Bravo, Brazilia!

Ediția din iunie a publicației Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, prezintă lupta împotriva atacurilor asupra lanțului de aprovizionare, într-o țară în care provocările cărora trebuie să le faci față sunt, de-a dreptul, spectaculoase – Brazilia.

Pentru afacerile din Brazilia, atacurile violente și costisitoare asupra supply chain-ului reprezintă o amenințare curentă, iar statisticile sugerează faptul că situația a scăpat de sub control. Dar asta nu înseamnă că Brazilia a depus armele. Angajamentul de a înfrunta această problemă este mai susținut decât oricând și un nou parteneriat strategic cu TAPA EMEA va consolida aceste eforturi.

Atacuri grave

Pe 9 iunie 2018, 15 infractori înarmați au invadat o facilitate operată de către una dintre cele mai mari companii logistice din lume, folosind un camion pentru a sparge poarta principală. Alte două camioane și șapte autoturisme au intrat în curte, în timp ce un alt camion a fost utilizat pentru a bloca strada, iar angajații companiei au fost aliniați de-a lungul vehiculului, în chip de „scut uman”.

Hoții au plecat cu mărfuri în valoare de 1 milion USD, în majoritate telefoane mobile. Poliția locală a confirmat că a fost al doilea raid asupra acestei facilități în două luni.

Pe 18 iunie, un număr estimativ de 30 de infractori înarmați temeinic au invadat un alt hub logistic și au forțat angajații să încarce patru camioane cu produse electronice. A fost activată o reacție a forțelor de ordine, prin intermediul sistemului de monitorizare extern, iar polițiștii s-au confruntat cu infractorii care părăseau incinta. Un polițist a fost împușcat și toți infractorii au scăpat, cu produse electronice în valoare de 10 milioane USD, incluzând telefoane, laptopuri și televizoare. Și în acest caz, poliția a confirmat, ulterior, că a fost vorba despre un al doilea atac asupra acestei locații în două luni.

În majoritatea zonelor lumii, astfel de atacuri grave s-ar fi „bucurat” de o publicitate mai agresivă, dar aceste incidente s-au produs în Brazilia, unde infracțiunile din domeniul logisticii sunt atât de frecvente, încât nu mai sunt considerate știri deosebite.

Datele vorbesc de la sine…

  • Datele înregistrate pentru 2017 arată un total de 25.950 furturi de marfă în Brazilia, reprezentând o creștere de 5,7% de la un an la altul.
  • Aceasta înseamnă 71 de incidente în fiecare zi.
  • Peste 85% dintre incidente s-au produs în Rio de Janeiro și São Paulo, în zona de Sud-Est a țării.
  • Valoarea raportată a pierderilor directe rezultate din aceste furturi de marfă, în 2017, s-a ridicat la 750 milioane USD.

Totuși, statisticile prezintă doar o parte a realității. Rapoartele sugerează că prețurile unor alimente s-au dublat, pierderile în urma furturilor fiind transmise de-a lungul supply chain-ului, către consumatori. Cu aproape 70% dintre infracțiuni implicând răpirea șoferilor de camion și folosirea violenței în atacuri, companiile au probleme în recrutarea de personal, din cauza faptului că riscurile sunt pur și simplu prea mari.

În Rio, rata deturnărilor de camioane este de aproximativ unul la 50 de minute.

Multe companii de transport rutier au fost forțate să-și declare falimentul, în timp ce altele se luptă să încheie asigurările necesare, pentru că unii asigurători nu vor să acopere bunurile pe anumite rute. Furnizorii de servicii logistice, forțați să plătească prime de asigurare mai mari, precum și pentru angajarea unor agenți de securitate suplimentari, trebuie să implementeze suprataxe de securitate de până la 1% din valoarea bunurilor care se transportă, pentru a-și acoperi costurile în creștere.

Unii producători de mărfuri, cum ar fi telefoanele sau produsele farmaceutice, încearcă să reducă timpul petrecut de acestea pe șoselele din Brazilia, prin utilizarea transportului aerian, dar asta înseamnă un cost mai mare, iar bunurile tot își încep și își termină călătoria pe șosea.

Declarații ale unor lideri din piață

  • „Întotdeauna te confrunți cu riscuri. Din momentul în care urci marfa în camion și rulezi în Brazilia.”
  • „Brazilia prezintă o realitate foarte diferită pentru companiile care prosperă în alte părț”
  • „Furturile de marfă sunt la fel de profitabile ca traficul de droguri.”
  • „Din păcate, a devenit o modă să jefuiești camioanele de transport marfă.”

Dar nu numai facilitățile logistice sau camioanele devin victimele hoților de marfă. Chiar și perimetrele aeroportuare păzite din greu au fost atacate, așa cum o arată furtul de 5 milioane USD bani gheață dintr-o facilitate de marfă a unui aeroport din apropiere de São Paulo, în martie. S-a raportat că hoții și-au inscripționat pe vehicul sigla companiei de securitate și au efectuat raidul în numai 6 minute.

Măsuri drastice

Cel mai recent, nivelul copleșitor al acestor infracțiuni a rezultat în măsuri drastice din partea autorităților braziliene, inclusiv plasarea a unor trupe care totalizează 3.000 de persoane în Rio, și lucrează alături de agenții de poliție pentru a stopa valul de furturi de marfă. În 2015, președintele țării și congresul au aprobat formarea Comitetului Național împotriva Furtului de Marfă, care reglementează toate activitățile agențiilor de aplicare a legii și coordonează operațiunile și informațiile sub directa administrate a Ministerului Justiției.

Unul dintre cele mai bune exemple de reacții din partea pieței este cea a ABINEE, Asociația Industriei Braziliene de Electrice și Electronice, care colaborează strâns, în prezent, cu TAPA EMEA pentru împărtășirea de informații și de bune practici. Ambele părți doresc construirea unui parteneriat puternic și pe termen lung de pe urma căruia să beneficieze membrii ambelor asociații. Pentru TAPA, lucrul cu ABINEE asigură primul pas important în Brazilia, o piață în care majoritatea membrilor săi dețin lanțuri de aprovizionare care trebuie protejate.

ABINEE nu este un „novice” în domeniu. Asociația a fost fondată în 1963, pentru a sprijini interesele asociaților, în construcția unei creșteri economice sustenabile, în Brazilia. Astăzi, are aproximativ 650 membri, majoritatea producători, și nu este surprinzător faptul că se concentrează, în prezent, asupra managementului riscurilor și flexibilității supply chain-ului.

Scopurile ABINEE

Având în vedere faptul că numai sectorul high-tech suferă, anual, pierderi directe în valoare de 250 milioane USD, în Brazilia, scopurile ABINEE sunt clare:

  • Să influențeze Guvernele de Stat și Federal, pentru consolidarea legislației vizând furturile de marfă.
  • Să promoveze suportul Statului pentru prioritizarea eforturilor de aplicare a legii.
  • Să dezvolte date analitice în ceea ce privește pierderile de marfă și puncte de reper pentru industrie.
  • Să definească standarde de securitate pentru industrie.
  • Să introducă noi tehnologii pentru lupta împotriva furturilor de marfă.

Reprezentanții asociației consideră că, dacă se încearcă să se calculeze costurile indirecte ale acestor incidente, chiar și o estimare de 10 miliarde USD pe an este rezervată. În ultimii cinci ani, infracțiunile legate de mărfuri au crescut, în Brazilia, cu 80%.

Cele mai „râvnite” produse

Nu este dificil de precizat care sunt tipurile de mărfuri cele mai vizate de hoți, în Brazilia. Deturnările de camioane reprezintă de departe cea mai mare amenințare, în timp ce cele mai furate mărfuri sunt:

  1. alimente;
  2. tutun;
  3. produse high-tech;
  4. produse farmaceutice;
  5. combustibilii;
  6. băuturi / spirtoase;
  7. piese auto;
  8. textile;
  9. produse chimice, semințe și fertilizanț

Din păcate, așa cum s-a putut observa și în alte părți ale lumii, pedepsele pentru infractorii de marfă în Brazilia sunt considerate prea blânde de către liderii mediului de afaceri și, probabil, chiar și de hoți. Acest lucru face furtul de marfă și mai atractiv, având în vedere combinația dintre prăzile bogate și pedepsele ușor de suportat la care sunt supuși cei arestați și condamnați. ABINEE lucrează, împreună cu autoritățile, pentru modificarea acestor pedepse. Iar o altă idee este și suspendarea licențelor magazinelor sau retailer-ilor care sunt prinși vânzând marfă furată, deși este destul de greu de urmărit aceste bunuri.

Pentru regiunile în care înregistrarea furturilor de marfă nu este realizată corect, ABINEE lucrează alături de Ministerul Justiției la crearea unui ghid pentru autoritățile locale, care să îi ajute să înregistreze aceste incidente cu acuratețe și să ofere informații relevante și vitale.

TAPA EMEA va beneficia și de relația pe care o are ABINEE cu alte grupări din logistică, transporturi, sau din domeniile produselor farmaceutice, bunurilor de larg consum, tutunului, alimentelor și băuturilor.

Tehnologia are un cuvânt de zis

Tehnologia joacă, de asemenea, un rol important în protejarea lanțurilor de aprovizionare din Brazilia. Inițiativele includ soluții de radio-frecvență, drone de supraveghere, camioane blindate și utilizarea unei noi tehnologii de împachetare inteligentă, care va facilita aplicarea securității 4.0 în supply chain.

Sursa: Vigilant, numărul din luna iunie

Traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.