2014 – tot mai aproape de adevar

Ordonanta de guvern care va stabili prelungirea valabilitatii programului de transport a fost deja semnata de ministrul Transporturilor, urmand sa fie semnata si de ministrul de Interne.

Mai sunt putini pasi pana cand va aparea ordonanta de guvern ce va hotari prelungirea programului de transport judetean si interjudetean pana in 2014. Practic, actul normativ a fost deja semnat de catre ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, si singura „emotie“ mai este legata de semnatura ministrului Administratiei si Internelor, Vasile Blaga. Cu alte cuvinte, prelungirea valabilitatii programului de transport interjudetean este aproape sigura, iar a celui judetean…

Intr-o prima faza, reprezentantii MAI au agreat o prelungire a programului de transport pana in 2012. Totusi, in acest moment, nu exista o pozitie oficiala impotriva prelungirii pana in 2014 si probabil ca un rol important il vor avea actiunile patronatelor pe langa MAI. Fara semnatura ministrului Blaga, ordonanta va trece doar cu prelungirea programului interjudetean.

Emotiile de final nu puteau lipsi

Pe langa stabilirea prelungirii valabilitatii programului de transport, textul ordonantei de guvern mai prevede si alte chestiuni, precum introducerea si clasificarea defectiunilor tehnice in minore, majore si periculoase, verificarea tehnica vizuala in trafic, realizata de catre inspectorii ARR (Autoritatea Rutiera Romana), cantarirea din punct de vedere al sigurantei rutiere. Problema a aparut din cauza faptului ca aceste lucruri nu au fost discutate in cadrul subcomisiilor de dialog social, unde se stabilise o anumita forma a actului normativ. Evident, ulterior, textul ordonantei a fost modificat, ministerul considerand ca trebuie adaugate aceste prevederi pentru a raspunde anumitor solicitari ale Uniunii Europene. Reprezentantii ministerului sustin ca, in scurta vreme, va trebui implementat registrul electronic al operatorilor, unde trebuie trecute sanctiunile, clasificate ca si in Uniunea Europeana.

Pe de alta parte, patronatele au considerat ca aceste completari au fost realizate fara stirea lor si, astfel, actul normativ a primit aviz negativ in comisia de dialog social pe punctul care cuprinde aceste modificari, nu insa si pe punctul ce cuprinde prelungirea valabilitatii programului de transport. Oricum, avizul este consultativ si nu afecteaza legalitatea actului normativ.

Este „remarcabila“ abilitatea autoritatilor de a provoca discutii aprinse, chiar si atunci cand lucrurile merg pe o directie bine stabilita. Cu siguranta ca abordarea respectivelor prevederi in subcomisiile de dialog social ar fi evitat discutii inutile si un nou sentiment de neincredere din partea patronatelor la adresa autoritatilor.

Cel putin putem spera ca, in privinta acestei ordonante de guvern, sa nu mai apara surprize neplacute. Pana la urma, marea realizare o reprezinta prelungirea valabilitatii programului de transport, lucru care ar trebui sa aduca putina stabilitate pe piata. De altfel, pentru numeroase firme de transport persoane, aceasta gura de oxigen reprezinta sansa de a depasi cumplita criza pe care o traversam. Sigur, prelungirea programului de transport va ridica anumite dificultati legate de modificarea programului de transport, tot mai necesara din cauza crizei. Scaderea numarului de calatori pe numeroase relatii ar putea impune reducerea numarului de curse. Oricum, am convingerea ca vor putea fi gasite solutiile corecte, daca dialogul dintre patronate si autoritati se va pastra intr-un cadru functional.

Noua lege a transporturilor intarzie

Bineinteles, urmeaza mult discutata lege unica a transporturilor. Cu siguranta, va amintiti faptul ca, la inceputul acestui an, a fost discutat un calendar care prevedea ca, pana la finalul lui 2010, legea sa fie finalizata. Astazi, nimeni nu mai vorbeste despre legea unica a transporturilor si, in acest context, este de anticipat ca va mai trece multa vreme pana la finalizarea ei.

Un lucru devine tot mai evident: noua lege a transporturilor va trebui

sa prevada un nou mod de atribuire a traseelor regulate nationale dupa 2014. A cumpara masini la fiecare atribuire a devenit un procedeu extrem de daunator pentru piata transporturilor si chiar pentru economie in general. Masinile cumparate sunt, de regula, din import, deci nu reprezinta un imbold dat industriei autohtone. Singurul avantaj, care ar fi semnificativ daca s-ar materializa 100%, este acela al utilizarii acestor autovehicule dar… Cumpararea masinilor nu inseamna automat si castigarea traseelor si, astfel, la fiecare atribuire ramaneau autovehicule in afara „jocului“. Operatorii de transport ramaneau cu investitia facuta, dar cu posibilitati mici de a fi recuperata, societatile de leasing erau expuse riscului de a lua masinile inapoi, iar dealerii de autovehicule trebuiau sa raspunda unui efort punctual, extrem de solicitant (niciodata nu se putea sti cu exactitate cat de mult se poate risca in supradimensionarea stocurilor) si apoi sa supravietuiasca pe o piata aproape „moarta“. In plus, concentrarea investitiilor pe doua-trei luni de zile odata la cativa ani, riscurile crescute, dar si sansa speculativa au facut ca preturile de achizitie ale autovehiculelor sa nu fie cele mai avantajoase.

Va fi si mai greu la „judetene“

Dupa aparitia legii 92/2007, operatorii de transport pe curse judetene au cunoscut nenumarate probleme, iar pentru ei viitorul pare, in continuare, intunecat. Legea 92/2007 este in curs de modificare, iar intentiile se pare ca sunt legate de a creste puterea consiliilor judetene. Atribuirea unui traseu prin delegare directa catre un anumit operator de transport reprezinta un motiv serios de ingrijorare pentru transportatori, in cazul in care acest lucru va fi prevazut in noua lege. In plus, ARR va fi exclusa total din implicatiile avute in transporturile judetene. Nu va mai elibera licente si nu va mai realiza control.

Prin noul act normativ, consiliile judetene vor avea mai multa flexibilitate in ceea ce priveste modificarea programului de transport, iar atribuirea nu va mai fi electronica. Practic, noul act normativ ar putea aduce in legalitate o parte din numeroasele abuzuri semnalate in ultimii ani cu privire la transportul judetean.

Microbuzele scolare intra in legalitate?

In Senat, se discuta la ora actuala un proiect de act normativ, prin care ARR va elibera licente de transport in mod gratuit pentru scoli, primarii si alte autoritati ale statului. Aceasta decizie ridica numeroase semne de intrebare. Oare vor trebui respectivele institutii sa indeplineasca conditiile prevazute de lege pentru eliberarea respectivelor licente? In primul rand, sa ne amintim de microbuzele scolare, care au functionat si pana acum fara sa indeplineasca nici un fel de reguli legate de transportul public.

Daca se incearca aducerea microbuzelor scolare si a altor asemenea investitii discutabile in legalitate cu cat mai putini bani, atunci legiuitorul ar trebui sa aiba in vedere ca licentele nu sunt foarte scumpe. Mult mai multi bani trebuie cheltuiti pentru cursurile de persoana desemnata, cursurile pentru obtinerea atestatului conducatorului auto, cartelele tahografice, asigurarea capacitatii financiare, RCA, ITP etc. Asta inseamna realizarea unui transport public si toate aceste elemente sunt gandite pentru a se asigura un transport sigur si corect. Si sper ca, macar la nivel de Parlament, sa nu existe nici un fel de neclaritati privind necesitatea respectarii normelor de siguranta, mai ales cand este vorba despre transportul copiilor.

Din pacate, prea putine entitati apartinand statului manifesta respect fata de lege. Voi da un exemplu banal, dar atat de graitor. V-ati intrebat vreodata cate copii conforme exista la nivelul regiilor de transport local? Dar atestate profesionale si cartele pentru tahograful digital pentru soferii acestora?

Aproape zero.

Dar oare cate amenzi au primit pentru o asemenea sfidare a legii?

Aici raspunsul este si mai clar: zero.

In continuare, din motive politice, nimic nu poate fi schimbat sau, cel putin, asa se spune. Si pentru ca tot vorbim despre transportul urban, precizam faptul ca transportul Bucuresti-Ilfov va fi asimilat cu unul local, iar atribuirea traseelor se va face pe baza de licitatii incepand din 2011. Vesti bune pentru operatorii de pe aceste trasee, mai ales ca se vorbeste despre faptul ca, dupa iesirea RATB de pe traseele de Ilfov, acestea au devenit unele dintre cele mai rentabile la nivel national. Oricum, probabil ca odiseea transportului Bucuresti-Ilfov mai are multe capitole de parcurs, iar calatorii sunt si vor fi principalii afectati.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.