„Am marfă, caut transport”: O afacere pentru curajoși

Cum intri pe piața de transport de bunuri de valoare? Este o piață închisă? Merită să investești? Și… până la urmă… ce contează? Sunt întrebări la care am încercat să găsim răspunsurile relevante, cu ocazia conferinței Ziua Cargo de la Poiana Brașov. Alături de noi am avut clientul, transportatorul și specialistul internațional în probleme de securitate.

Ce vrea, în primul rând, clientul care are de transportat bunuri de valoare? „Noi, întotdeauna, am transportat bunuri de valoare, iar, din această perspectivă, este foarte important să te asiguri, pe tot canalul de value chain că bunurile ajung unde și când trebuie”, a afirmat Gino Laios, manager corporate security EU region and supply chain security (global) Philip Morris International.

De obicei, dacă apar probleme în timpul transportului, percepția generală este aceea că încărcătura este asigurată, iar daunele nu sunt semnificative, în acest context. Lucrurile nu stau însă tocmai așa. „Din perspectiva clientului asigurarea nu rezolvă problema pentru că, la sfârșitul zilei, costurile de înlocuire a acelui produs sunt mult mai mari decât ceea ce poate acoperi asigurarea. Din păcate, este un element pe care nu îl iau în calcul toți clienții. Noi o facem, însă”, a explicat Gino Laios. De altfel, acesta este motivul pentru care, în momentul demarării unei colaborări cu un cărăuș, reprezentanții Philip Morris International acordă atenție unor aspecte suplimentare, la fel de importante precum tariful de transport. Altfel spus, un transportator potrivit pentru Philip Morris este unul care poate asigura un nivel cât mai ridicat de securitate.

Gino Laios

Gino Laios: „Cei care fac transport de bunuri de valoare pot certifica faptul că beneficiile depășesc nivelul investițiilor necesare pentru a te califica să furnizezi servicii de transport pe acest segment. La sfârșitul zile companiile care reușesc să rămână în piață și să facă lucrurile așa cum trebuie sunt cele care gândesc pe termen lung. Noi încercăm să lucrăm cu astfel de parteneri”.

Care este perspectiva transportatorului?

Ce diferențiază transportul de mărfuri generale de furnizarea de servicii în domeniul produselor de mare valoare? „ Este vorba despre utilizarea de sisteme speciale de urmărire și de control, despre implementarea și aplicarea de procese și proceduri, despre planificarea cursei, însoțită de o analiză de risc pe rute și pe parcări, pe tot lanțul de transport, chiar de dinainte de a fi urcat marfa în camion și până la descărcare. Este vorba despre oameni, despre training-uri, despre monitorizare”, a explicat Codruț Munteanu, security manager Vio Trans Grup, singura companie cu capital 100% românesc certificată TAPA TSR 1.

În opinia specialistului în securitate, toate procesele trebuie derulate ținându-se cont de două elemente extrem de importante. Primul este security awareness – adică să creezi în companie o conștientizare a conceptului de securitate. Cel de-al doilea, live security, înseamnă că în tot ce faci trebuie să ții cont ce ceea ce înseamnă securitate. Adică nu numai să întocmești documentele necesare, ci și să respecți ceea ce ai scris acolo, iar, în orice proces nou dezvoltat, securitatea trebuie să facă parte integrantă.

Există însă și capcane…

Codruț Munteanu: „Un risc foarte mare provine din tendința de a subestima ceea ce înseamnă securitatea. Chiar dacă sistemul este greu de implementat, drumul ales trebuie urmat cu atenție. În final, avantajele sunt mari.”

Codruț Munteanu

„Atunci când mă gândesc la capcane, nu pot să nu vorbesc despre încredere, pentru că pe această linie de business liantul principal dintre clientul și furnizorul de transport este tocmai încrederea, care, din păcate, se câștigă greu și se pierde ușor”, a apreciat Ionel Popa, Ambasador TAPA PSR.

În acest context, un exemplu concret poate fi mai grăitor decât orice altceva. Ionel Popa s-a oprit asupra unui incident petrecut în Slovacia. Un camion a fost deturnat și apoi ars. În urma investigațiilor, s-a ajuns la concluzia că șoferul era implicat. În timpul anchetei, reprezentanții poliției i-au propus o înțelegere care îl scutea de închisoare, dar s-au lovit de un refuz categoric. Punctul de vedere al conducătorului auto a fost foarte clar.

O dată aflat în libertate, o înțelegere cu poliția însemna un final nefericit pentru el și familia lui. În schimb, după 3 ani de închisoare, viața lui va putea continua normal, în condițiile în care își va putea asigura, păstrând tăcerea, o sumă importantă de bani, aproximativ cât prețul unui apartament. „Atunci când ai de-a face cu astfel de oameni, încrederea este cea care se pierde într-o secundă. Pentru tine, ca furnizor de servicii de transport, dacă te confrunți cu un astfel de incident, unde se demonstrează că șoferul a fost implicat, nu te poți numi o companie care face tot ce poate pentru a-și securiza transportul”, a subliniat Ionel Popa.

Care este, de fapt, valoarea pierderii?

O întrebare esențială atunci când lucrezi în domeniul produselor de valoare. Specialiștii în domeniu afirmă foarte clar că asigurarea nu oferă datele corecte privind pierderile reale. „Există un grup de lucru internațional pe supply chain security. De altfel, alături de ceilalți producători din industria tutunului, suntem coautori ai regulilor TAPA TSR (n.r. regulile care stau la baza certificării TAPA în transporturi rutiere)”, a arătat Gino Laios, precizând că, în cea mai simplă variantă, poți calcula valoarea unui bun în funcție de valoarea de pe piață.

„De exemplu, atunci când vorbim despre dispariția unui camion cu telefoane mobile, valoarea adevărată a camionului respectiv nu este reprezentată de valoarea de producție, ci de pierderea în vânzări, de unde trebuie să te întorci și să calculezi cât a costat transportul, încărcarea, producția etc. Dacă s-a pierdut un camion cu telefoane în valoare de 2 milioane de euro, pierderi de încă 50% se pot adăuga ușor”, a explicat el. De obicei, cu toții se așteaptă ca pierderile să fie acoperite prin asigurare, dar nu este vorba numai de atât, este vorba despre faptul că poți rata vânzări, iar în anumite industrii produsele respective pot face diferența în cota de piață. Dar iată un exemplu grăitor.

„Camionul cu telefoane despre care vorbea Gino a dispărut în Milano. Momentul incidentului – exact înainte de sărbătorile de Crăciun. Producătorul de telefoane a pierdut marfa, clienții din Italia nu și-au primit telefoanele, iar una dintre marile companii de telecomunicații, care s-a promovat oferind telefoanele respective la prețuri atractive în perioada sărbătorilor, a ratat campania. Clienții care nu și-au primit telefoanele se vor gândi de două ori înainte de a mai achiziționa un produs purtând marca respectivă”, a completat, printr-un exemplu, ambasadorul TAPA PSR.

Ionel Popa

Ionel Popa: „La nivelul TAPA, există un studiu potrivit căruia impactul real al unui astfel de incident ar trebui calculat ca reprezentând de la 4 până la 6 ori valoarea bunurilor pierdute.”

Altfel spus. în cazul unei pierderi de 2 milioane de euro impactul real este, în cel mai fericit caz, de 8 milioane de euro.

De multe ori, lucrurile sunt privite superficial. „Există o percepție greșită potrivit căreia mie nu o să mi se întâmple niciodată. Este o cultură total periculoasă și este caracteristică inclusiv prestatorilor de servicii”, a atras atenția manager-ul corporate security Philip Morris International. În opinia lui Gino Laios, cea mai mare capcană în care poți cădea este aceea de a nu continua să îți auditezi procesul și furnizorul.

Auditul contează

„În privința auditului, vreau să precizez că este vorba despre un parteneriat și nu despre cine controlează pe cine și despre cine este șeful, sau de a te prinde că nu respecți contractul etc. Chiar și atunci când lucrurile funcționează perfect, se poate întâmpla ca, în cazul unei verificări, să identifici defecte și, de obicei, cele mai mici lucruri fac diferența. De exemplu, un buton de panică pe care nu l-ai testat și al cărui contact nu merge poate însemna diferența între viață și moarte”, a continuat el.

Managerul de securitate a recunoscut că, în activitatea pe care o desfășoară s-a lovit de destul de multe evenimente. „Întotdeauna, când apar evenimente, prima întrebare pe care o pun este dacă șoferul este în regulă. Din păcate, am înregistrat incidente, în cadrul cărora șoferii au avut de suferit lucruri grave. Din fericire, în unele cazuri am putut evita să nu fie extrem de grave tocmai pentru că sistemele de atenționare funcționau. Partenerul nostru din zona logistică a recunoscut, în acest context, că este esențial să fii foarte precaut în ceea ce verifici.”

Cum arată piața

Din perspectiva TAPA, cifrele sunt seci, arătând locul liber pe care îl lasă piața autohtonă pe zona transportului de bunuri de valoare. În condițiile în care organizația are 1.200 de membri în Europa, numai 4 companii membre provin din România. De asemenea, la nivel european sunt aproximativ 1.500 de companii certificate TAPA. Doar 10, în România.

„Când piața se stabilizează, când pare destul de greu să faci diferența, iar lupta se duce la nivelul prețurilor, trebuie să vii cu altceva. Trebuie să vii cu inovație, calitate, securitate… Poate că ar fi timpul ca și piața din România să meargă și spre zona de securitate, a transporturilor de bunuri de valoare”, a subliniat ambasadorul TAPA TSR.

Începe greu colaborarea dintre cărăuș și client?

Da. Pentru că este vorba despre încredere. „Vorbim despre zeci de milioane de euro ca sunt în custodia cărăușului, în fiecare zi, pentru că poți încărca 10, 20 sau 50 de camioane”, a explicat managerul de securitate al Vio Trans Grup, menționând că în această piață nu greșești decât o singură dată. Pentru simplul fapt că este foarte mică, iar producătorii se cunosc între ei. O singură neglijență poate însemna finalul pentru un întreg business.

O piață, pentru cei curajoși, potrivit lui Gino Laios, dar… nu o piață închisă. „Cei care vor să abordeze acest segment trebuie dă facă anumite alegeri. Clienții aleg, la rândul lor, furnizorii, atunci când decid să presteze un serviciu corect. Piața poate fi dezvoltată, iar România, prin transportatori precum Vio Trans Grup, a demonstrat că reprezintă o variantă de luat în calcul. Experiența Vio Trans Grup arată că se poate și eu, în calitate de client, pot spune că vă încurajez, pentru că piața nu trebuie decât accesată”, a concluzionat manager-ul corporate security EU region and supply chain security (Global) Philip Morris International.

TAPA, în luptă cu pierderi de miliarde de euro

Potrivit Uniunii Europene, furtul de produse de mare valoare, cu risc ridicat, care se deplasează în lanțurile de aprovizionare din Europa, generează pierderi, care depășesc 8,2 miliarde de euro pe an. Amenințările sunt în creștere, iar atacurile devin din ce în ce mai violente. TAPA (Transported Asset Protection Association) este un forum unic, care unește producători mondiali, furnizori de logistică, transportatori de marfă, precum și instituții care acționează în zona de securitate, având ca obiectiv comun reducerea pierderilor din lanțurile internaționale de aprovizionare. Asociația include multe dintre cele mai importante branduri din lume, precum și furnizorii de servicii logistice și de transport cu vânzări anuale combinate de peste 900 de miliarde de dolari.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.