CBRE ROMÂNIA: Există, în continuare, o nevoie de spații logistice

Piața de spații logistice a depășit, în 2022, pentru prima data, pragul de 1 milion mp tranzacționați și se pregătește pentru un 2023 cu o nouă creștere importantă. După primul trimestru, la nivel local a fost deja atinsă 30% din borna pentru 2023. Care sunt premisele pentru viitorul acestei industrii strategice? Victor Răchită, head of Industrial & Logistics în cadrul CBRE România, a vorbit despre ce urmează, în acest an, pe piața de spații logistice.

Victor Răchită

ZIUA CARGO: Cum a evoluat cererea pentru închirierea de spații logistice, anul trecut, și ce estimări aveți pentru 2023?

Victor Răchită: Piața de spații logistice a avut un an foarte bun, în 2022, depășind pentru prima dată pragul de 1 milion mp tranzacționați pentru închiriere. De asemenea, volumul total de 1,1 milioane a fost cu 31% mai mare față de valoarea înregistrată în 2021. România are o poziţie strategică în regiune, ceea ce a contribuit foarte mult la atragerea de noi investiții și creșterea acestui sector. Nu în ultimul rând, contează și costurile cu închirierea, care sunt printre cele mai competitive din UE. Ne așteptăm să înregistrăm un avans și în 2023, pe care îl estimăm la circa 70-75% din suprafața tranzacționată în 2022.

Credeți că vor aparea noi centre logistice, în acest an?

Există, în continuare, o nevoie de spații logistice, este o cerere în strânsă legătură cu evoluția economică și cu atragerea de noi investiții. Anul acesta preconizăm că aproximativ jumătate de million de metri pătrați de spaţii logistice industriale vor fi adăugaţi – după primele 3 luni, avem circa 30% deja livrați, ceea ce va duce stocul total din România la 7 milioane mp, o nouă bornă, pe care ne așteptăm să o vedem atinsă la final de an. Cu toate că există disconfort în procesul de obținere a finanțărilor, mai multe regiuni din țară sunt în curs de dezvoltare, iar proiectele de infrastructură aflate în lucru cu siguranță că vor genera oportunități de spații logistice moderne noi și, totodată, locuri noi de muncă.

Care sunt cele mai active zone din țară, respectiv cele mai noi zone pe harta spațiilor logistice?

Cererea de spații logistice s-a văzut și în configurația pieței, la nivel național. În timp ce Bucureștiul a scăzut, în ceea ce privește ponderea spațiilor închiriate raportată la total, au avut loc creșteri pe alte subpiețe, precum cele din zonele de vest sau nord-vest, care ne așteptăm să aibă un avans important și în acest an. Acestea vor rămâne principalii poli de dezvoltare, însumând, alături de Capitală, 68% din totalul de spații logistice și industriale aflate în construcție. Datorită noilor rute comerciale, în contextul războiului din Ucraina, dar și prin construcția de autostrăzi și alte proiecte de infrastructură, ne așteptăm să vedem o dezvoltare mai accentuată în regiuni precum cea de est.

Care sunt principalele 3-5 tendințe/previziuni ale acestui an, pe piața de spații logistice?

Piața de spații logistice și industriale este influențată de contextul din regiune, dar și de evoluțiile de pe piețele internaționale. În plus, putem vorbi de câteva tendințe conturate deja, precum: evoluția transportului intermodal, care este rapid, flexibil și modern și depinde de o rețea bine pusă la punct de hub-uri; dezvoltarea regiunii din est/nord-est, care va deveni tot mai atractivă pentru marii jucători economici; nearshoring-ul, amplificat de dinamicile create de situația geopolitică și provocările economice globale, care este reflectat de interesul tot mai multor companii asiatice pentru piața locală. Acestea au intenția de a fi mai aproape de clienții finali din Europa de Vest. Nu în ultimul rând, este necesar să fim conștienți de rata de neocupare destul de scăzută, dar, mai ales, de presiunea pusă pe nivelul chiriilor, în mare parte din cauza inflației și a costurilor operationale.

Din ce domenii sunt firmele care închiriază cele mai mari suprafețe de depozitare?

Cele mai mari suprafețe de depozitare sunt închiriate de companii din domenii precum logistică (3PL) și producție.

O contribuție majoră la creșterea cererii pentru închiriere și, implicit, a stocului o au firmele din retail, FMCG, e-commerce. Este o economie bazată pe consum și, prin urmare, este normal ca aceste sectoare, dar și altele, care au înregistrat creșteri, să genereze cele mai bune rezultate.

Cum se vede, de acum, 2023, privind dezvoltarea de noi centre logistice și închirierea de spații?

Suntem într-o perioadă în care piața continuă să ne ofere unele oportunități, însă va depinde foarte mult și de cât de agili sunt jucătorii din acest sector și din economie, în general. Avem alocate multe fonduri prin PNRR, iar proiectele de infrastructură vor face ca unele zone să fie mult mai accesibile decât înainte, ceea ce va însemna deblocarea unui nou potențial pe piața muncii și, implicit, un interes mai mare al investitorilor pentru această regiune, în detrimentul altor zone ale lumii. Toate acestea sunt premise pentru un 2023 într-o notă pozitivă, pe acest sector.

Cu toate că anul 2023 prezintă deja câteva semnale de încetinire, din perspectivă macro-economică, opiniile specialiștilor sunt că sectorul de transporturi și cel al spațiilor logistice și industriale vor continua să atragă investiții.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.