ARILOG – THE NETWORK EFFECT. Din 1 iulie rulează filmul RO e-transport, cu amenzi…

Cine a zis că logistica nu înseamnă spectacol? Repetițiile s-au terminat, iar dacă ar fi să încadrăm logistica într-o anumită categorie, s-ar preta foarte bine în cea a filmelor de acțiune.

Conferința ARILOG, desfășurată, în 2024, sub tema „The Network Effect”, a fost un exemplu excelent de învățare continuă de la colegii de breaslă, desfășurându-se, în premieră, într-o sală de cinema, ceea ce a așezat totul într-o lumină nouă.

Urmărind panelul, care aducea în prim plan multe „E-uri”, (RO e-Customs, RO e-Sigiliu, RO e-Factura și RO e-Transport), pe scena generoasă a unui cinematograf, mi-am dat seama că putem vorbi despre supply chain oriunde și că orice este legat de logistică. M-am scuturat, însă, din contemplația în care mă adâncisem, să aflu tot ceea ce puteam despre unul dintre cele mai încinse subiecte ale momentului.

De la 20.000, la 100.000 de lei

Dar, mai întâi, să creionăm cadrul în care se petrece acțiunea. De la 1 iulie 2024, se aplică sancțiunile pentru nerespectarea regulilor impuse prin intermediul RO e-transport. Adică, amenzi cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei, dublate de confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Există și unele excepții. La sfârșitul lunii aprilie, s-a stabilit, prin Ordonanța 43/2024, că măsura confiscării nu se mai aplică dacă, în lipsa codului UIT, bunurile sunt consemnate în documentele justificative, care stau la baza înregistrărilor contabile, precum și în contabilitatea utilizatorilor.

Reamintim, de la începutul anului, sistemul RO e-Transport monitorizează și transporturile internaționale de mărfuri, pe lângă transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal, care erau urmărite, deja. Concret, vizate sunt partidele cu o greutate de peste 500 kg, sau o valoare mai mare de 10.000 de lei.

Așa cum spuneam, Ordonanța 43 stabilește câteva excepții, printre care transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice sau forțelor armate, transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv și activitatea poștală sau de curierat, desfășurată, conform OG 13/2013.

De asemenea, Ministerul Finanțelor și ANAF au publicat un Ghid privind sistemul național e-Transport.

Adriana Pălășan

Cine declară datele?

La nivel național, obligațiile declarării datelor cu privire la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revin:

• furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne

• operatorului economic care transportă, încarcă și descarcă pe teritoriul României.

Obligațiile declarării datelor cu privire la transportul internațional revin:

• destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, după caz

• beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare

• furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare

• depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit.

Obligațiile cărăușului

Transportatorul rutier trebuie să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului, să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive GPS și să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit. De menționat că, la jumătatea lunii iunie, ANAF încă testa aplicația la care ar trebui să se conecteze șoferii, pentru a transmite locația vehiculului.

Andreea Mureșeanu, vicepreședinte ARILOG: „Mai ales pentru companiile care urmează să se înroleze în sistemul RO e-Transport, un aspect important este cel de verificare a validității codului UIT. De asemenea, toate codurile trebuie să aibă un status la expirare. Dacă nu punem nimic, codul se confirmă integral. Atunci când este refuzată o parte din marfă, se precizează confirmarea parțială, iar, la rubrica de informații suplimentare, se menționează cantitatea care a fost refuzată. Marfa care a fost refuzată se întoarce de unde a plecat cu același cod UIT, în perioada de valabilitate a acestuia.”

Parteneri cu ANAF

Chiar dacă ANAF nu poate fi privit de mediul privat ca pe un prieten, ar trebui să reprezinte un partener, observa reprezentantul instituției, Nicolae Nițu, prezent la conferința ARILOG. „Încercăm, împreună, să eliminăm tot ceea ce înseamnă evaziunea fiscală, care, pe de o parte, afectează operatorii economici și, pe de altă parte, ne generează nouă probleme”, a menționat el, subliniind că toate solicitările privind clarificări vor primi răspuns, chiar dacă, uneori, cu unele întârzieri, generate de nivelul de încărcare.

De altfel, toate sistemele care au „E” în față (e-Transport, e-Sigiliu, e-Factura, e-Custom) sunt concepute să funcționeze în tandem, astfel încât, în final, să genereze analize de risc și rapoarte care să permită autorităților să acționeze punctual. Există, deja, alerte care generează acțiuni de control, dar până la interconectarea proceselor mai trebuie parcurs un drum lung.

Daniel Radu, vicepreședinte ARILOG: „Între neconformități, cel mai des se întâlnește expirarea codului UIT. Altfel spus, la momentul primirii comenzii, nu este sincronizată valabilitatea codului cu termenul de livrare agreat. O a doua problemă foarte frecventă este aceea că primim codul în comandă, dar clientul omite să ne desemneze ca organizator de transport în SPV. Privesc cu îngrijorare la ceea ce se va întâmpla de la 1 iulie, mai ales ținând cont de faptul că prevederile RO e-Transport nu au fost armonizate cu condițiile de livrare INCOTERMS.”

Recomandări

Și dacă suntem bine familiarizați cu solicitările mediului privat către ANAF, pentru a face lucrurile să funcționeze mai bine, situația poate fi privită și din unghiul opus.

„Ne propunem să optimizăm sistemul RO e-Transport și să răspundem, astfel, problemelor pe care le acuză mediul privat, de care suntem conștienți, cu atât mai mult cu cât primim sute de petiții. Toate ajung într-un singur loc. De aceea, am rugămintea, atunci când trimiteți un set de întrebări, să o faceți pe o singură cale de acces (de exemplu, secretariatul antifraudă, zona de asistență contribuabil sau ministrul Finanțelor). Lucrurile sunt mai greu de gestionat, atunci când ai răspuns la o solicitare și o primești apoi din nou, dintr-o altă direcție.”

De asemenea, Nicolae Nițu le-a recomandat operatorilor să verifice datele încărcate în RO e-Transport și prin intermediul aplicațiilor informatice, unde pot apărea erori inclusiv din punctul de vedere al unităților de măsură, ce pot genera alerte false, care, conform procedurilor, generează obligații. „Am avut surpriza să constatăm că cineva declara că transportă cu un camion 25.000 de tone”, a precizat el, subliniind că ANAF, ca instituție, nu autentifică și nu recomandă nicio aplicație realizată de o companie privată. „Noi ne asumăm responsabilitatea doar pentru aplicațiile pe care ANAF le recomandă să fie descărcate de pe site-ul instituției”, a concluzionat Nicolae Nițu.

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.