2024, un an COMPLICAT…

Un an al provocărilor, cu creșteri de costuri și presiune pe tarife. Un an complicat inclusiv din punct de vedere politic, ceea ce va complica și mai mult situația din punct de vedere economic. Iar toate coincid cu o reașezare a lucrurilor pe piață. Oare operatorii din segmentele de transport și logistică vor lăsa garda jos și vor abandona lupta pentru a găsi direcția potrivită?

Ca de obicei, în luna februarie luăm pulsul pieței, invitând companii relevante din piață să răspundă la câteva întrebări.

  1. Cum considerați că va fi anul 2024 față de 2023, pentru ramurile de logistică și transport? Cum a fost 2023?
  2. Care sunt principalele amenințări pe care le identificați, în 2024?
  3. Dar oportunități?
  4. Aveți în vedere investiții la nivelul companiei, în acest an?
  5. Cum considerați că va fi anul 2024, pentru compania dumneavoastră?
Mircea Mănescu

Mircea Mănescu, director general Ahead Logistics

„Ne vom concentra pe eficientizarea costurilor”

„Sperăm ca, în 2024, să crească volumele de transport, după un 2023 cu volume sensibil mai mici, comparativ cu 2022. Apreciez că anul acesta va fi unul de așezare politică. Cred că este important să existe stabilitate și predictibilitate. De asemenea, este importantă continuarea investițiilor statului în infrastructură, întrucât este deficitară și nu trebuie stopate investițiile, pentru a majora anumite cheltuieli cu scop electoral.

În mod cert, există oportunități în fiecare perioadă și suntem deschiși unor investiții în noi echipamente, care să aducă creșterea calității și diversificarea serviciilor oferite. Vom investi, în acest context, în achiziția a 7 noi capete tractor, care vor ieși din producție în cursul lunii martie, și discutăm și despre achiziția de semiremorci. Dorim și creșterea capacității de depozitare, de la 8.400 mp cât avem în prezent. Prin achizițiile de anul trecut, am ajuns la 117.000 mp de teren pe care putem construi.

2024 este un an în care ne vom concentra pe eficientizarea costurilor, întrucât investițiile atrag costuri mai mari, dar generează, în același timp, o creștere a calității serviciilor.”

Cornel Morcov, chief commercial officer FAN Courier

„Ne propunem o prezență semnificativă, în Europa”

„Anul 2023 a fost unul pozitiv pentru curierat, în care industria s-a reașezat, după dezechilibrele produse de pandemie. Pentru FAN Courier, acest lucru a însemnat o creștere a afacerilor cu 15%, față de anul anterior, avans pe care l-am previzionat și pentru anul în curs. În ciuda dificultăților generate de inflația ridicată, care a pus din nou presiune pe costuri, și de incertitudinile legate de cele două conflicte, din Ucraina și Israel, 2023 ne-a oferit mai multă predictibilitate, per ansamblu, astfel că am avut premisele necesare pentru a aplica așa cum am planificat, la început de an, strategia de dezvoltare și de investiții.

Interesul sellerilor internaționali pentru piața românească a fost o tendință devenită certitudine, pe parcursul anului trecut, iar această oportunitate ne-a făcut să accelerăm și să finalizăm construcția hub-ului internațional de la Arad. Cifrele demonstrează că a fost o investiție inspirată.

Avansul semnificativ al e-commerce-ului a fost susținut puternic de vendorii din afara României, care au generat volume cu 20-25% mai mari, comparativ cu cei locali.

Pentru 2024, estimările noastre sunt cel puțin la fel de bune; în consecință, ne propunem o prezență semnificativă în Europa, una dintre direcțiile de investiții fiind dezvoltarea de noi puncte de legătură între piața autohtonă și cea vest-europeană.

Principala provocare cu care ne confruntăm, de ani de zile, dar care se acutizează de la an la an, este cea a lipsei de forță de muncă. Găsim foarte greu șoferi profesioniști, curieri, oameni pentru depozit sau pentru customer support.

Alte provocări pe care le anticipăm în acest an sunt inflația, care se menține ridicată, precum și seria de modificări fiscale care au intrat în vigoare la 1 ianuarie care, cu siguranță, vor duce la creșteri de prețuri, ce vor pune, din nou, presiune pe costuri. Și, nu în ultimul rând, să nu uităm că anul 2024 este unul electoral, ceea ce ar putea genera o serie de modificări legislative sau decizii care ar putea impacta mediul de afaceri din România.

Ca urmare a poziției strategice, România este un nod regional extrem de important, în noul context geopolitic din Europa și din lume. Totodată, fiind o piață emergentă, România se află pe harta celor mai mari jucători de distribuție și de retail din întreaga lume. În consecință, interesul tot mai crescut al retailerilor internaționali pentru România este o oportunitate extraordinară pentru firmele de transport și de curierat, care au șanse reale de a interconecta țările europene și nu numai, dar și de a contribui la extinderea comerțului online, indiferent de granițe și de distanțe.

Sperăm în intrarea României în spațiul Schengen și pe cale terestră, în acest an, ceea ce ar oferi transportatorilor și firmelor de curierat oportunități de dezvoltare fără precedent.

De aceea, focusul nostru, în 2024, va fi pe consolidarea business-ului în regiune, precum și pe extinderea masivă în Europa, prin crearea de legături între România și piețele din Europa, continuând astfel să oferim partenerilor noștri servicii de calitate și să creăm o punte între România și piețele europene.

Excelența operațională și creșterea gradului de satisfacție a clienților rămân, în continuare, în focusul nostru; de aceea, în 2024, vom continua și vom finaliza o serie de proiecte începute în anii anteriori, pentru a ne îndeplini obiectivele asumate. Extinderea rețelei de lockere FANbox este un proiect extrem de important, ca urmare a cererii tot mai mari pentru soluții alternative de livrare, cât mai adaptate la comportamentele, în continuă schimbare, ale clienților noștri. În curând, vom marca instalarea a 2.000 de lockere la nivel național și vom continua să ne dezvoltăm în fiecare colț al țării, acolo unde există cerere și este nevoie de noi.

Un alt proiect pe care îl finalizăm în acest an este extinderea și modernizarea hub-ului de la Ștefănești, care va îndeplini mai multe funcții noi. Dezvoltată pe o suprafață de 26.000 mp, noua investiție va cuprinde un depozit dedicat fulfillment, care va acoperi 66% din suprafața construită, precum și un spațiu dedicat exclusiv serviciului FANbox. Dezvoltăm, totodată, și o echipă specială de curieri, care vor face livrări exclusiv la lockere.

Pe lista investițiilor din acest an se numără și tehnologizarea hub-ului internațional de la Arad, precum și începerea construcției hub-ului de la Sibiu. De asemenea, achiziția de mașini electrice și investițiile în sustenabilitate, precum și dezvoltarea tehnologică, inovația și automatizarea, cu un rol esențial în evoluția pieței de curierat, fac parte din prioritățile FAN Courier, în 2024.

Previziunile pentru 2024 sunt optimiste, compania urmând să deschidă noi oportunități pentru e-commerce-ul cross-border și să pătrundă pe mai multe piețe internaționale.

Anticipăm că, în 2024, piața curieratului din România se va confrunta cu volume mari, în special venite din afara țării, iar noi, la FAN Courier, ne pregătim pentru aceste mișcări. În consecință, pe lângă curierat, ne concentrăm și pe dezvoltarea de servicii de fulfillment, pentru a oferi clienților noștri pachete integrate de servicii.

Totodată, păstrăm un focus major pe diversificarea serviciilor alternative de livrare, pentru a muta o mare parte din volumele «home delivery» în «out of home delivery», iar livrarea la locker rămâne principala noastră direcție de dezvoltare, în acest sens. Pentru anul 2024, ne propunem menținerea ritmului de creștere a cifrei de afaceri de 15%, pe care îl considerăm un ritm sănătos, organic, parte din filosofia de dezvoltare a FAN Courier. 

Dana Dumitru

Dana Dumitru, managing partner Hermes Forwards

„Creșterea taxelor de drum din Germania influențează puternic prețul de transport”

„2024 va fi un an complicat, atât din punct de vedere politic, cât și economic, care vine după un 2023 dificil, în care ne-am confruntat cu o tendință bine conturată de reducere a volumelor de transportat. Firmele au început să dea câțiva pași înapoi, au mai redus din investiții, au renunțat să mai angajeze și au încercat să economisească. Și totul s-a reflectat în evoluția economiei, care suferă. Ne confruntăm, în consecință, cu o presiune în creștere pe tarife, în condițiile unei majorări semnificative a costurilor. Creșterea uriașă a taxelor de drum în Germania, la care se adaugă planuri similare în alte țări, generează, fără îndoială, un preț al transporturilor de mărfuri cu camionul peste nivelul anilor trecuți. De altfel, se estimează o mărire a acestuia cu până la 12%. Din păcate, costurile ridicate nu vor putea fi transferate integral la consumatorul final, o parte urmând a fi suportată de furnizorii de servicii de transport, precum și de industrie și comerț. În consecință, o sa înotăm în ape tulburi. Daca anul trecut era războiul (care continuă), în 2024 ne confruntăm cu o explozie a taxelor. În privința amenințărilor, aș trece lipsa personalului pe primul loc. Suntem convinși că 2024 va fi un an greu (ca, de altfel, oricare an în domeniul nostru), care ne va testa capacitatea de adaptare. Dar am învățat să ne adaptăm!”

Cătălin Putinean

Cătălin Putineanu, managing partner IB Cargo

„Estimăm că 2024 va fi un an de creștere, pentru IB Cargo”

„2023 a fost un an provocator, cu o piață volatilă, cu scăderi la nivel de consum și producție, cu presiune pe costuri. Am resimțit o piață contractată, cu volume în scădere, pe majoritatea segmentelor. Însă faptul că avem o echipă experimentată, profesionistă, motivată, ne-a ajutat să depășim provocările.

2024 se anunță și el provocator, impactat de cele 2 conflicte, din Ucraina și Israel, de contextul politic global și de noile măsuri fiscale adoptate de Guvernul României, însă suntem optimiști și ne propunem să fim alături de parteneri cu soluții complete, flexibile, inovatoare, de calitate. Estimăm că 2024 va fi un an de creștere pentru IB Cargo.

Vom fi atenți la expunere și vom încerca să ne asigurăm riscurile.

Aș așeza în zona amenințărilor din 2024 contextul politic global, alegerile din USA și România, conflictele din Ucraina și Israel, care afectează inclusiv comerțul prin Canalul Suez. Toate acestea pot impacta fluctuația dobânzilor și drept urmare a consumului și investițiilor.

Fiecare provocare vine, însă, cu oportunități. Este important să rămânem agili, atenți la piață, să ne adaptăm și să răspundem cu servicii de calitate, care aduc plusvaloare clientului. Clienții caută parteneri de încredere și stabilitate, în această perioadă incertă, ceea ce reprezintă o oportunitate pentru noi, pentru că asta facem, construim parteneriate, bazate pe integritate, calitate și încredere.

Vom continua să investim în oameni, pentru că ei sunt cei care conduc excelența operațională, în inovația proceselor și tehnologiei, inclusiv pentru a răspunde reglementărilor prevăzute de e-Factura și în customer centricity. De asemenea, vom dezvolta un plan și acțiuni concrete pe termen lung, care susțin politicile ESG pe toți cei 3 piloni: mediu, social și guvernanță.

2024 va fi un an provocator pentru noi, în care ne vom păstra flexibilitatea, calitatea, adaptarea rapidă la schimbări, incluzând componenta de inovație. Îmbunătățirea continuă este între valorile noastre principale și ne propunem să investim în zona de customer centricity și excelență operațională. Totodată, ne vom întări acțiunile care contribuie la reducerea impactului asupra mediului. Așa cum precizam și mai sus, avem un plan amplu de acțiuni pe termen lung pe toți cei 3 piloni ai ESG.”

Luminița Dobrinoiu

Luminița Dobrinoiu, business development manager ID Logistics

„Suntem, în continuare, în plină dezvoltare”

„Cred că vom asista la un an la fel de interesant precum cel anterior, plin de provocări. Ne-am obișnuit să ne adaptăm la condițiile pieței și să fim rezilienți.

Pentru noi, 2023 a fost un an cu trei clienți noi, din zona de FMCG și retailul non-alimentar. Anul 2024 ne-a adus, deja, un client nou de renume, din zona de FMCG, atât pentru serviciile de warehousing cât și pentru distribuție. În aprilie vom deschide un depozit multiclient, la Bacău, deci suntem în continuare în plină dezvoltare.

Principalele amenințări țin, în 2024, de lipsa de predictibilitate fiscală, lipsa de oameni calificați pentru a lucra în depozit, lipsa șoferilor și a infrastructurii adecvate pentru transport.

Pe de altă parte, oportunitățile sunt legate de flexibilitatea din ce în ce mai mare cerută de către clienți, din toate domeniile de activitate. Aici, noi facem diferența, având experiență, instrumente de previzionare și planificare, precum și o echipă de peste 1.300 de angajați, cu o proporție bună între cei permanenți și cei temporari. De asemenea, am anticipat oportunitatea de a integra echipe de oameni din Asia, unii dintre ei având deja 2 ani vechime în depozitele noastre. Tot ca oportunitate vedem un accent din ce in ce mai mare pe automatizări, prin intermediul AI. Grupul nostru a început să studieze, de anul trecut, noua tehnologie și deja are dezvoltate inovații în acest sens (de exemplu SmartVision).

Avem în derulare o investiție pentru un sorter performant cross-belt, implementat la unul dintre clienții noștri. La această investiție se adaugă dotările noului depozit din Bacău, pe parte de securitate, IT, storage. Totodată investim permanent în oameni, ei sunt cei care fac diferența, în performanță și calitate. Anul acesta, vom investi, în mod special, în proiectele de inovație care vor câștiga concursul SIX (Supplier Innovation Xperience), organizat de către grup. Invităm toți partenerii și furnizorii noștri să se înscrie, prin intermediul site-ului nostru.

2024 va fi un an foarte bun, pentru că noi îl vom face să fie așa!”

Ilie Ilea

Ilie Ilea, director general Marvicon

„Deși au crescut cu mult costurile, clienții pun presiune pe tariful de transport”

„Cred că 2024 va fi un an dificil, un an în care vor mai fi insolvențe și falimente ale companiilor de logistică și transport, iar principalele amenințări țin de lipsa volumelor de transport și de presiunea pe tarif tot mai mare, exercitată din partea clienților. Pe de altă parte, avem oportunitatea de a găsi șoferi buni, pe piață. Deocamdată, nu vom investi, în 2024, dar, în funcție de evoluția economiei, am putea decide să facem investiții.

Așteptăm provocări, în 2024. De altfel, au început, deja. Primim prețuri-target de la clienți, iar dacă le acceptam, e posibil să mergem în pierdere. Dacă nu le acceptăm, pierdem volumele pe care le avem cu ei. Deși, în 2024, au crescut cu mult costurile, clienții pun presiune pe tariful de transport. Din păcate, pun această presiune, pentru ca sunt transportatori care au oferit acele prețuri. Chiar ieri, un client ne-a confirmat acest lucru.”

Corina Melenciuc

Corina Elena Melenciuc, International Road Transport Division manager Rhenus Logistics

„Anticipăm o «curățare» a pieței de transport și suntem pregătiți să acaparăm noi segmente”

„Cuvântul care rezumă viziunea Rhenus Logistics România pentru anul 2024 este PROVOCATOR. Deși nu suntem străini de constante dificultăți, îngrijorător este faptul că, anul acesta, provocările se suprapun pe mai multe planuri: economic este clar că traversăm o perioadă de criză, politic – războiul de la granița cu România nu dă semne de încheiere, în plus noi conflicte apar, constant, în alte colțuri ale lumii, iar 2024 este un an electoral încărcat. În astfel de momente, dezechilibrele sunt inevitabile. 2023 a fost un an dificil, iar obținerea unui rezultat apropiat de așteptările inițiale s-a putut realiza doar cu un consum enorm de energie. Pe de altă parte, a fost un an care ne-a confirmat că principiile sănătoase de business ale grupului ne vor ajuta să menținem cota de piață și în perioadele de criză.

Lipsa de predictibilitate rămâne în topul amenințărilor și în anul 2024 și i se adaugă recentele schimbări legislative – introducerea e-Factura și e-Transport. Trebuie să recunoaștem că, dincolo de scopul clar al diminuării evaziunii fiscale, pe care îl susținem cu tărie, activitatea operațională se va îngreuna considerabil.

Istoria ne-a dovedit, însă, în multe cazuri, că provocările se pot transforma în oportunități, iar noi ne concentrăm, în acest moment, să fim un partener bun și stabil și, de ce nu… un consilier pentru clienții noștri, care sunt și ei afectați direct de schimbările legislative din zona de transport. Anticipăm o «curățare» a pieței de transport și suntem pregătiți să acaparăm noi segmente.

Oamenii sunt asset-urile Rhenus Logistics Romania, iar investițiile merg în două direcții:

  • dezvoltarea profesională a actualilor angajați și îmbunătățirea continuă a calității mediului de lucru;
  • atragerea de noi talente.

2024 va fi un an provocator, pe care îl vom înfrunta înarmați cu energia extrasă din experiența noastră, din adaptabilitatea și flexibilitatea noastră. Obiectivul final rămâne creșterea sustenabilă.”

Rareș Retegan

Rareș Retegan, managing partner Routier European Transport

„Vom investi, în 2024, maximum 6,5 milioane de euro”

„2023 a fost un an provocator, în care cererea de transport a scăzut. Pentru noi a fost și mai provocator, pentru că am crescut capacitatea de transport, prin investițiile pe care le-am făcut. Dar, în 2024, avem toate premisele să culegem din roadele acțiunilor întreprinse la finalul anului 2023.

Pentru noi, principalele amenințări țin de lucrările de infrastructură pe calea ferată, în timp ce oportunitățile apar prin trecerea a tot mai multe volume pe intermodal, în condițiile în care clienții caută tot mai mult soluții «verzi» de transport.

Vom investi, în 2024, maximum 6,5 milioane de euro, mai puțin decât în 2023. În opinia mea, anul acesta va fi unul bun pentru Routier European Transport, în care vom consolida businessul pe coridoarele actuale.”

Claudiu Apostol

Claudiu Apostol, director general Tramar

„Există, totuși, un pic de optimism în piață, industria automotive ne arată câteva semnale de încetinire a declinului”

„Dacă vorbim în termeni generali despre anul 2023, toate rapoartele și statisticile arată o scădere a transporturilor în zona Euro. Aceeași evoluție o regăsim și în cazul prețurilor de transport, care sunt în «cădere» din 2020, în special cele ale curselor spot.

Există, totuși, un pic de optimism în piață, industria automotive ne arată câteva semnale de încetinire a declinului, dar dacă războaiele, care au izbucnit în multe zone din lume, nu «își reduc motoarele», cred că 2024 va fi unul dintre cei mai grei ani din industrie. Provocările pe care le văd sunt legate de costurile de operare, din ce în ce mai greu de gestionat și de transferat către clienți. Aici mă refer la creșterile de taxe de drum și la prețul combustibilului, care se majorează aproape zilnic, de la începutul anului. O altă problemă, care s-a resimțit în acest început de an, este volumul redus al exporturilor, care generează presiune pe prețul de transport. Iar, în cazul în care costurile de finanțare nu vor începe să scadă, așa cum «ne amenință» toată lumea, putem trece și finanțarea scumpă ca fiind o provocare, în acest an.

Oportunități vor apărea pentru cei care și-au pregătit terenul, pentru cei care au început să-și diversifice serviciile, să ofere mai mult decât un camion FTL.

Oportunități vor avea doar companiile care au resurse, care au un management foarte bine organizat, care au sisteme și au început digitalizarea de mai mulți ani (și acum încep să culeagă roadele investițiilor în IT), care au investit în pregătirea profesională a angajaților și, în primul rând, companiile care au resurse financiare, «cash is the king».

Oportunitățile vor veni dinspre CLIENȚII care au început, din 2020, să aprecieze mai mult calitatea, predictibilitatea, disponibilitatea, flexibilitatea serviciului și să pună în plan secund prețul.

Dacă vorbim în termeni particulari, pentru Tramar, anul 2023 a fost unul exact așa cum ni l-am planificat, cu o creștere cumulată de 20% pe toate activitățile/serviciile pe care le oferim clienților (transport, expediții, distribuție națională de marfă paletizată, prin rețeaua Pall-Ex și service).

Pentru 2024, avem în vedere o investiție de aproximativ 1,3 milioane de euro în reînnoirea florei, în resursele umane (prin mărirea echipei operaționale, de vânzări) și în deschiderea unui punct de lucru, în București.

Ne-am bugetat creștere, pentru acest an. Facem parte dintr-un puternic grup de firme (Electroprecizia Holding) și din cea mai puternică rețea națională de distribuție de marfă paletizată (Pall-Ex România), avem angajați profesioniști, dedicați activității în care sunt implicați, clienți cărora le-am câștigat încrederea prin calitatea serviciilor oferite, și toate acestea ne fac să privim cu optimism la 2024. Da, va fi un an bun, cum ni l-am planificat!”

Adrian Finciuc

Adrian Finciuc, director general TRANSAF Logistics

„S-a observat clar o mișcare puternică spre digitalizare, care a adus o gură de aer proaspăt în industrie”

„Anul 2023 a fost o nebunie totală, în transporturi, cu toate fluctuațiile generate de conflictul din Ucraina și schimbările bruște din piață. Dar s-a observat clar o mișcare puternică spre digitalizare, ceea ce a adus o gură de aer proaspăt într-o industrie cu provocări constante. Pentru 2024, cred că vom continua pe aceeași linie. Digitalizarea va fi cheia, pentru a rămâne în joc și pentru a fi mai competitiv. Mai multă tehnologie și mai multe colaborări între companii ar putea reprezenta soluția, pentru a face față haosului și pentru a profita de oportunități.

Principalele amenințări identificate pentru anul 2024 în industria transporturilor includ nesiguranța pieței și scăderea consumului în Europa, conflictele naționale, precum grevele fermierilor, tendința generală de creștere a costurilor, inclusiv taxa de autostradă și prețurile ridicate de la furnizorii de camioane, precum și o rată ridicată a dobânzilor, care poate descuraja consumul în Europa. Aceste provocări pot genera perturbări semnificative în lanțul de aprovizionare și pot afecta profitabilitatea și viabilitatea afacerilor din industria transporturilor. Pentru a face față acestor amenințări, este crucial pentru companii să fie proactive în gestionarea costurilor, să identifice noi oportunități de eficiență și să se adapteze rapid la schimbările din piață, dezvoltând strategii flexibile și consolidând parteneriatele, pentru a rămâne competitive și reziliente.

Digitalizarea proceselor va juca un rol esențial în asigurarea eficienței și promptitudinii operațiunilor, în industria transporturilor. Companiile care investesc în tehnologie, pentru a asigura livrări la timp și pentru a îmbunătăți experiența clienților, vor fi în avantaj. Astfel, furnizorii care oferă soluții digitale și tehnologice pentru a satisface aceste cerințe vor avea oportunități semnificative, pe piață.


Ne concentrăm pe investiții în camioane noi, mai ecologice și echipate, pentru a îmbunătăți eficiența flotei noastre și pentru a reduce impactul asupra mediului.

În plus, ne propunem să implementăm tehnologii avansate de monitorizare și optimizare a rutelor, pentru a minimiza costurile și a maximiza utilizarea resurselor noastre. Prin aceste investiții, ne dorim să oferim clienților noștri servicii de înaltă calitate, să reducem amprenta ecologică și să fim în fruntea inovației, în industria transporturilor.

Suntem optimiști, în privința anului 2024, pentru compania noastră. Considerăm că va fi un an în care vom culege roadele schimbărilor pe care le-am făcut în trecut, consolidându-ne poziția pe piață. Investițiile noastre în tehnologie, infrastructură și dezvoltarea resurselor umane ne-au pregătit să gestionăm cu succes cererea în creștere și să oferim servicii de înaltă calitate clienților noștri. Avem încredere că schimbările pe care le-am făcut ne-au întărit reputația și credibilitatea în industrie, ceea ce ne va permite să ne planificăm o creștere sustenabilă, în anul următor.”

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.