Ce tip de strategie financiară mi se potrivește?

Una dintre cele mai importante activități de management o reprezintă alcătuirea bugetului pentru anul în curs, motorul a tot ceea ce va susține compania pentru a-și atinge obiectivele de business.

Ioana Arsenie

Iată două tipuri de instrumente financiare care te ajută să realizezi bugetul pentru anul 2021.

Strategia financiară activă cu scenarii multiple

Bineînțeles, veți avea în vedere atât scenariul cel mai prost, cât și pe cel mai bun. Este înțelept să ne construim, astăzi, bugetul pe baza celui mai nefavorabil scenariu, dar (atenție!), nu veți comunica niciodată vânzătorilor acest scenariu. Întotdeauna vânzătorii vor avea în vedere o variantă mai bună, care să îi motiveze. Iar un sistem de bonusare variabil bine pus la punct va ajuta echipa să își atingă potențialul.

Dar să ne întoarcem la antreprenori și la faptul că, în construcția bugetului, vor trebui să țină cont de cele mai rele situații și să stabilească, în acest context, la ce nivel trebuie să se ridice vânzările, pentru a putea fi acoperite costurile fixe și cele implicate de nevoia de extindere (eventual).

Strategia financiară pasivă cu descoperirea de cont

De exemplu, dacă am în vedere o cifră de afaceri de 100 de milioane de lei/lună, descoperirea de cont ar trebui gândită la aproximativ 20-30 milioane de lei (desigur, calculăm mai exact în funcție de creditul comercial acordat și alte ipoteze), pentru că este necesar ca unele plăți să fie făcute mai repede decât încasările. Atunci când scenariul ia în calcul încasări de 50 de milioane de lei, linia de credit va fi, evident, mai mică.

Este foarte important să estimăm corect, încă de la început, veniturile, pentru că nu va fi niciodată eficient să negociem lunar cu banca, pentru a majora linia de credit. Pe de altă parte, o linie de credit prea mare, pe care nu o vom utiliza în întregime, va genera costuri de neutilizare pe care banca le va impune.

Ce trebuie să iei în calcul?

Dar, pentru a avea o previziune corectă, trebuie luați în calcul factori esențiali în situația actuală, precum schimbările în nevoile clienților și potențialilor clienți de transport, forța de vânzare și modul în care acoperă piața, mixul de tarife și servicii oferite, productivitatea forței de muncă, costurile operaționale. Iar datele, cantitative și calitative, colectate atât din surse interne, cât și externe, trebuie analizate.

Cine are acces la informațiile esențiale din companie?

Nu uitați să identificați persoanele cheie din organizație cu acces la informații esențiale și care ajută la luarea rapidă a deciziilor. Am aici în vedere vânzările, marketingul, supply chainul sau HR. Managementul de top are nevoie de input de la echipa sa, fie din zona administrativă, fie din teren.

Acordați importanță cifrelor în totalitatea lor, nu doar P&L, cash-flow sau active și pasive. Și, nu uitați, un expert cu ochiul format în industrii diverse poate aduce valoare, prin corelații și optimizări.

Aplicația TrustedApp stabilește categoriile de raportare (venituri/cheltuieli) în mod personalizat, pentru fiecare firmă, pornind de la balanța de verificare contabilă. În fiecare lună, se preiau datele prin import și sunt automat mapate și raportate conform categoriilor stabilite. Clientul vizualizează rezultatul financiar și sub formă grafică. Și a avea informațiile la îndemână (inclusiv grafic) este primul pas spre a alege scenariul potrivit.

Antreprenorul român din transporturi nu trebuie să plece dintr-o poziție dezavantajoasă, atunci când își construiește bugetul!

Ioana Arsenie

strateg financiar, fondator Trusted Advisor Strategy&Finance

ioana@ioanaarsenie.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.