2022 – LA NIVEL NAȚIONAL. La ce ne putem aștepta?…

… suntem pregătiți pentru ce urmează?… lipsă de predictibilitate… inflație, costuri majorate… forță de muncă insuficientă și slab calificată… Companiile au, astăzi, în vedere scenarii multiple, cu variante de back-up, sau reușesc să se adapteze, pur si simplu, rapid la o realitate care astăzi, bate filmul. Altfel…

Anul acesta, am strâns puncte de vedere de la companii din segmente diverse de transport și logistică, inclusiv din partea furnizorilor de echipamente. Riscurile sunt mai mari sau mai mici, în funcție de zona unde acționează preponderent, iar oportunitățile pot fi diferite. Există, însă, elemente care rămân constante. Iată întrebările la care am primit răspuns.

  1. Cum considerați că va fi anul 2022 față de 2021, pentru ramurile de logistică și transport? Cum a fost 2021?
  2. Care sunt principalele amenințări pe care le identificați, în 2022?
  3. Dar oportunități?
  4. Aveți în vedere investiții la nivelul companiei, în acest an?
  5. Cum considerați că va fi anul 2022, pentru compania dumneavoastră?
Mircea Mănescu

Mircea Mănescu, director general Ahead Logistics

„Vor fi multe situații cu care nu ne-am mai confruntat”

„Cred că vor fi multe situații cu care nu ne-am confruntat. Din păcate, există un fenomen de creștere a prețurilor în cascadă și acest lucru afectează, în mod indubitabil, și sectorul transporturilor. În privința zonei de logistică, se manifestă un trend pozitiv, în ceea ce privește nevoia de spații de depozitare și cereri constante din partea clienților, comparative cu perioadele anterioare. Este posibil ca, din cauza fenomenelor de întrerupere a unor fluxuri de marfă, să se facă stocuri mai mari de la producători, pentru a asigura disponibilitatea produselor.

Anul 2021 a fost foarte dinamic. Va trebui să ne obișnuim cu schimbările neașteptate.

Principalele amenințări provin, în 2022, din zona costurilor. Piața energiei este extrem de speculativă, iar consecințele le suportă consumatorul, în condițiile în care statul nu intervine. Creșterea tarifelor la energie majorează prețurile automat, în toate domeniile. Iar costurile mai mari pentru angajați creează, în plus, solicitări de măriri salariale.

Creșterea prețurilor la motorină, la achiziția camioanelor (și disponibilitățile reduse din cauza producției insuficiente), scumpirea pieselor de schimb, a manoperei din service, a asigurărilor etc., generează presiuni foarte mari pe tarifele de transport și este greu de cuantificat și anticipat un tarif care să poată ține seama de toate aceste majorări, pe un termen rezonabil, iar clienții se prevalează de faptul ca sunt multe tarife valabile pe 1-2 ani și nu pot abdica de la respectarea lor, întrucât așa au fost bugetate.

Oricum. în fiecare business există și oportunități și, în mod cert, apar și acestea. Suntem într-o perioadă destul de imprevizibilă și trebuie să ne adaptăm din mers.”

Ady Szabo

Ady Szabo, director general Asexpress

„2022 va fi mai mult mai greu decât 2021”

„Din cauza exploziei prețurilor la carburant, asigurări, a salariilor, dar, nu în ultimul rând, și a inflației, cred că anul 2022 va fi mult mai greu decât anul trecut.

În privința amenințărilor, așez în prim plan nivelul costurilor, lipsa unui preț corelat la acestea din partea clienților, precum și deficitul de resursă umană calificată în ramură, sau calitatea sa precară.

Oportunitățile apar din reducerea concurenței, deoarece firmele care nu sunt bine organizate și capitalizate nu vor mai putea supraviețui, lăsând un vid pe piața de transport.

Nu avem în vedere investiții mari, la nivelul companiei, în 2022. Am terminat noul sediu, mai avem nevoie de niște dotări, iar restul investițiilor le vom face în reînnoirea flotei.

2022 va fi, pentru noi, un an normal, mediocru, ca ultimii 5, deoarece cele expuse mai sus nu ne dau încredere să ne așteptăm la rezultate spectaculoase.”

Florin Cârmaciu

Florin Cârmaciu, director de vânzări Dream Cargo Services

„Am decis să ne mutăm integral într-un nou depozit, clasa A”

„Anul 2021 a fost, în cele din urmă, un an bun pentru noi, chiar dacă ultimul trimestru a fost unul dintre cele mai «liniștite» din istoria companiei. Prima jumătate a anului a fost foarte bună. Am reușit să optimizăm și partea de depozitare/logistică, iar spre sfârșitul anului a trebuit să închiriem spațiu adițional, pentru a putea acomoda volumele de marfă.

Ca atare, având în vedere cererea crescândă pe partea de depozitare, spre sfârșitul anului ne-am decis să ne mutăm integral într-un nou depozit (clasa A), acțiune materializată la sfârșitul lunii februarie. Vom avea, așadar, o suprafață de 5.600 mp de depozit, cu aproximativ 4.500 de locații de palet, față de 1.500 de locații, în depozitul vechi. Aceasta este principala noastră investiție pentru anul 2022, iar sumele alocate echipării depozitului au fost destul de consistente (rafturi noi, echipamente de lucru la înălțime).

Anul 2022 stă sub semnul incertitudini cauzate de pandemie și de toate evenimentele geopolitice care se desfășoară în apropierea noastră. Având, însă, în vedere că același sentiment l-am avut și în 2021, iar, în cele din urmă, s-a dovedit un an bun, abordăm și 2022 cu același optimism. Ca posibile oportunități, vedem segmentul de e-fullfilment, pe care l-am dezvoltat începând de anul trecut (avem clienți pentru care asigurăm întreg supply chainul, operațiuni logistice de ambalare, etichetare, personalizare și expediere către beneficiarii finali). O altă direcție de dezvoltare, în 2022, va fi pe segmentele pharma și transporturi cu temperatură controlată, pentru acest tip de produse. Nu este ceva absolut nou pentru noi, dar am decis să investim mai mult în know-how-ul specific acestei zone, precum și în echipamente specifice de depozitare.”

Mircea Vlah

Mircea Vlah, CEO Dumagas

„Suntem în căutarea unui nou partener pentru Dumagas, care să aducă un suflu nou”

„Pentru noi, anul 2022 va fi unul mai bun, mai ales că 2021 a fost slab. Problemele generate de criza semiconductorilor au fost mai mari decât am anticipat. Nu ne-am așteptat ca mari producători auto să închidă fabricile mai multe zile la rând, din cauza acestei așa-zise crize a semiconductorilor. Pot spune că am trecut printr-o criză mai complexă, pe lanțul de aprovizionare, manifestându-se și alte probleme de aprovizionare cu piese. În paralel, am fost afectați de majorarea abruptă a prețului motorinei și, în ciuda negocierilor cu clienții, nu am reușit recuperarea costurilor suplimentare de la un trimestru la altul.

Dar am finalizat și o restructurare – am vândut afacerea de depozitare la temperatură controlată.

2022 a început mai bine și sperăm să nu mai experimentăm problemele din 2021.

La ora actuală, Pachetul Mobilitate 1 reprezintă principala amenințare. Dacă se va aplica brusc, așa cum se preconizează în acest moment, reprezintă o amenințare directă și nu vedem soluții clare de ieșire. Credem că tranziția către o aplicare exigentă a PM1 ne va acorda timp suficient pentru repoziționare. Vom face transporturi în zona noastră de interes și mai puțin cross-trade. Vom accesa mai mult bazinul apropiat (România, Bulgaria, Ungaria) – mai multe curse din estul și către estul Europei și mai puține între țări din vestul Europei. Clienții sunt parte din acest proces de repoziționare. Astfel, vom putea reveni acasă la două luni și vom putea respecta și celelalte prevederi ale PM1. De-a lungul timpului, am adaptat activitatea în funcție de oportunitățile apărute și același lucru îl vom face și acum. Suntem în căutarea unui nou partener pentru Dumagas, care să aducă un suflu nou și să își dorească să facă investiții. Credem că vom găsi echilibrul, în parte datorită experienței acumulate de echipa managerială, precum și datorită interesului pe care l-am găsit în exterior – parteneri interesați să investească în Dumagas.

În continuare, vom investi în semiremorci și vom dezvolta transportul frigorific, pe curse internaționale.

Ne dorim o majorare a capitalului circulant, pentru a putea plăti mai repede furnizorii. În momentul acesta, cine plătește rapid poate crește mai repede.”

Viorel Leca

Viorel Leca, director general Gebrüder Weiss Romania

„Mediul și modul de a face afaceri au suferit modificări”

„Anul 2021 a fost, general vorbind, un an bun pentru industrie. Apetitul pentru consum nu a fost diminuat de pandemie, ci din contră. Consumatorii s-au adaptat și au migrat de la comerțul tradițional, către cel online. Acest lucru s-a tradus, în mod evident, în creșterea volumelor transportate.

Așadar, contextul general a fost unul favorabil pentru toți jucătorii din piață. Cu toate acestea, mediul și modul de a face afaceri au suferit modificări. Ne confruntăm cu volatilitate și impredictibilitate. Modul de reacție la factorii economici externi a devenit, mai degrabă, spontan. Nu mai putem discuta despre o strategie de business pe termen mediu sau lung, ci despre decizii asumate în funcție de contextul prezent.

În privința amenințărilor, pe lângă factorii menționați anterior (volatilitate, neprevăzut și imposibilitatea de a schița o strategie pe termen mediu/lung), discutăm despre criza din anumite industrii (ex. automotive-cipuri), energie (creșterea galopantă a prețurilor, care se va reflecta în activitatea oricărui jucător), penuria de personal specializat.

Contextul actual impune adaptarea companiilor la un mod de lucru digital, pentru a rămâne relevanți în piață. Unul dintre avantajele aduse de pandemie pentru Gebrüder Weiss a fost că a funcționat ca un accelerator pentru strategia noastră digitală.

La nivel de grup, dar și în România, deja au fost implementate măsuri și instrumente care ne permit să putem satisface nevoile actuale ale clienților: rapiditate, flexibilitate, transparență.

Rămânem deșchiși la oportunitățile din piață și suntem pregătiți să investim în extindere.

Ne păstrăm optimismul că vom găsi, în continuare, instrumentele necesare pentru a face față provocărilor.”

Anda Drăghici, chief marketing officer GOPET Romania

„Sunt foarte mulți factori care pot influența rapid rata de creștere”

„În 2021, nu au mai fost lockdown-uri complete în Europa, factor pozitiv pentru restartul economiilor. Restricțiile pe zona de circulație au fost și ele reduse semnificativ, deși putem menționa și câteva episoade când ajustările au creat sincope (de exemplu, introducerea obligației de vaccinare/testare pentru șoferi).

Volatilitatea a continuat să fie foarte ridicată, alimentată de criza containerelor, care a condus la penurii de materiale și componente, respectiv la constrângeri în zona de producție. Exemple rapide vin din zona automotive, unde ambii constructori de la noi și-au redus activitatea. Însă sunt și alte industrii unde s-au redesenat sursele de aprovizionare, tocmai pentru a asigura continuitate. Să nu uităm nici de deficitul acut de forță de muncă, impactând ambele zone, transport și logistică; am trecut, deja, într-o optică de șomaj structural. Așadar, trebuie să operăm cu o predictibilitate foarte redusă. Există potențial de business în piață, dar sunt foarte mulți factori care pot influența rapid rata de creștere.

Așadar, a existat redresare, în 2021, destul de timidă pe majoritatea industriilor și încă fragilă.

Provocările pandemiei vor continua să afecteze piața, în 2022, fie că vorbim de fluctuații de capacitate (inclusiv impactul Pachetului Mobilitate), ineficiență în planificare, din cauza întârzierilor, sau deturnarea volumelor cauzată de constrângerile din Europa, sau de o penurie deja cronicizată a unor categorii de materiale (conductori, materiale plastice, hârtie și, mai nou, chiar lemn), creată artificial, din cauza blocării containerelor în China.

Dacă în «vechiul normal», operam cu 3-4 scenarii, acum, numărul lor s-a dublat.

Pe lângă perturbările semnificative din lanțul logistic, ne uităm cu îngrijorare și la potențialul conflict din Ucraina; o escaladare a acestuia cred ca ar dubla efectele negative ale celor doi ani de pandemie.

Însă, inflația este, deja, o amenințare mult mai mare. Se înregistrează creșteri semnificative pe costurile directe și indirecte de transport, probabilitatea fiind ca tendința să continue. În plus, există o serie de companii manufacturiere care au probleme în a asigura continuitatea producției, din cauza costurilor mari de achiziție a energiei/gazului (de exemplu, un mare producător din zona AdBlue).

Oportunitățile vor veni, cu siguranță, odată cu ridicarea tuturor restricțiilor – deja se întâmplă în multe țări din Europa și observăm că intenția este similară în România. Se preconizează acel «revenge shopping» din partea consumatorilor «eliberați» de restricții. Există potențial bun și pe zona industrială, au apărut și proiecte de infrastructură, iar multe companii iau în calcul crearea unor facilități de producție noi, la nivelul Europei, tocmai pentru a reduce posibile sincope viitoare.

Ne uităm și spre zona de sustenabilitate, care începe să fie mai prezentă în preocupările marilor companii.

Investițiile la nivelul GOPET Romania se vor duce majoritar în lărgirea rețelei de subcontractori, consolidarea flotei proprii de remorci. Updatarea soluțiilor IT rămâne, de asemenea, o prioritate.

Ne așteptăm ca 2022 să aducă presiune foarte mare pe lanțurile logistice în contextul mult așteptat al «restartării» sociale.

Deja, vedem presiune pe spațiile de depozitare, pentru că și companiile încep să se pregătească pentru acest scenariu. Estimăm fluctuații majore între fluxurile de import și export, pe măsură ce nivelul cererii va crește. O deschidere a tuturor părților spre înțelegerea și asumarea situației reale (inclusiv costuri) din piață rămâne probabil cea mai eficientă cale de adoptat.”

Dana Dumitru

Dana Dumitru, managing partner Hermes Forwards

„Ne vom confrunta cu noi blocaje… noi scumpiri, care se vor reflecta în costuri”

„2022 va fi un an plin de incertitudini. Haosul care a perturbat tot lanțul logistic se va accentua, probabil, lipsa șoferilor generând un blocaj major. Ne vom confrunta cu noi blocaje… noi scumpiri (vezi remunerațiile șoferilor, prețul motorinei, sau asigurările), care se vor reflecta în costuri.

Pot spune că 2021 a îndeplinit mai mult un rol de tranziție, în toate domeniile, nu numai în transport, în contextul crizei medicale.

A fost un an fără precedent în ceea ce privește blocajul și întreruperile, și cred că, în 2022, provocările se vor accentua.

Dar fiecare criză vine cu oportunități și trebuie să ne adaptăm.”

Paul Niță

Paul Niță, director general ID Logistics

„Dorim să ne extindem”

„Anul 2021 a fost un an în care s-a pus, din nou, accent pe flexibilitate, oameni și responsabilitate socială. Retailul a continuat să crească, însă au fost și perioade când pandemia, încă în curs de desfășurare, a pus piedici în previzionarea volumelor gestionate către magazine. Legat de oameni, am avut provocări cu retenția angajaților, în special a celor furnizați de către agențiile de forță de muncă temporară cu care lucrăm.

În general, piața de logistică a fost mai mult în expectativă, așteptând finalul pandemiei. Clienții de logistică din anumite domenii, cum ar fi automotive, au fost afectați, în continuare, de disfuncționalități pe lanțul de aprovizionare, dar pentru alții, cei din e-commerce, volumele au continuat să crească. Astfel, au început să studieze relocarea anumitor operațiuni mai aproape de consumatorii finali.

Pentru piața de transport, cred că principala problemă a fost lipsa șoferilor.

Pentru 2022, previzionăm o piață de logistică și transport în dezvoltare, inclusiv pentru noi, care dorim să ne extindem. Nu va fi ușor, având în vedere costurile în creștere.

Principalele amenințări pentru 2022 au legătură cu resursa umană disponibilă și dornică să muncească în logistică, cu piața de consum care va fi afectată de inflație (creșterea prețurilor la energie, combustibil etc.) și trendul de a reduce costurile logistice cât mai mult, uneori fără o analiză amănunțită, legată și de menținerea calității serviciilor.

Oportunitățile sunt legate de dezvoltarea noastră pentru serviciile de contract logistics și de inovațiile pe care avem în plan să le implementăm în cadrul operațiunilor clienților.

Am inițiat, deja, o investiție majoră într-un sistem automatizat de sortare.

Anul 2022 va fi, pentru noi, un an concentrat pe digitalizarea anumitor procese logistice, pentru care avem, deja, proiecte în derulare, pe adaptabilitate la business-ul clienților noștri și, nu în ultimul rând, pe oameni, în care investim permanent. Totodată responsabilitatea socială a devenit parte din oferta noastră de zi cu zi și suntem în curs de implementare a unui instrument care să ne ajute să cuantificăm exact reducerea amprentei de carbon, pentru fiecare operațiune în parte.”

Adrian Petrișor, business development manager Routier European Transport

„Estimăm o creștere cu 37% a cifrei de afaceri, până la 48 de milioane de euro”

„Anul 2021 a fost un an dinamic, pe parcursul căruia piața a fost marcată de o revenire.

Firma noastră și-a continuat strategia de a investi în angajați, flotă, servicii și IT. Astfel, echipa de management, împreună cu restul colegilor, au fost implicați într-un proces de schimbare a structurii organizaționale spre un nou model care să corespundă necesităților actuale.

Flota proprie a crescut la un număr de 421 de unități (semiremorci).

Am testat și permanentizat o nouă conexiune intermodală Oradea-Stuttgart, care asigură o mai bună acoperire a zonei de sud a Germaniei și a zonei de est a Franței.

Procesul de digitalizare a continuat.

Anul 2022 va fi semnificativ impactat de intrarea în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate. Ne așteptăm la o scădere a prețurilor, în special pe piața spot.

Tendințele existente în piață (criza de șoferi, digitalizarea, creșterea costurilor, migrația unor fluxuri de pe transport rutier către intermodal) se vor menține, cel mai probabil, și în 2022.

Principale provocări rămân lipsa de șoferi, creșterea accelerată a majorității costurilor (achiziții de combustibil, capete tractor, semiremorci și asigurările), precum și pandemia, însă avem speranța reducerii impactului acesteia. Oportunitățile vor decurge din modul în care vom răspunde la aceste provocări și la piață, în general.

Reducerea de emisii poluante este o preocupare principală, la nivelul UE. Utilizarea serviciului de transport intermodal satisface această cerință, reprezentând o opțiune de transport stabilă.

Vom crește flota cu 45 de capete tractor și cu 110 de semiremorci, până la sfârșitul anului curent. În consecință, vom avea capacități suplimentare, pe care le vom utiliza pentru a dezvolta o nouă conexiune intermodală.

Avem în plan crearea unor noi platforme IT, personalizate în funcție de necesitățile unuia dintre clienții noștri principali.

Mărirea flotei și focusul pe serviciul de transport intermodal ne vor permite dezvoltarea relațiilor cu clienții actuali, precum și câștigarea unora noi.

Astfel, estimăm o cifră de afaceri cu 37% mai mare față de anul trecut, majorându-se de la 35 de milioane, la 48 de milioane de euro.”

Ionuț Podeanu

Ionuț Podeanu, manager general Transcom

„Vom face investiții și în acest an”

„Anul 2021 a fost critic pentru firmele de transport; costurile noastre de întreținere și operare au crescut necontrolat și nu am reușit să ne încadrăm în bugetele propuse în ianuarie 2021. Din cauza acestor probleme, am generat pierderi, întrucât tarifele de transport sunt negociate pentru minimum 1 an și majoritatea clienților nu au fost de acord să le rectificăm. Sperăm ca, în 2022, să ajungem la un «numitor comun».

Am fost nevoiți ca, pentru anul în curs, să majorăm tarifele de transport și, cu noile tarife, nu vom mai fi competitivi față de firmele de transport din țările vecine (Polonia, Bulgaria etc.).

Sunt sigur însă că, în actualul context, inclusiv legat de Pachetul Mobilitate, se va face o selecție în rândul companiilor de transport, dispărând o parte din firmele care practicau prețuri de dumping, ceea ce va genera noi oportunități pentru furnizorii de transport cu tradiție.

Compania noastră este într-o continuă dezvoltare, deci; vom face investiții și în acest an. Conform contractelor încheiate, până în luna martie vom schimba, în proporție de 80%, flota de internațional cu camioane noi. Totodată, sperăm ca, în acest an, să finalizăm și construcția spațiului de depozitare, o hală de 5.000 mp situată în vecinătatea Parcului Industrial din Ploiești.

Transcom este o companie cu tradiție din 1994, care a trecut atât prin vremuri bune, cât și prin vremuri mai grele, deci suntem optimiști că 2022 va fi un an plin de reușite și realizări; avem în spate o echipă formată doar din oameni profesioniști, pregătiți să înfrunte orice situație și să realizeze ceea ce știm cel mai bine: să oferim cele mai bune soluții de transport intern și internațional de marfă.”

Ioan Nagl

 Ioan Nagl, administrator OST Transport

„Am integrat noi servicii pentru clienți”

„Pentru noi, anul 2021 a fost presărat cu multe provocări, parte din ele reportate de la începerea pandemiei. Cu toate acestea, am înregistrat creșterea volumului mărfurilor transportate. De asemenea, am integrat noi servicii pentru clienți, un element important fiind aderarea ca membru la rețeaua Pall-Ex. Nu în ultimul rând, trebuie menționat fenomenul scăpării de sub control a prețurilor de orice natură. Considerăm că anul 2022 va fi presărat cu aceleași provocări precum cel încheiat.

Ne așteptăm, în continuare, la majorări de costuri, după cum s-a văzut chiar de la începutul anului. Ca atare, va trebui să fim foarte atenți și creativi, în același timp, cu managementul resurselor și cu exploatarea acestora.

Cea mai mare oportunitate pentru anul 2022 este faptul că am demarat achiziția de vehicule, la începutul lui 2021, cu prețul aferent acelei perioade, ceea ce s-a dovedit a fi o treabă «gospodărească», raportându-ne la creșterile de preț înregistrate la achizițiile de camioane ulterioare. De asemenea, dorim să ne integrăm/dezvoltăm cât mai bine în sistemul Pall-Ex și să ne consolidăm poziția în piață.

Așa cum am spus, în 2022 investim în flotă, iar, daca situația o permite, dorim să extindem spațiul de depozitare și să finalizăm investiția demarată anul trecut, în spațiul pentru întreținerea și mentenanța parcului auto.

Este greu de estimat care va fi parcursul anului care tocmai a început, dar dorim să credem că vom fi pregătiții pentru a găsi soluții și resurse în vederea menținerii fluxului operativ și a celui de dezvoltare la parametrii, care să ducă la rezultate cât mai bune.”

Vlad Ioviță

Vlad Ioviță, sales & marketing manager STILL Romania

„Interes crescut pentru sisteme semi-automatizate pentru depozite”

„Piața a avut o evoluție pozitivă, având o creștere de peste 40% față de anul precedent. Evoluția comerțului electronic, care a avut, în România, o dezvoltare peste media europeană, a influențat tot lanțul de aprovizionare, cei implicați în partea aferentă de logistică și depozitare având nevoie de un număr mai mare de echipamente de manipulat, pentru a face față unui flux mai mare de comenzi.

În general, am observat o evoluție pozitivă pe întreaga regiune, România încadrându-se în acest trend de dezvoltare.

STILL încheie anul 2021 cu rezultate bune, în România, am mărit numărul de echipamente furnizate și cota de piață aferentă. Așteptăm centralizarea ultimelor informații aferente anului 2021, dar avem rezultate semnificativ peste performanța anului anterior.

Ne uităm, însă, cu îngrijorare la inflație, al cărei trend a fost crescător, anul trecut. Dacă acesta continuă în 2022, inflația poate influența negativ consumul, ceea ce va impacta inclusiv lanțul logistic.

Am observat o creștere a cererii pentru modele electrice, care, comparativ cu 2020, au fost preferate de clienții noștri din diverse industrii. România se încadrează, astfel, și în trendul general european de creștere a ponderii echipamentelor electrice pe segmentul de echipamente de manipulat pentru sectorul de intra-logistică. Aici, STILL propune o gamă de ultimă generație, Li-Ion, pentru aplicații cu focus pe rapiditate, viteză și costuri operaționale reduse.

Un element important îl constituie, pentru noi, aplicațiile avansate pentru intra-logistică, unde anul acesta vom avea noi echipamente disponibile. Aș menționa sistemele noastre AMR (Autonomous Mobile Robot), care pot fi integrate în sisteme de automatizare noi sau existente, cu o capacitate de ridicare de până la 1.500 kg. În plus, anul 2022 va aduce o extindere a gamei STILL, în România, pe segmentul echipamentelor electrice cu utilizare la interior, dar și pe segmentul stivuitoarelor grele, cu capacități mari de ridicare și utilizare.

Va fi un an de consolidare, cu focus pe creșterea eficienței, atât pe partea de vânzări, cât și pe partea de service.

La acest moment, 2022 pare similar cu 2021, din punct de vedere al pieței interne de intra-logistică. Totuși, în ultima perioadă, constatăm un interes crescut din partea clienților pentru sisteme semi-automatizate pentru depozite, aplicații pentru management flotă și cost control, dar și pentru aplicații legate de siguranță, conectate la software-ul de management flotă.”

Ciprian Toaderu

Ciprian Toaderu, director vânzări Toyota Material Handling Romania

„Mulți dintre parteneri nu își mai pun întrebarea DACĂ, ci CÂND să dea startul implementării de soluții automatizate”

„Ca și în anii anteriori, cele mai multe cereri au venit din zona de depozitare, unde predomină echipamentele mici, motiv pentru care lucrăm, în permanență, la îmbunătățirea modelelor existente. Ce observăm diferit și ne bucură foarte tare este interesul din ce în ce mai crescut pentru bateriile noastre Li-Ion.

Ne așteptăm ca piața de echipamente electrice să câștige, în continuare, teren, în fața echipamentelor pe gaz sau diesel.

Anul financiar se încheie în martie, pentru noi, și atunci vom avea o evidență clară asupra volumelor și a cotei de piață, însă ne putem mândri cu câteva obiective îndeplinite și premiere, până în acest moment.

Din vara lui 2021, oferim posibilitatea de achiziționare online a anumitor modele de echipamente, pentru cei care își cunosc foarte bine nevoile.

În octombrie, am împlinit 25 de ani de activitate pe piața din România.

Am început implementarea primului nostru proiect de soluții automatizate, ce va fi finalizat la sfârșitul acestui an. Ne bucurăm să aplicăm și «acasă» ceea ce echipa noastră specializată a testat și implementat în alte depozite din Europa.

Amenințările țin de incertitudinea legată de situația economică… instabilitate politică, impactul pe termen scurt și mediu al pandemiei, situația geopolitică aprinsă.

Pe de altă parte, a crescut interesul pentru automatizări. Avem tot mai multe discuții deschise pe același subiect. Deja mulți dintre partenerii noștri nu își mai pun întrebarea «dacă» ci «când» să dea startul implementării de soluții automatizate, în depozitele lor.

O altă oportunitate ar fi accentul pus pe sustenabilitate drept criteriu de selecție a furnizorilor. Tot mai multe companii ne solicită rapoarte de sustenabilitate. Călătoria noastră către sustenabilitate din ultimii 10 ani ne-a învățat că trebuie să ne mișcăm și mai repede, iar de curând ne-am alăturat cursei ONU «Race to ZERO» pentru a reduce emisiile de carbon cu 55%, în următorul deceniu.

Flotele noastre pentru soluțiile de închiriere sunt în creștere, de la un an la altul, pentru a ne asigura că putem servi nevoile din piață.

La fel, rețeaua after-sales – este dinamică și într-o continuă dezvoltare. Numărul echipelor și al atelierelor mobile a crescut. Preconizăm o creștere de 15% până la finalul anului 2022, comparativ cu 2020.

Mereu avem planuri ambițioase, ne dorim să fim și mai prezenți în piață, să menținem nivelul de profesionalism ridicat și să căutăm soluțiile cele mai potrivite și logice pentru business-urile partenerilor noștri.”

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.