2018, un an al investițiilor în transport și logistică

Estimările celor care activează în sectoarele de transport și logistică sunt pozitive, chiar dacă instabilitatea politică, deprecierea leului, povara fiscală și lipsa forței de muncă specializate ridică semne mari de întrebare. Un lucru este, însă, clar: toată lumea anunță investiții importante!

Revista Ziua Cargo a realizat, ca de obicei, la începutul lunii februarie, un scurt sondaj adresat operatorilor din logistică și transport, precum și furnizorilor acestora. Iată întrebările la care ne-au răspuns reprezentanți ai unor companii importante din domeniu:

Cum considerați că va fi anul 2018 față de 2017, pentru ramurile de logistică și transport?

Care sunt principalele amenințări pe care le identificați?

Aveți în vedere investiții la nivelul companiei, în acest an?

Cum considerați că va fi anul 2018 pentru compania dumneavoastră?

Mircea Vlah, Director General Dumagas:

Vom investi aproximativ 2,5 milioane de euro

Mircea Vlah, director general Dumagas

„Anul 2018 va fi unul de creștere pentru logistică și transportul domestic, pentru că economia mai are resurse de dezvoltare, iar trendul consumului intern va fi ascendent. Anul 2017 a fost un an excepțional pentru economia Europei și asta s-a văzut și în rezultatul transportatorilor internaționali. Cel mai probabil și 2018 va păstra trendul, dacă nu se intervine brutal, cu reglementări și restricții noi de la Comisia Europeană sau guvernele țărilor comunitare.

Principalele amenințări sunt legate de creșterea prețului motorinei și deficitul forței de muncă (la intern și internațional). Schimbările legislative și reglementări noi și restrictive în transportul internațional, intră, de asemenea, la același capitol.

Există, însă, și elemente pozitive. Economia Europei se află pe un trend ascendent, generând, în primul rând, oportunități de dezvoltare și de creștere a profitului pentru toate firmele de transport și logistică.

Dumagas va investi, în 2018, în achiziția a 30 de capete tractor noi pentru transport internațional, de echipamente de lucru în depozitul de temperatură controlată și în mărirea flotei de distribuție la dublă temperatură, în România. Concret, avem în vedere să investim aproximativ 2,5 milioane de euro, în 2018.

Cred că, în 2018, vom menține trendul de creștere a cifrei de afaceri cu 10-15% și ne vom îmbunătăți semnificativ indicatorii de lichiditate si profit.”

Roxana Magopeț, Marketing & PR Manager FAN Courier

Estimările se vor baza pe prudență

Roxana Magopeț – Marketing & PR Manager FAN Courier

„Piața românească de transport și logistică mai are suficient spațiu de creștere, încă nu a ajuns la potențialul maxim, însă, în opinia noastră, anul acesta, ritmul de creștere a afacerilor și pe acest segment va fi unul mult mai prudent. Și cred că, în majoritate, estimările se vor baza pe prudență, în principal din cauza efervescenței de pe scena politică, având influență directă în mediul de business. Vedem cu ochiul liber ce impact au avut anunțurile și deciziile din sfera politică, în ultimul trimestru al anului, asupra mediului de afaceri: moneda națională a suferit o depreciere de aproximativ 10% în ultimele 12 luni, această depreciere accelerându-se din luna septembrie, însă, pe fondul schimbărilor legislative și fiscale anunțate de fostul guvern. Practic, viteza cu care leul a pierdut teren în fața euro a făcut, poate, extrem de dificilă o prognoză cât mai realistă pentru acest an. Leul era, la începutul anului, aproape de limita pe care economiștii o estimau ca medie pentru 2018. Predictibilitatea este esențială pentru prognoze și investiții, impredictibilitatea dă peste cap atât activitatea curentă, cât și pe cea viitoare. Dacă un business își proiectează o investiție în euro, din cauza impredictibilității de care vorbim, este nevoit să reanalizeze costurile, cu efecte în prețul final al produsului sau serviciului pe care îl va lansa.

Stagnarea investițiilor sau amânarea lor este, în opinia noastră, prima amenințare derivată din impredictibilitate.

Lipsa investițiilor noi sau punerea pe hold a unor decizii de a investi în România de către investitori străini este o altă amenințare. Un respectat membru al comunității de afaceri spunea, anul trecut, că așteaptă cu interes momentul în care România nu va mai fi etichetată doar ca o țară cu un imens potențial, ci va valorifica pe deplin acest potențial.

Amânarea, în continuare, a investițiilor publice esențiale – infrastructura rutieră și feroviară este o altă amenințare importantă, în opinia noastră. Degeaba investim în mașini mai multe, mai încăpătoare, mai rapide, dacă nu avem drumuri pe care să mergem cu ele. Suntem, în permanență, nevoiți să găsim noi soluții pentru a ajunge la client, în condițiile în care drumurile din România nu îți permit să faci asta cu mașina: suplimentăm numărul de mașini, optimizăm trasee, relocăm depozite în zone mai ușor și mai rapid accesibile etc.

Criza de pe piața forței de muncă, pe care o vedem acutizându-se și nicidecum pe cale de rezolvare, este o altă amenințare.

Menținerea poverii fiscale la cote ridicate pentru mediul de business reprezintă, de asemenea, o amenințare extrem de importantă.

Oportunitățile sunt cele pe care și le creează fiecare business și fiecare antreprenor în parte. Piața comerțului online rămâne, în opinia noastră, o ancoră importantă în business-ul de curierat, diversificarea nevoilor clienților constituie, de asemenea, o oportunitate imediată.

FAN Courier investește constant pentru a veni în sprijinul și în întâmpinarea nevoilor clienților. Dacă, în 2017, am alocat 16,5 milioane de euro pentru investiții, anul acesta am planificat 20 de milioane de euro, investițiile majore vizând extinderea principalului HUB al companiei, cel de la Ștefănești, și începerea lucrărilor de construcție la HUB-ul din Cluj, pentru care a fost achiziționat un teren în suprafață de 24.000 mp. Vom menține investițiile în flota auto, infrastructura IT și perfecționarea personalului, absolut necesare pentru a susține standardele de calitate cu care ne-am obișnuit partenerii.

Pentru 2018, FAN Courier a bugetat o creștere cu 10% a cifrei de afaceri, într-un scenariu prudent.

Cererea de servicii în industria de curierat este în continuă creștere, datorită comerțului online și a serviciilor cu valoare inovatoare pe care le-am lansat în 2017. De altfel, noi considerăm anul 2017 ca fiind anul când am lansat cele mai multe servicii cu valoare adăugată și aici aș include serviciul de plată cu cardul, serviciul de locker-e e-BOX care permite clientului să-și controleze integral achiziția, extinderea serviciului Collect Point etc. Ne continuăm planul de investiții asumat pentru creșterea capacității de depozitare la Ștefănești și Cluj și ne vom extinde echipa, ca în fiecare an, cu 5-10%. Anul acesta vom avea și prima generație de absolvenți ai Școlii FAN, astfel că, în ciuda premiselor nu foarte încurajatoare, abordăm optimiști acest nou an.”

FM Logistic Romania

Un an de creștere pentru industria logistică

„Și 2018 va fi un an de creștere pentru industria logistică, susținut de contextul economic, creșterea consumului, extinderea sectorului de retail și cererea tot mai mare pentru spații logistice.

Principala amenințare va fi forța de muncă; în urma extinderii portofoliului de clienți, vom avea de recrutat un număr mare de oameni și va fi necesar să găsim soluții în acest sens, precum și în direcția dezvoltării și fidelizării angajaților existenți.

Sectorul farmaceutic reprezintă o foarte bună oportunitate de dezvoltare pentru FM Logistic și unul din segmentele cheie pentru companie, așadar, în cadrul platformei din apropierea Bucureștiului, din Dragomirești, am investit în crearea unei celule de 10.000 mp dedicate operațiunilor logistice pentru produsele farmaceutice.

FM Logistic va face investiții în extinderea platformei sale de lângă Timișoara și în noul depozit modern, o clădire «verde», din apropierea Bucureștiului.

Vom investi, de asemenea, pe partea de IT, în vederea adaptării fluxurilor de date și a aplicațiilor folosite în conformitate cu noile reglementări GDPR, care va fi de directă aplicabilitate începând cu data de 25 mai 2018.

Investițiile vor fi direcționate și către implementarea unei soluții de POD (proof of delivery) care oferă posibilitatea urmăririi curselor și soluționarea rapidă și eficientă a reclamațiilor, în plus, este complet integrată cu sistemul de management al depozitului (WMS) și cu sistemul de management al transportului (TMS).

De asemenea, vom investi în securizarea și optimizarea infrastructurii WAN prin instalarea ultimei generații de echipamente de la Riverbed, care vor crește performanța WAN de până la 100x – în funcție de aplicație. Cu această soluție, estimăm recuperarea investiției în decurs de un an de la implementare.

Anul 2018 va fi un an de creștere pentru FM Logistic, prin mărirea platformei FM din Dudeștii Noi cu dublarea suprafeței existente, inaugurarea celei de-a treia platforme proprii în România, lângă București, în Dragomirești, care va fi primul depozit din țară cu certificarea LEED; va fi un an marcat de creșterea portofoliului de clienți, crearea de noi locuri de muncă și extinderea în domeniul logisticii fresh.”

Valentin Serban – Sales & Marketing Manager Gebruder Weiss Romania

Un an al adaptării

Valentin Șerban – Sales & Marketing Manager Gebrüder Weiss
Romania

„Există unele rezerve privind potențialul de creștere în 2018, mai ales în contextul majorărilor semnificative de prețuri anunțate de la începutul anului, care vor afecta zona de profitabilitate.

Trebuie să ținem cont de faptul că la succesul din 2017 a contribuit în mod decisiv consumul, dar, pentru 2018, este posibil ca acest fenomen să se tempereze, tendință la care va trebui să ne adaptăm.

De asemenea, schimbările provocate de modificările legislative din domeniul fiscal, creșterea taxelor de drum, volatilitatea cursului de schimb valutar și contextul politic incert vor atrage în cascadă modificări în zona cheltuielilor directe ale companiilor și vor avea ca efect creșteri de tarife, cu impact direct asupra consumatorul final, prin modificarea prețului produsului la raft.

2018 va fi, cu siguranță, un an al provocărilor dar și al oportunităților.

Principala oportunitate este aceea că țara noastră rămâne o piață atractivă pentru investiții și atrage, în fiecare an, noi jucători în diverse sectoare de activitate. Creșterea economică, a consumului, creșterea exporturilor și deschiderea către alte piețe, digitalizarea sau accesul la fondurile europene sunt oportunități pe baza cărora piața de transport și logistică își va continua ascensiunea și în 2018 iar Gebrüder Weiss România va încerca să atragă clienți noi în portofoliu.

Piața de online înregistrează creșteri importante, de la an la an, iar faptul că mulți dintre retailer-ii care, până acum, operau în offline își dezvoltă propriile platforme online este o oportunitate pe care Gebrüder Weiss o va fructifica, în 2018. Nu vom desconsidera, însă, nici creșterea cererii de servicii logistice pe piața de temperatură controlată, domeniu în care suntem, deja, prezenți încă din 2014 . Ne propunem să continuăm dezvoltarea, prin mărirea spațiului de depozitare din București, Sibiu și Cluj, precum și relocarea filialei din Constanța într-un nou spațiu, care să răspundă mult mai bine cerințelor actuale.”

Mihai Iancu, director general GTI Logistic

Amenințări: instabilitatea politică și a politicii fiscal-guvernamentale

Mihai Iancu, director general GTI Logistic

„Anul 2018 va fi, în opinia mea, asemănător cu 2017, adică un an bun. Principalele amenințări sunt generate de instabilitatea politică și de instabilitatea politicii fiscal-guvernamentale. Pe de altă parte, de la aderarea României la UE, au tot fost și au rămas oportunități. Depinde de fiecare dintre noi să le exploatăm și, mai ales, de politicile guvernamentale.

Avem în vedere investiții în 2018, un an care sper că va fi cel puțin la fel de bun pentru compania noastră.”

Loredana Dan, Director Dezvoltare International Alexander

2018 va fi un an încărcat de investiții majore

Loredana Dan, Director Dezvoltare International
Alexander Holding

„Răspund din perspectiva International Alexander Holding, pentru care estimăm un an cu obiective clare și creștere progresivă, cu proiecte noi în derulare și solicitări din partea clienților pentru servicii profesionale de transport și logistică.

Suntem pregătiți să oferim servicii complete de transport, dar si servicii logistice, atât în depozitele proprii, cât și direct în fabricile clienților.

Ne-am specializat, am dezvoltat treptat noi servicii, am investit în sisteme IT și de securitate, am format echipe de oameni bine pregătiți, care pot aduce valoare adăugată și oferi servicii personalizate, în funcție de nevoile clienților.

Rețeaua de depozite proprii din Arad, Timișoara, Sibiu și București întregește pachetul de servicii ce îl punem la dispoziția partenerilor noștri, iar experiența de lucru direct în fabricile clienților ne recomandă pentru noi colaborări.

Investițiile în transportoare de ultimă generație, remorci huckepack și propriile soluții pentru intermodal vor aduce plus valoare și ne pregătesc pentru o piață dinamică și concurențială.

Principalele amenințări rămân impredictibilitatea fiscală, forța de muncă, infrastructura slab dezvoltată, dar luăm în calcul și posibilitatea apariției unei crize, generată de complexitatea factorilor existenți într-o piață globalizată.

Activăm, însă, într-un domeniu cu multe oportunități.

Industria, per total, este în continuă creștere, iar transportul este parte conexă din această dezvoltare.

Adaptabilitatea la actuala dinamică este cheia succesului și este necesar un management activ și capabil de decizii rapide, astfel încât fiecare ocazie să fie fructificată.

Investițiile sunt, în mod evident, parte din strategia International Alexander Holding și, an de an, s-au făcut achiziții importante, devenind astfel, pas cu pas, un furnizor independent de servicii de transport și logistică!

2018 va fi un an încărcat de investiții majore, respectiv de extindere a companiei, la nivel european. Deja suntem prezenți în Serbia, Ungaria și Germania.

Îmi asum să afirm în numele echipei că 2018 este, pentru International Alexander Holding, o nouă etapă de evoluție, de a ne atinge obiectivele și de a ne poziționa în topul furnizorilor de transport și logistică.

Avem încredere în ceea ce dezvoltăm și punem totdeauna accept pe calitate și profesionalism!”

Ionel Cipere, Director Practicom

Cererea în creștere generează oportunități

Ionel Cipere, Directoru Practicom

„Consider că 2018 va fi un an de creștere, legislația în modificare constituind principala amenințare. Pe de altă parte, cererea în creștere generează oportunități. Avem în vedere investiții la nivelul companiei în acest an și estimăm că 2018 va fi un an de creștere a cifrei de afaceri.”

Rareș Retegan, Director General Routier European Transport

Oportunitățile vor veni din zona transportului intermodal

Rareș Retegan, Director General Routier European Transport

„În opinia mea, 2018 va fi un an mai bun decât 2017, un an în care principalele amenințări vor fi reprezentate de lipsa forței de muncă, iar oportunitățile vor veni din zona transportului intermodal. Vom investi, în 2018, în construcția de depozite la București și în Germania. Dacă planurile ies, ar trebui să consemnăm, în 2018, majorări atât din punctul de vedere al cifrei de afaceri, cât și din cel al profitabilității. Totodată, ne așteptăm să ne crească și vizibilitatea în piață prin proiectele recent începute.”

Eugen Stoica, Director Vânzări Coremo Servicii

Vom investi, în 2018

Eugen Stoica, Director Vânzări Coremo Servicii

„Vedem 2018 în creștere, chiar dacă nu va urma neapărat același ritm ca 2017. Principalele amenințări țin de instabilitatea guvernamentală și proiecte de infrastructură întârziate (în special autostrăzi și modernizări). Oportunitățile vor apărea din investițiile în lărgirea flotelor existente, sau pentru continuarea procesului de modernizare a flotelor de echipamente. În mod categoric, vom investi, în 2018. Anul acesta va fi pentru Coremo, în orice caz mai bun decât 2017.”

Daniel Preda, Director General Toyota Material Handling Romania

Așteptăm o majorare a vânzărilor cu 5-10%

Daniel Preda, Director General Toyota Material Handling Romania

„Piața de echipamente de stivuit a crescut în ultimul an cu peste 16%. Anul 2017 a fost an record și pentru Toyota Material Handling Romania, din toate punctele de vedere: profit, vânzări, închiriere de echipamente, angajați noi în cadrul companiei. Pentru 2018, așteptăm o majorare a vânzărilor cu 5-10%, ca o consecință a creșterii pieței de echipamente de stivuire marfă.

Lipsa de predictibilitate, evoluția pieței forței de muncă și nivelul de maturitate a pieței sunt principalele provocări pe care le avem în acest moment, care vor avea un impact în activitatea din acest an.

Principala oportunitate vine din creșterea pieței. Apoi, vorbim despre progresul tehnologic, care deschide multe oportunități. Bateriile Li-Ion sunt un exemplu foarte bun, avantajele clare ale acestei soluții fiind, acum, dublate și de o competitivitate crescută a prețurilor. Soluțiile tot mai avansate de conectare a echipamentelor reprezintă o altă oportunitate, beneficiile fiind tot mai clare, mai tangibile.

Atenția noastră este îndreptată, în primul rând, spre echipă. Ca număr, abilități, dotări, ne dorim o echipă la nivelul brandului, iar eforturile sunt în direcția investițiilor atât de bani, cât și de timp, pentru realizarea obiectivului nostru.

Apoi, ne uităm spre automatizări, pentru că Toyota este lider în inovație și, ca de obicei, ne dorim să deschidem un trend, nu să îl urmăm. Aici, investițiile sunt colosale, iar strategia este un mix între planurile organizației europene și ale Toyota Material Handling Romania, pe plan local. De altfel, achiziționarea grupului Vanderlande exprimă clar interesul acordat de TMH Europe dezvoltării în planul automatizărilor și soluțiilor viitoare pentru mișcarea mărfurilor.

Vom continua să investim în flota de echipamente pentru închiriere.

În acest moment, avem 710 echipamente oferite în short term rental (STR).

Pe o piață în creștere, vedem în 2018 un alt an record pentru compania noastră. Vom continua să ne dezvoltăm echipa, să venim cu soluții noi pentru creșterea eficienței și reducerea costurilor activității partenerilor noștri, în special a costurilor cu personalul, pentru că aceasta pare să fie cea mai mare problemă cu care ne confruntăm în momentul de față – lipsa de personal calificat.

Suntem încrezători că va fi un an în care vom realiza obiectivele propuse și că vom dovedi încă o dată că suntem un partener de încredere, capabil și dornic de a găsi soluții de eficientizare a mișcării de marfă pentru colaboratorii noștri.”

George Bădescu, Manager Vectra Eurolift Service

Se va menține orientarea spre echipamente de depozit și electrostivuitoare

George Bădescu, Manager Vectra Eurolift Service

„Conform ultimelor studii efectuate la nivel global, se estimează că piața echipamentelor de ridicat va continua trendul de până acum, iar cea mai mare dezvoltare o va înregistra piața europeană. De asemenea, se va menține orientarea spre echipamente de depozit și electrostivuitoare, deoarece sunt eficiente din punct de vedere energetic, prietenoase cu mediul înconjurător și economice din perspectiva mentenanței.

Principalele amenințări care pot destabiliza piața sunt cele din mediul fiscal și cel politic. Incertitudinile din aceste domenii îi pot face pe operatorii logistici să fie un pic mai reticenți în privința investițiilor.

Printre oportunitățile pe care ni le oferă piața, putem menționa atât dezvoltarea și modernizarea depozitelor și a parcurilor logistice, cât și necesitatea de înnoire a flotei existente.

Vectra își propune să mărească numărul echipelor mobile de service.

De asemenea, vom investi și în echipa de tehnicieni din atelier, pentru a reduce timpul de imobilizare a echipamentelor în vederea reparării. Vor continua, în același timp, investițiile pentru mărirea flotei de echipamente din short rental.

Estimăm că, și în 2018, vom continua trendul de creștere de până acum și ne propunem o mărire a cifrei de afaceri de 10-15%.”

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.