Barometrul Pieței de Transport și Logistică – ediția 2016: Un an bun

2016 păstrează un echilibru la nivelul răspunsurilor furnizate de clienții și furnizorii de transport, direcția indicată fiind una optimistă, de creștere, pliată pe îmbunătățirea capacității de adaptare la nevoile reale ale pieței. Costurile continuă să crească, însă mai repede decât tarifele, iar salariile șoferilor constituie una dintre principalele cauze. Această tendință reprezintă un motiv de îngrijorare pentru viitor, în ciuda semnalelor actuale.

La întrebarea „Anul 2016 a fost un an bun pentru compania dumneavoastră?” răspunsurile transportatorilor au reflectat o situație comparabilă cu a clienților, iar cuantumul celor care au ales varianta „perfect” a crescut semnificativ față de 2015. Astfel, 24% dintre cărăuși au calificat 2016 ca fiind perfect (7% în 2015) în timp ce pentru 47% a fost bun (58% în 2015). Pentru 24%, anul 2016 a fost mediu (27% în 2015), iar pentru 5% rău (8% în 2016). În același timp, 29% dintre clienți catalogau 2016 ca fiind perfect (14% în 2015) și 41% ca fiind bun (39% în 2015). Pentru 26%, anul acesta a fost mediu, iar pentru restul, rău.

Volum în creștere

În ceea ce privește volumul mărfurilor transportate, 81% dintre transportatori au indicat creșteri (față de 85% în 2015), în timp ce, în cazul clienților, majorări au fost raportate de către 80% dintre respondenți (față de 87% în 2015). Costurile se mențin într-o zonă ascendentă, 67% dintre cărăuși (62% în 2015), raportând o creștere ușoară, în timp ce, pentru 24% (4% în 2015), costurile s-au majorat puternic. Și dacă peste 90% dintre transportatori anunță majorări ale costurilor, numai 29% au raportat și creșteri ale tarifelor (față de 35% în 2014). În același timp, 41% dintre clienți anunță creșteri ale tarifelor (față de 24% în 2015). Pentru procente importante, 33% dintre transportatori și 38% dintre clienți, tarifele nu s-au modificat, în timp ce 38% dintre cărăuși și 21% dintre clienți indică reduceri ușoare.

Salariile șoferilor în Top 3

Ca și în 2015, pe primul loc între motivele care au stat la baza schimbării tarifelor se află negocierile de prețuri, atât în cazul clienților, cât și în cazul transportatorilor. Pe locurile 2 și 3 apar, la nivelul cărăușilor, creșterea costurilor salariale și expansiunea în volum a afacerii, în timp ce clienții așază pe locul 2 creșterea costurilor operaționale, iar pe 3 expansiunea în volum a afacerii. De menționat că, la nivelul anului trecut, creșterea salariilor și a costurilor operaționale nu se aflau în Top 3.

54% dintre transportatori așteaptă majorări de tarife în perioada imediat următoare, procentul clienților care iau în calcul astfel de creșteri fiind de 50%. 81% dintre transportatorii care au răspuns la chestionar au încredere că firma își va atinge targetul de venituri în 2016, în timp ce, în cazul clienților, procentul este de 80%.

Măsuri pentru profit

45% dintre transportatorii care au răspuns în cadrul barometrului și 68% dintre clienți se așteaptă la majorări ale ratei profitului. O proporție similară, de 45% dintre cărăuși, estimează o menținere constantă a acestui indicator, 24% dintre clienți mergând pe aceeași variantă.

Măsurile planificate pentru perioada următoare pentru creșterea profitabilității țin de îmbunătățirea activităților de vânzări și marketing, investiții în IT, training și extinderea externalizării în logistică, în cazul clienților. Pentru transportatori se au în vedere, în ordinea importanței, îmbunătățirea productivității angajaților și, în special, a șoferilor, investiții în IT, training, dezvoltarea serviciilor cu valoare adăugată, creșterea flotei și îmbunătățirea activităților de vânzări și marketing.

Barometrul Pieței de Transport și Logistică este realizat de revista Ziua Cargo, în colaborare cu Supply Chain Management Center.

Download

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.