. Pare, in momentul de fata, o misiune imposibila, dar sa vedem“, a declarat seful statului, la recenta inspectie pe santier. Mai avansati sunt cei de la Spedition UMB, care au finalizat 90% din tronsonul de 14 km de care se ocupa. „Ei au fost, la inceput, un consortiu de trei firme romanesti. Si, fiind trei firme romanesti, pana la urma s-au certat si au rupt contractul. Consortiul s-a spart pana la urma in trei contracte. Ma rog, treaba romaneasca“, a spus Basescu. Costul unui kilometru pe tronsonul Moara Vlasiei – Ploiesti este de 9,4 milioane de euro, in timp ce pe celalalt sector al autostrazii Bucuresti – Ploiesti, adica Bucuresti – Moara Vlasiei, este de 5,6 milioane de euro. Acest din urma tronson este construit de italienii de la Pizzaroti si Tirena Scavi, pentru 183,6 milioane de euro, si are ca termen de finalizare octombrie 2012.

Autostrada Bucuresti – Ploiesti are o importanta majora, in conditiile in care ar prelua traficul de pe cea mai aglomerata sosea a tarii, DN1. Astfel, zilnic, la iesirea din Bucuresti catre DN1 circula aproximativ 53.000 de vehicule, in timp ce la intrarea in municipiul Ploiesti mai ajung circa 39.000, potrivit recensamantului general al circulatiei rutiere realizat de CNADNR.

DN71 Baldana-Targoviste-Sinaia, la 4 benzi

O alta alternativa la DN1 este DN71 Baldana-Targoviste-Sinaia, de peste 100 km, care va fi modernizat cu 138.622.195,16 lei (circa 34 de milioane de euro), fara TVA, de Asocierea SC SPEDITION UMB SRL-SC CONSITRANS SRL-SC IPTANA SA, castigatoarea licitatiei in 29 august. Proiectarea va dura 2 luni, executia 10 luni, iar perioada de garantie va fi de 10 ani. Practic, peste un an, ar trebui sa avem o noua varianta pentru DN1 intre Bucuresti si Sinaia. Modernizarea DN71 Baldana-Targoviste-Sinaia, prevede extinderea soselei la 4 benzi de circulatie, intre km 0 – km 44,1 si km 51 – km 109,9. Finantarea este asigurata de la bugetul de stat.

Investitiile, cu bani cu tot, pe site-ul MTI

Ministerul Transporturilor a publicat pe site, din dispozitia premierului Emil Boc, lista investitiilor si a fondurilor alocate pentru obiective finalizate in ultimii doi ani, dar si pentru cele ce vor fi gata anul acesta si pentru cele ce vor incepe dupa august 2011. In anii 2009 si 2010, MTI a cheltuit din bugetul de stat, pentru infrastructura rutiera, 3,5 miliarde de euro, desi a finalizat numai 52 km de autostrada – tronsonul Campia Turzii – Turda – Gilau al Autostrazii Transilvania. Pentru acestia, au fost platiti 1,25 de miliarde de euro – mai mult de jumatate din totalul prevazut pentru cei 415 km ai autostrazii -, in baza contractului pagubos cu Bechtel, care, de curand, a fost renegociat. Anul acesta, ar urma sa fie terminate 88 de proiecte in domeniul rutier, feroviar, aviatie civila, naval si in reteaua de sanatate a Ministerului Transporturilor, cu o valoare totala de 20,26 miliarde lei (4,7 miliarde euro), din care alocatiile prevazute strict pentru 2011 totalizeaza 3,11 miliarde lei (0,7 miliarde euro). Iata cateva investitii recent incepute sau „pe teava“:

Astaldi & Max Boegl, pe Cernavoda-Medgidia

Asocierea Astaldi – Max Boegl a fost desemnata, la 5 septembrie, castigatoarea licitatiei pentru proiectarea si executia tronsonului de autostrada Cernavoda-Medgidia. Valoarea ofertei castigatoare este de 498.799.999,87 lei, fara TVA, in vreme ce valoarea estimata a contractului a fost de 726.212.278,82 lei, fara TVA.

Proiectul prevede realizarea a 20,49 km de autostrada, cu 3 luni proiectare, 12 luni executie si 48 de luni garantie. Finantarea va fi asigurata de la Banca Europeana de Investitii, din fonduri de Coeziune de la Comisia Europeana si de la bugetul de stat. Initial, contractul a fost atribuit companiei franceze Colas, insa Ministerul Transporturilor l-a reziliat in aprilie, dupa ce compania a cerut suplimentarea valorii lui cu 8 milioane de euro, intrucat traseul autostrazii a fost schimbat.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, spune ca, pana la sfarsitul anului viitor, se va putea circula de la Bucuresti la Constanta in regim de autostrada.

Centura Bucurestilor, lipita la A1 si A2

Cate 4 asocieri de constructori au depus oferte la licitatia pentru proiectarea, asistenta tehnica si executia capetelor de centura a Bucurestilor, intre A1 – DN7 si DN2 – A2. Investitia a fost impartita in doua loturi, astfel:

* Lotul 1, de 8,69 km, in valoare de 153.794.328 lei, fara TVA: Sector A1 (km 55,4) – DN7 (km 64,1), pentru care au depus oferte:

1. Asocierea SC Vectra Service SRL/SC Recon SA

2. Asocierea SC Straco Grup SRL/Azvi SA

3. Asocierea Delta ACM 93/Azvirt/Maxidesign

4. Asocierea SCT Bucuresti SA /Doprastav

* Lotul 2, de 11,45 km, in valoare de 270.883.052 lei, fara TVA: Sector DN2 (km 12,3) – A2 (km 23,7), pentru care au depus oferte:

1. Asocierea Tehnologica Radion SRL/SC Consitrans SRL/SC Pro Cons XXI SRL

2. FCC Construccion SA

3. Asocierea Romstrade/Primacons Group

4. Asocierea Aktor SA/Dimar SRL

Durata de realizare a proiectarii pentru fiecare lot este de 3 luni, executia lucrarilor va dura 18 luni, la care se adauga 48 de luni garantie. Finantarea va fi asigurata de la bugetul de stat.

DN76 Beius-Oradea, la licitatie

CNADNR a scos la licitatie reabilitarea DN76 Beius-Oradea, intre km 133,6 – km 184,3, in valoare de 237.101.668,79 lei, fara TVA. Lucrarile vor dura 24 luni, plus 24 de luni garantie. Proiectul este finantat de BEI – Programul de Reabilitare Drumuri Etapa a V-a si de Guvernul Romaniei. Termenul limita pentru primirea ofertelor este 28 septembrie, ora 16:30, iar deschiderea va avea loc o zi mai tarziu, la ora 10.00.

Variante ocolitoare in toata tara

Centura Clujului, in lungime de 24 km, face parte dintre obiectivele stabilite de Guvern pentru a fi date in exploatare pe 10 noiembrie anul acesta si finalizate in iunie 2012. Lucrarea de 24 km va scoate definitiv traficul greu din Cluj. Premierul Emil Boc a anuntat ca sosele de centura „se fac peste tot in tara“. „Printre primele pe care le-am finalizat au fost Centura Ploiestiului, in regim de 4 benzi, o parte din Centura Timisoarei si Centura Pitestiului. Am finalizat o parte din Centura Iasiului, se lucreaza la Centura Sucevei, se finalizeaza Centura Constantei, incep lucrari la Bacau, la Targu Mures, la Craiova“, a precizat el. Pe Centura Constantei s-a mutat deja o buna parte din trafic, dupa ce in iulie a fost deschisa traficului pe doua benzi. Din 30 septembrie, cei 21 de kilometri vor fi finalizati la patru benzi.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.