„Am marfă, caut transport”: Autonomia – cea mai bună metodă de motivare

În 2014, Dumagas a trecut printr-o situație aproape imposibilă… iar echipa a fost cea care a salvat-o. Am discutat despre metodele utilizate pentru menținerea și întărirea eficienței echipei cu Mircea Vlah, director general al companiei.

Mircea Vlah

Ziua Cargo: Care este procesul de luare a deciziilor majore în cadrul companiei?

Mircea Vlah: Când avem mai multe variabile și nu știm ce să alegem, metoda mea favorită este să ne strângem împreună. Fiecare trebuie să își spună părerea și să căutăm adevărul împreună. Este așa zisa metodă Einstein de găsire a adevărului. Când ai foarte multe variabile, le scrii pe un flipchart, toată lumea privește și fiecare descoperă o bucățică de adevăr. După o oră de discuții, apare toată „fișa”.

Am dezvoltat și alte metode, în funcție de dificultatea deciziei și mărimea proiectului.

De exemplu, o decizie foarte importantă, în această perioadă, este legată de creșterea flotei. Pe lângă procesul de înnoire a flotei am decis creșterea acesteia cu 30 de unități, pentru transportul internațional, unde se înregistrează cea mai mare presiune.

Este o zonă foarte impredictibilă, cu multă presiune pe cost, pe legislație…

În acest caz, am utilizat metoda „PreMortem”. Echipei i se spune să-și imagineze că este acum ceva timp în viitor – să spunem 12 luni de acum. Ceea ce vedem este teribil. Planul a fost un dezastru. Fiecare persoană din ședință are următoarele două minute pentru a scrie toate motivele pe care le poate gândi, să explice ce a mers prost. După ce au trecut cele două minute, facilitatorul surprinde ceea ce membrii echipei au scris – un plan pentru eșec. În acest mod putem descoperi hibe sau potențiale scăpări pe care nu le-am văzut la început, în entuziasmul stabilirii planului de investiții. 

Practic, ne-am imaginat că, după un an de la achiziția noilor camioane, se dovedește că această decizie a fost una proastă. Fiecare membru al echipei își imaginează un dezastru absolut, după care ne reîntâlnim și discutăm încă o dată dacă să luăm sau nu decizia.

Cum mențineți eficiența echipei manageriale (atmosferă în companie și pasiune)?

Pasiunea o menținem prin autonomie. Echipa pe care o conduc are o autonomie foarte ridicată. Fiecare director de linie de business își ia propriile decizii. Ne consultăm în cazul investițiilor, însă, în managementul operațional, ei sunt cei care iau deciziile.

Autonomia acordată middle management-ului și top management-ului are un impact important asupra motivării echipei Dumagas. Practic, este un echilibru între autonomie și responsabilitate, iar atunci când ai oameni care își asumă responsabilități, știi că ai lângă tine o echipă bună. Echipa este cel mai important lucru într-o companie.

Ședințele sunt importante dar, de multe ori, ineficiente… Cum evitați această capcană?

Ședințele sunt ineficiente dacă nu planifici agenda acestora din timp, dacă nu măsori și nu cuantifici rezultatele. De asemenea, trebuie stabilit un timp de desfășurare al ședințelor și respectat acest program.

Fără ședințe, nu poți afla care sunt problemele mari și mici cu care se confruntă colegii și trebuie să asiguri un cadru ușor formal în care fiecare să spună unde se găsește și ce a făcut, pentru ca toți colegii să știe ce se întâmplă, inclusiv pe celelalte linii de business.

Este foarte greu și ineficient să vorbească doar directorul sau șeful mare și ceilalți să fie informați exclusiv de către acesta. Practic, ar fi ca un centru gravitațional și unica sursă de informare în companie…

Care este misiunea directorului general Dumagas?

Directorul general este arbitru, face strategie, networking și asigură echilibrul. Iar echilibrul se poate pierde, mai ales în perioadele grele. Când există multe probleme și apar numeroase tensiuni, atunci se vede dacă managerul general menține echilibrul și toată echipa rămâne în barcă, își păstrează cumpătul și păstrează direcția de acțiune.

Se schimbă metodele de motivare, pentru viitor?

Metodele de motivare se modifică permanent, indiferent că discutăm de șoferi sau oameni de la birou. Resursa umană reprezintă o preocupare principală pentru toată lumea, având în vedere criza profundă în care ne găsim.

Iar criza de resurse umane poate duce foarte ușor la o criză în economie. Practic, companiile și managerii se gândesc astăzi de două ori înainte să realizeze o investiție, iar acest lucru nu are cum să nu afecteze economia.

Încercăm să menținem motivați oamenii pe care îi avem și să obținem împreună rezultate cât mai bune, să creștem în actualele condiții de piață.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.