Cele mai scumpe greve ale companiilor aeriene

Cu peste 4,5 miliarde de pasageri în 2019, companiile aeriene sunt mai mult ca oricând vulnerabile în fața grevelor personalului, care costă miliarde de euro, în condițiile obligativității de a plăti despăgubiri pasagerilor.

sursă foto: GIVT Sky Ranking

Pasagerii din UE sau care călătoresc spre sau dinspre UE sunt protejați de Regulamentul (UE) 261/2004, ce obligă operatorii aerieni la despăgubiri de până la 600 de euro per pasager, în caz de anulare sau întârziere a zborurilor.

Până și zvonul că ar avea loc o grevă poate costa milioane de euro. „Grevele pot schilodi o companie aeriană (…). Este de datoria lor să le înăbușe din fașă și de datoria noastră să ne informăm clienții privind drepturile pe care le au și să soluționăm reclamațiile cât mai repede cu putință”, spune Giacomo Alfiero, director operațiuni la GIVT.

Efectul este atât de mare, încât după 2 zile de oprire a lucrului, British Airways a fost nevoită să își diminueze previziunile de profit pentru acest an. Performanțele financiare ale companiei s-au poticnit în urma «problemelor IT» din august și noiembrie 2019, care s-au soldat cu sute de zboruri anulate. Apoi, piloții au intrat în grevă, iar 2.325 de zboruri au fost anulate, costând compania 137 de milioane de euro. O altă grevă anunțată pe aeroportul Heathrow a fost anulată în ultimul moment, dar a costat aproximativ 33 de milioane de euro.

Alitalia a intrat în faliment în 2017 și s-a ținut pe linia de plutire doar cu ajutorul guvernamental de 900 de milioane de euro. Însă grevele transporturilor, la nivel național, cu sute de zboruri anulate, au adâncit problemele, culminând cu greva propriilor angajați, în decembrie.

Iberia și operatorul de zboruri low-cost Vueling au avut parte de un an furtunos: zborurile anulate au crescut cu 40%, iar cele amânate s-au dublat, în iulie și august.

1.300 de zboruri anulate dintr-un foc

Lufthansa, care operează peste 1.700 de zboruri pe zi, a anulat 1.300 de zboruri în noiembrie. Două zile de grevă au afectat 180.000 de pasageri. „O singură zi de grevă costă compania între 10 și 20 de milioane de euro”, spune directorul financiar, Ulrik Svensson.

Politica Ryanair de a contracta echipaje spărgătoare de grevă din alte țări s-a tradus printr-un impact minim asupra serviciilor către clienți. Deși compania a suferit de pe urma numărului crescut de întârzieri în ianuarie, aprilie și august și a zborurilor anulate în ianuarie, rata totală a acestora a fost cu 70% mai mică față de 2018.

Primire de gheață pentru Scandinavian Air Services

SAS – Scandinavian Air Services a avut o performanță scăzută din perspectiva zborurilor perturbate, câștigând locul întâi în clasamentul GIVT Sky Ranking, pentru 2019. Aceasta s-a datorat parțial unei greve a piloților de 6 zile, anunțate pe 26 aprilie și care nu s-a mai ținut, însă 4.015 zboruri au fost anulate, iar 360.000 de pasageri afectați, rezultând despăgubiri ce pot ajunge la 90 de milioane de euro. 

Aproape 2 miliarde de euro despăgubiri 

GIVT a realizat un tabel cu despăgubirile primelor 10 companii aeriene din Europa ca număr de zboruri perturbate (anulate și cele cu o întârziere de peste 3 ore, în baza cărora se poate atrage răspunderea companiei aeriene). Cifra este înmulțită cu indicele de încărcare pasageri per zbor și plata despăgubirii medie per pasager.

Astfel, despăgubirile posibile de la companii aeriene, în 2019, însumează 1,836 miliarde de euro, astfel:

  • SAS: 37.395 de milioane de euro despăgubirea medie de zbor, total 302 milioane de euro
  • British Airways: 58.080 de euro despăgubirea medie de zbor, total 409 milioane de euro
  • Lufthansa: 50.160 de euro despăgubirea medie de zbor, total 513 milioane de euro
  • Vueling: 36.260 € despăgubirea medie de zbor, total 109 milioane de euro
  • Norwegian: 50.120 de euro despăgubirea medie de zbor, total 133 milioane de euro
  • Iberia: 49.248 de euro despăgubirea medie de zbor, total 83 milioane de euro
  • Alitalia: 44.100 de euro despăgubirea medie de zbor, total 67 milioane de euro
  • Ryanair: 41.038 de euro despăgubirea medie de zbor, total 219 milioane de euro

GIVT Sky Ranking este un index comparativ al procentajului zborurilor întrerupte ale celor mai bune 20 companii aeriene din Europa (peste 100.000 de zboruri pe an), de la cea mai mare perturbare, până la cea mai mică. Clasamentul poate fi folosit ca indicator al eficienței de timp a companiei aeriene.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.